CD: Armand van Helden - New York A Mix Odyssey

Claudia Angenent
Armand van Helden hoort niet echt in het rijtje standaard DJ's en dat is zijn kenmerk. Toen ik twee weken geleden deze CD op mijn deurmat vond stond ik eigenlijk een beetje met een bek vol tanden. Gezien de tracklist van deze CD zou ik weer terug gaan in de tijd. Nu ben ik thuis opgegroeit met klassiekers zoals "Call Me" van Blondie en "Owner of a lonely Heart" van Yes. Dus een echte schok zou het niet voor mij worden.

Tijd om de CD in mijn CD-speler te doen en te bekijken wat Armand hiermee allemaal gedaan heeft. Na een kleine intro van Armand zelf brengt de CD mij terug in mijn kindertijd. Hij begint met een dansversie van "Call Me" van Blondie, die later overgemixed wordt in een eigen remix van Armand "Hear My Name". Verderop kom ik "Don't Go" van Yazoo tegen. Alles is in danceversie en het loopt allemaal netjes in elkaar over tot één grote mix van plaatjes van vroeger. Nu ben ik absoluut geen fan van Radio Tien Gold of hoe dat nu ook mag heten, maar ik zit nu werkelijk mee te zingen met "Black Betty" van Ram Jam. Voordat ik het eigenlijk doorheb zit ik stiekem te dansen op mijn stoel bij "Tainted Love" van Soft Cell en zet ik hem nog stiekem op repeat ook, deze loopt over in weer een echte remix van Armand "MyMyMy". De CD eindigt met "Owner Of A Lonely Heart" van Yes.

Er is eigenlijk vrij weinig over deze CD te vertellen. Hij bestaat compleet uit oude nummers die gemixed worden tot één grote mix. Het loopt allemaal leuk in elkaar over, geen rare tempowisselingen. Het probleem met oude nummers is al snel dat men vind dat de nummers worden misbruikt, dat ze orgineel veel beter zijn, en dit kan dus echt niet. Niets is minder waar, de nummers zijn gewoon nog netjes zoals ze waren alleen in een dance-uitvoering. Alle belangrijke dingetjes in een nummer zijn er niet uitgehaald. Mijn ouders zijn verliefd geworden op deze CD, en hij is praktisch niet meer uit hun CD-speler te slaan. Beetje jammer aangezien ik deze ook wel in mijn CD-speler wil laten zitten. Zelf ben ik wel van mening dat je wel van dit soort oude nummers moet houden, anders is dit album compleet niets voor jou. Maar ben jij zo'n iemand die af en toe stiekem meezingt met oude nummers op de radio en hou je van dansen dan is dit zeker een fantastisch album, en het roept stiekem bij mij wat oude herinderingen op van vroeger.

Armand van Helden zijn New York A Mix Odyssey krijgt van mij een 8.