CD Review: Callenish Circle - My Passion//Your Pain

Sander (FLIPNEUS)
Callenish Circle was al sinds 1992 "in de maak", maar pas in 1994 ontstond er een band waar Ronny Tijssen, Gavin Harte en Patrick Savelkoul nog steeds deel van uitmaken. De band begon onmiddellijk met het schrijven van hun eerste demo, die door de underground Metalscene erg gewaardeerd werd. Al spoedig wekte de band de interesse van enkele labels. Ze kozen voor het toen nog onbekende en opkomende Hammerheart Records. Hun eerste album "Drift Of Empathy" kreeg lovende recensies, maar door onervarenheid van zowel het label als de band zorgde de CD niet voor het gehoopte succes. Deze CD staat echter wel in de planning om opnieuw uitgebracht te worden.

Nadat ze Hammerheart hadden verlaten tekende de band bij Polar Bear Records, maar ook daar ging het niet helemaal zoals Callenish Circle had gewild. Het label kwam middelen tekort om hun mini-CD "Escape" goed te distribueren en de band financieel te steunen in het opnemen van hun tweede album "Graceful... Yet Forbidding", die ze derhalve maar uit eigen zak betaalden. Door de release van dit album stond Callenish Circle meteen weer in de picture bij maar liefst acht verschillende labels. Ze tekenden bij DSFA en ook dat ging weer mis. DSFA kreeg zware financiële problemen en het album kon officieel alleen maar in de Benelux uitgebracht worden. De band kocht de rechten van het album terug en ging op zoek naar een label dat het album uit kon brengen. Met behulp van Edgerunner Records werd het album toch nog in de rest van Europa uitgebracht.

Na tien jaar vol pech tekende Callenish Circle bij het grote Metal Blade Records voor vier albums. "Flesh_Power_Dominion" werd een groot succes en de band ging ook op tour door Europa. Na een intensieve tour en een paar optredens op verschillende festivals dook de band na de zomer de studio in om met producer Andy Classen de opvolger te maken, die de titel "My Passion//Your Pain" meekreeg.