CD Review: Flipo Mancini - Distorted Love Songs

Harry (Dinosaur_Sr)
Wat direct opvalt bij het beluisteren van de cd is de dreunende baslijn en de sobere productie. Eigenlijk vooral de strakke ritmesectie (drums, bas). Het doet me denken aan The Jesus Lizard (laat die nou net niet genoemd zijn als vergelijkend hoorspel; grijns van uwer scribent). Er zullen in dit verhaaltje nog wel meer indie-namen uit de jaren 80/90 voorbijkomen. Flipo Mancini lijkt haar muzikale inspiratie inderdaad vooral uit die jaren te halen. En wat betreft straight-edge-helden Fugazi dan wel de Fugazi uit haar vroege periode dan. Even aangeven dat Flipo Mancini smaak heeft!

Geheel in traditie is 32 Minuten en 6 tellen en 9 nummertjes is dan ook alle tijd die nodig is om duidelijk te maken dat Flipo Mancini niet van vullertjes houdt. 'How about make some music' wordt hees gebruld in 'Say no go', en dan wel op z'n roots-bloody-roots-Sepultura's.

Omdat er niet teveel poeha in gestopt is, is het geluid lekker dynamisch en droog. Zodat het geknor van de bas, het gepiep, gekrijs en gefluit van de zang/gitaar en de stuwende omlijsting van de drums mooi transparant in de groefjes geperst lijken (ik vind het wel een romantisch idee dat de tracks op een cd ook in groefjes gebeiteld worden, maar heb werkelijk geen idee of dat zo is). Het is een korte cd, maar langer zou juist de aandacht afleiden van de sterke punten: compact, transparant, rammelend, beukend en boven alles intens. Het past wel zo.
En ik vind het verdomde veel op Fugazi lijken. Kortom, 'Distorted Love Songs' is één van de leukste schijfjes die ik in dit jaar gehoord heb. De zang heeft een emotionele ondertoon, het geluid is hardcore als in toen dat nog een fijne benaming voor indie/punk was. Johnny Rotten meets Jesus Fugazi ofzo. Toe maar....

Gitaarnoise extraordinaire. Twee duimen omhoog. Of zijn middelvingers toepasselijker? How about make some music? Go ahead punk, make my day!

Tracklist:
1. Song eleven