Film Review: Gerry
Gerry is namelijk een film die vooral over sfeer gaat. Getint door uitgesponnen beelden, kleuren, geluiden en stiltes. Met een heel bijzondere gevoel voor scherptediepte en tempo/traagheid. De kijker verdrinkt als het ware, zoals de hoofdpersonen verdrinken in het oneindige landschap, zoals de einder telkens een stukje verder opschuift, zoals het weer komt en gaat, vergezeld van donker en licht. Ondergedompeld in alles traagmakende zinderende en verzengende hitte, die maakt dat alles vibreert, zelfs de schoonheid en dynamiek van de natuur.

Ook de dialoog is minimaal. Ze gaat nergens specifiek over, althans niet over het verhaal zelf, opzettelijk vaag en ombestemd. Ze valt als het ware in het niet bij de beelden, alsof de dialoog uit focus is. Het geluid en de muziek is evenzo minimaal. De schaarse teksten zijn soms niet verstaanbaar, muziek is beperkt tot enkele samenhangende sfeervollende kleurende pianotoetsaanslagen. Zelfs de aftiteling is geluidloos, en wordt geprojecteerd op een egaal blauw scherm.

Gerry is 103 minuten art-movie van Gus van Sant (My Own Private Idaho, Good Will Hunting), geïnspireerd door het werk van Bela Tarr. Met slechts twee acteurs: Matt Damon (Good Will Hunting, The Bourne Identity) en Casey Affleck (Ocean's Eleven, American Pie). Ik vraag me echt af hoe deze film het vanaf 1 mei in de grote zalen gaat doen. Je moet er namelijk de tijd voor nemen, ontspannen in een traag tempo laten meevoeren, laten inspireren door het detail, door de schoonheid van het ritme en de beelden. De kijker mag het allemaal zelf ontdekken, wordt niet comfortabel meegevoerd door een verhaallijn, of spectaculaire effecten. Het is een filmer's film, gestript van bijna alles, behalve lang uitgerekte beelden, die zo nóg meer nadruk krijgen.

Ik vind het een prachtige film. Maar ik ben dan ook geobsedeerd door sferen, beelden en het trage tempo. Ik denk niet dat dat voor iedereen zal gelden.