Game Review: Unreal Tournament 2003

Ferry (Veerboot)
Maps
De speelvelden zijn in één woord prachtig te noemen. Neem alleen maar DM-Inferno, een map die zich zowel qua uiterlijk als qua spelen afspeelt in de hel. Overal waar je om je heen kijkt zie je vuur en een demonische tempel geeft je echt het gevoel bij Satan op bezoek te zijn. Dat Satan niet de aardigste man was blijkt wel uit de smalle gangetjes die zijn gemaakt. Wil je langs iemand, dan kan dat maar op één manier: Kill Him!!

Een level wat de spelers van de vorige game bekend voor zal komen is DM-Curse3. Dit level is hetzelfde als het vorige, alleen hebben ze hem wat opgewaardeerd. Ook zijn er een aantal levels die een vervolg hebben gehad zoals DM-Phobos2, CTF-December, CTF-Face3 en CTF-Orbital2.

De levels variëren van kleine ruimtes voor close combat (DM-TrainingDay) tot complete landschappen in een haast sprookjesachtige omgeving (DM-TakaraForest) en van een Egyptische Tempel (DOM-SunTemple) tot een ruimtestad (DM-Plunge). Je zult waarschijnlijk wel begrijpen dat ik niet de ruimte heb om alle 37 levels te bespreken maar je mag van me aannemen dat ze allemaal van het kaliber 'om je vingers bij af te likken' zijn.

Als laatste level wil ik CTF-Magma nog even noemen. Het decor is een uitgebarsten vulkaan met aan weerszijden een kasteel op een berg. Pas op met op en neer rennen, want voor je het weet val je in de kokende lava of je loopt onder een opening en krijgt lava op je hoofd. Grafisch gezien is dit het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien.

WAARDERING: 5 sterren

Gamemodes
Het spel heeft vijf gamemodes:

Deathmatch: Dit is ieder voor zich en God voor ons allen. Het is jammer dat God met vakantie is en je er echt alleen voor staat. Het is dus schieten op alles wat beweegt om niet zelf het slachtoffer te worden. (Watch your back)
Team Deathmatch: Hetzelfde als Deathmatch maar nu in teamverband.
Capture The Flag: Ook deze gamemode heeft eigenlijk geen uitleg nodig. Verover de vlag van de tegenstander en breng hem naar je basis. En om het extra moeilijk te maken moet jouw vlag op je basis zijn om te kunnen scoren.
Double Domination: Dit is een 'nieuwe' gamemode. Ik zet nieuw tussen aanhalingstekens, omdat het wel wat weg heeft van het oude Domination. Je bent verdeeld over twee teams en het doel is om twee letters (de A en B) die ergens in het veld staan jouw teamkleur te geven. Heb je ze alle twee voor tien seconden in jouw kleur dan heb je een punt gescoord.
Bombing Run: Dit is wel een gehele nieuwe gamemode. De beste omschrijving is misschien wel American football in de toekomst. Wederom is er een rood en een blauw team. In het midden ligt een gun met een bal als kogel. Doel is de bal te pakken en hem in de goal bij de tegenstander te schieten. Dit lijkt simpel, maar zodra je de bal hebt voel je je net een konijntje in het zojuist geopende jachtseizoen. Je kunt namelijk niet schieten en bent volledig afhankelijk van je ontwijkacties en teamgenoten.

Verder zijn er diverse mutators beschikbaar zoals de bekende Instagib, waarbij elk schot dodelijk is en er maar één wapen beschikbaar is. Maar ook zijn er fundingen, zoals Big Head (friendly fire is als variabele in te stellen).

WAARDERING: 4,5 ster

Weapons
Vrijwel alle wapens zie je weer terug in UT2003. De grootste verandering is de Impact Hammer. Deze is vervangen door een Shield Gun. De Pulse Gun heet tegenwoordig Link Gun. Zoals de naam al doet vermoeden kun je deze koppelen met je teamgenoten. De Enforcer is vervangen door een Assault Rifle. Dit is een 5.56 mm kaliber gun waarmee je ook granaten kunt schieten.

De wapens hebben verder een opwaardering gehad. De twee grootste opwaarderingen zijn geweest bij de Rocket Launcher en de Sniper. De Rocket Launcher kan nu maar drie rakketen tegelijk afvuren, maar hij heeft wel de mogelijkheid om de drie als een kurkentrekker te laten draaien. Je kunt er nu dus niet meer tussendoor lopen.

Ook de Sniper heeft zoals gezegd een opwaardering gehad, of eigenlijk is hij vervangen door de Lightning Gun. Een leuk detail is dat je bij een ingezoomd headshot hem/haar zonder hoofd ziet neervallen.

De Ripper is weg, maar daar hebben we de Ion Painter voor terug gekregen: een wapen met de power van de Redeemer. Ook de wapens zien er zo mooi uit dat je ze eigenlijk eerst wilt bekijken alvorens ze op te rapen om ermee te schieten.

Het plaatje van de Sniper geeft weer dat ze een goed oog voor detail hebben gehad. Je kunt bij elke gun tellen met hoeveel schroeven het is vastgeschroefd.

WAARDERING: 5 sterren

Players
Er zijn zeven rassen met elk rond de acht spelers om uit te kiezen. De rassen zijn: Gen Mo'Kai, Artificial Lifeform, Human, Homo Sapien Taratis, Homo Sapien Medusae, Cybernetic Human en Homo Sapien (Gen Boosted).

Ook hier zijn de details zo goed dat je bijna het idee krijgt dat hier echte mensen rondlopen. Ook de manier waarop ze lopen en neervallen komt eng dicht bij de werkelijkheid.

WAARDERING: 5 sterren