CD Review: Elysian Fields - Dreams that breathe your name

Harry (Dinosaur_Sr)
Elysian Fields bestaat uit songwriters Jennifer Charles en Oren Bledsoe, al sinds 1995. De bio liegt er niet om: "masters of mood and emotion, restraint and majesty"! Ingetogen, gedragen muziek dus. Een beetje donker, musique noir. Denk in de stijl van Mazzy Star, het heeft soms ook wel iets van P.G. Harvey of Nick Cave (de laatste is wel een beetje vergezocht). Ze komen voort uit de New Yorkse muziekscène. Geen wonder dat Jennifer Charles ook regelmatig te horen is op schijfjes van jazz/new music-goeroe John Zorn.

Dreams That Breathe Your Name klinkt broeierig, ik zou haast zeggen een poging tot dromerig. Niet plezierig dromerig als de Amstel die je gadeslaat vanaf een stralend terasje met een Moreeke voor je neus, maar als een tachtigjarige die, terwijl jouw trein over vier minuten gaat, voor je in de rij staat en zijn retourtje Amsterdam met 20-eurocent-stukken probeert te betalen. Kortom: het gebrek aan vaart irriteert. Het lukt maar niet om me op te zuigen.
Zo worden sitars (met hippieachtige feel) en violen kitscherig in plaats van sfeervol. Het mist sprankeling. Alles lijkt op één toon, en één sfeer. De zwoele stem van Jennifer Charles klinkt stroperig. Het is maar een fijn lijntje tussen duistere spanning, die je alert nieuwsgierig maakt én houdt, en een brij van tonen en lagen. Aan het instrumentarium zal het niet liggen, want wie weet wat een "bulbul terang", "çumbus" of "rebab" is, laat maar horen.

Waar het mis gaat, is dat Dreams That Breathe Your Name intiem probeert te zijn, terwijl het dat niet is. Daarmee valt helaas dan ook deels de basis onder de muziek weg. Het wordt een beetje zeurderig en hangerig.

Dreams that breathe your name is daarom niet aan mij besteed. Er staan best een paar aardige nummertjes op (zoals bijvoorbeeld het vlottere Timing Is Everything, of Shrinking Heads In The Sunset), maar da's toch te weinig om te blijven boeien.

Tracklist:
1. Stop the sun
2. Baby get lost