Boek: Drie meter boven de hemel - Federico Moccia

Lupa (Lupa_Solitaria)
Babi Gervasi is zeventien jaar en ze zit op het Falconieri, een prestigieuze privéschool in Rome. Stefano Mancini -Step, voor vrienden- is een drop-out die zijn tijd doorbrengt met vechten, op straat rondhangen en motorrijden. De gevolgen van een relatie tussen deze twee laten zich raden: Babi laat zich meeslepen in Steps wereld, ze spijbelt, ze liegt tegen haar ouders en ze wil geloven in de leugens van de jongen op wie ze zo hopeloos verliefd is. Tegelijkertijd probeert ze Step te veranderen, want ze haat geweld.

In de intro vergeleek ik het boek met de film Grease. Er zijn aardig wat parallellen. Om te beginnen natuurlijk het nette meisje en de ruige jongen. Ook in de verhaallijn vind je overeenkomsten met die (wat mij betreft geweldige) film. De zogenaamde 'camomilla-race' in het boek deed wel heel sterk denken aan de 'chicken-race' in Grease. Dit verhaal kent alleen een wat andere afloop dan het happy end van Grease.

Federico Moccia is scenarioschrijver en dat is te merken. Het boek leest als een trein en het is erg filmisch. Inmiddels is het in Italië dan ook zeer succesvol verfilmd (Tre Metri Sopra Il Cielo) en ik vraag me af waarom Moccia er per se een boek van heeft willen maken in plaats van een film. Het boek is 430 pagina's dik en dat lijkt me voor de doelgroep iets te veel van het goede.

Drie meter boven de hemel schijnt in Italië een heuse cultstatus te hebben. Naar de titel wordt zelfs verwezen met een afkorting: 3MSC. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp waar die cultstatus op gebaseerd is. Ik vond het een amusant en bij tijd en wijle zelfs vertederend verhaal, maar over een paar maanden ben ik het vergeten. Een leuk liefdesverhaal, niet meer en niet minder.

Uitgever: Vassallucci ISBN: 90-5000-801-1 Pagina's: 429