Boek: Fokke en Sukke gaan maar door

Hans-Robert (Adagio)
Fokke en Sukke hebben op FOK! inmiddels door een niet nader te noemen topicreeks al aardig wat bekendheid onder de users verworven. Er zal dan inmiddels ook geen user meer zijn die de irritante eend en kanarie nog niet kennen. Geestelijk vaders Reid, Geleijnse en Van Tol weten voorlopig nog van geen ophouden en ze hebben met Fokke en Sukke gaan maar door hun achtste album in de serie gemaakt.

De 'gewone' serie staat los van de speciale stripserie Het afzien van... waarin Fokke en Sukke ook centraal staan. De laatstgenoemde serie gaat met name in op de nieuwsgebeurtenissen van het afgelopen jaren (kijk overigens hier voor de review van Fokke en Sukke, het afzien van 2004). De 'gewone' serie bevat meer algemene grappen.

Naast de bekende grappen waarin Fokke en Sukke de rol van kansloze student of wanhopige, middelbare scholier op zich nemen zijn er in Fokke en Sukke gaan maar door ook grappen te vinden waarin het pluimvee bijvoorbeeld de rol van promovendus, wetenschapper ("Geldt een subsidieaanvraag niet als publicatie?"), directielid of toerist op zich neemt. Dit zorgt voor variatie in de grappen en herkenbaarheid voor een grote groep.

Tijdens het lezen van de strips viel het me op dat ik een groot deel van de grappen ooit al eens ergens gelezen heb. Naast het NRC Handelsblad worden beide vogels namelijk nog in een groot aantal andere dag-, week-, en maandbladen gepubliceerd. Daarnaast staat er dagelijks ook een nieuwe cartoon op de website van Fokke en Sukke. Verwacht dus geen onbekende en nog-niet-uitgegeven strips in dit boekje.

Kortom, Fokke en Sukke gaan maar door is een grappig boekje dat je prima aan jezelf of een andere stripliefhebber cadeau kunt doen. Verwacht niet al te veel nieuwe en onbekende strips, dan kan het nooit tegenvallen.

Uitgever: Uitgeverij De Harmonie ISBN: 90-6169-749-2 Pagina's: 96