CD Review: Deftones - Deftones

Sander (FLIPNEUS)
Middenin Californië ligt de hoofdstad ervan, Sacramento, een stad met een erg sterke muziekscene. Een scene waarin de Deftones een erg sterke rol spelen. De stad ontbeert echter de clubs die de band nodig had om zichzelf aan de buitenwereld te exposeren. De Deftones tourden derhalve met iedereen mee, van Bad Brains en KoRn tot L7 en Quicksand. Dit deden ze vier jaar lang, om vervolgens een platencontract bij Maverick Records te krijgen.

De eerste plaat van de Deftones, "Adrenaline", werd geproduceerd door Terry Date, die de vaste producer van de band zou worden. Dit album, dat uitkwam in 1995, kan samen met het eerste album van KoRn worden beschouwd als de basis van de nu zo populaire Nu Metal. De zware riffs (lang leve de laaggestemde zevensnarige gitaren) in combinatie met de vocale uithalen van Chino zorgde voor een sound die veel volgelingen zou krijgen.

Twee jaar later bracht de band "Around The Fur" uit. In dit album zat veel meer passie en de nummers hadden niet meer de redelijk voorspelbare structuur van "Adrenaline". "Be Quiet And Drive (Far Away)" was regelmatig te horen op alternatieve radiozenders en MTV liet zelfs de clip van "My Own Summer (Shove It)" regelmatig zien. Na diverse tours en optredens tijdens de Warped Tour en op Ozzfest keerden de Deftones terug naar Sacramento om hun derde album op te nemen.

Toen de Deftones bezig waren met dat album, dat de titel "White Pony" mee zou krijgen, vierde de hype rondom Nu Metal hoogtij. Talloze bands gebruikten dezelfde sound als de heren uit Sacramento. En in plaats van dat de Deftones besloten diezelfde sound te gebruiken voor hun nieuwe album, gooiden ze het over een compleet andere boeg. "White Pony" bevatte veel meer elektronische geluiden en neigde op bepaalde punten behoorlijk naar de ambient, en dan met name het instrumentale "Teenager". De zanger van Tool, Maynard James Keenan, schreef en zong mee met het hoogtepunt van dat album, het nummer "Passenger", een duet waarin je de twee stemmen amper kon onderscheiden.

Na twee jaar non-stop touren begonnen de Deftones halverwege 2002 met het opnemen van de opvolger van het enorm succesvolle "White Pony". Nadat het album enkele keren was uitgesteld (de oorspronkelijke releasedatum lag halverwege februari) werd dit nieuwe album vorige week gereleased. Zijn de Deftones weer geëvolueerd, net zoals ze tot nu toe op elk ander album deden? Je leest het op de volgende pagina.