Sonic Racing: CrossWorlds
Je zou zeggen dat Sonic’s talent voor snelheid zich perfect leent voor een goede racegame. Toch wist de Sonic Racing-serie nooit écht hetzelfde niveau te bereiken als de iconische Mario Kart-reeks. Sonic Racing: CrossWorlds belooft daar verandering in te brengen. Is dit eindelijk dé Sonic-racer die iedereen bijblijft?
Het lijkt erop dat Sega in dit deel wat lering heeft getrokken uit de vorige drie edities van de Sonic racers. Ze hebben de voertuig transformaties teruggehaald uit Sonic & Sega All Stars Racing Transformed, een uitgebreidere selectie van personages uit het Sonic-universum en ook de geforceerde story-mode uit Team Sonic Racing weggelaten. Deze game is meer gefocust op de core gameplay; de competitieve arcade racing ervaring. Voor het arcade racing aspect heeft Team Sonic de handen ineen geslagen met het team dat o.a. verantwoordelijk is voor de Initial D.-games.

Sonic Racing: CrossWorlds bevat nu zeven Grand Prix-cups met daarin per Grand Prix drie verschillende circuits en een laatste race die een remix is van de eerder verreden circuits. Het design van de circuits bestaat natuurlijk uit allemaal referenties naar levels uit eerdere Sonic-games. Deze zijn kleurrijk en uitdagend met vele bochten en afsplitsingen voor alternatieve routes. Naast de Grand Prix-modus heb je nog een standaard Time Trial en een racepark-modus voor andere speltypen en challenges die zich meer focussen op samenwerking.
Je hebt een uitgebreid aanbod aan voertuigen in de vorm van karts en hoverboards die op ieders beurt weer andere eigenschappen hebben. Deze voertuigeigenschappen kunnen gebaseerd zijn op snelheid, acceleratie, kracht, boost en wegligging. Maar de voertuigen zijn ook naar eigen voorkeur en smaak aan te passen, middels een mix en match aan verschillende onderdelen, mocht dat je voorkeur hebben.
Ze hebben hierin ook veel inspiratie uit Mario Kart 8 gehaald, al is deze dan wel op hun eigen manier geïmplementeerd. De verschillende item-pickups hebben overeenkomstige eigenschappen bijvoorbeeld en tijdens de races heb je ook transformatieportalen, waarmee je je voertuig tijdelijk transformeert in een vliegtuig of een hovercraft.
Maar er zitten ook wat subtiele verschillen in waarin bijvoorbeeld het aantal benodigde ringen voor snelheid net even wat anders is en de circuits bevatten allemaal net wat scherpere bochten waardoor ze net wat uitdagender zijn om te nemen. En na de vele uren spelen denk ik dat de balans ook iets meer leunt op de vaardigheid van de speler en iets minder op de geluksfactor die je uit de item-pickups krijgt. Tot zover zijn dit ook wel features die veel overeenkomsten hebben met Mariokart 8.
Unieke CrossWorld features
Vanaf hier houden de vergelijkingen eigenlijk wel op. Voor de circuits is in Sonic Racing CrossWorlds een nieuw mechanisme geïntroduceerd, de zogenaamde CrossWorld portalen. Deze portalen zijn her en der verspreid over elk circuit en deze transporteren je tijdelijk naar een andere wereld. In totaal zijn er 24 van dit soort CrossWorld portalen. Deze portalen worden dynamisch getriggerd zodra een speler die vooraan staat over een speciale marker rijdt waarin deze de keuze heeft tussen twee portalen, eentje met een voorgeselecteerde CrossWorld en eentje die een random CrossWorld presenteert. De introductie van dit soort portalen zorgt voor een dynamisch karakter en afwisseling in de racebanen, omdat deze per race kunnen verschillen.
Een ander uniek aspect in dit spel is de introductie van gadgetpanelen, die een integraal onderdeel zijn van de bestuurbare voertuigen. Met behulp van deze gadgets kun je bepaalde configuratie-aanpassingen doorvoeren, waardoor je voertuig net wat extra hulpmiddelen heeft. Dit kunnen bijvoorbeeld extra boost perks zijn voor tijdens het driften, betere defensieve eigenschappen, of een snellere uitvoering van tricks terwijl je in de lucht hangt voor een extra snelheidsboost. Je hebt hier nog verschillende loadouts voor de gadgetpanelen, die je bijvoorbeeld voor verschillende spelmodi in Racing Park kan gebruiken. Door de introductie van dit gadgetpaneel kun je je voertuig dus nog meer tweaken naar voorkeur en daarmee een race nog beter naar je hand zetten.
In elke race neem je het op tegen persoonlijke rivalen, die voor het competitieve aspect nog net weer even tandje bij schakelen. Voor het winnen van de races en het verslaan van je rivalen kun je Donpa tickets verdienen. Donpa tickets zijn een ingame-valuta die je kan inwisselen voor verschillende beloningen voor je personages of voertuigen. Dit zijn zowel cosmetische als praktische in-game items.
Online & prestaties
Voor de online speelmogelijkheid heeft Sonic Racing CrossWorlds ditmaal voor het eerst Crossplay toegevoegd, waardoor je nu de mogelijkheid hebt om tegen tegenstanders te spelen van verschillende spelplatformen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Mario Kart, waarmee je het alleen maar tegen tegenstanders kan opnemen met een Switch console die een Nintendo-online abonnement hebben. Dit is slim gedaan, want dat zorgt voor een grotere groep aan spelers en draagt bij aan een langere levensduur van het spel.
Qua prestaties doet het spel het ook prima op wat minder krachtige machines. Ik speelde dit spel bijvoorbeeld elke dag op mijn Steam Deck en met wat aanpassingen in de instellingen kon ik met hogere grafische schakelopties nog steeds 60 fps halen. Voor een spel dat gemaakt is in de Unreal Engine 5 is dat bijna uitzonderlijk te noemen tegenwoordig, dus ik ben blij dat het ook op minder hoogwaardige systeemspecificaties goed draait.

Het resultaat hierin is dat de core gameplayervaring heel solide is. Met de besturing en gevoel van snelheid zit het goed in elkaar (al moet ik erbij vermelden dat de besturing van Mario Kart misschien net wat verfijnder is als het om driften door de bochten gaat). Maar er zit snelheid in het spel, de bochtige circuits zijn goed uitgewerkt en het vergt soms enigszins oefening omdat je niet elke bocht vol gas kan nemen en daadwerkelijk moet remmen. De tegenstanders geven een goede uitdaging en er is een competitieve online ranking, waardoor ik de neiging had om dagelijks wel het spel op te starten, ook als is het maar voor een half uurtje. Ideaal voor als je niet veel tijd hebt om te gamen of even snel tussendoor een race wil doen.
Toch zijn er nog wel een aantal opmerkingen die ik moet plaatsen bij het spel. De races kunnen bijvoorbeeld nogal chaotisch en overweldigend overkomen, vanwege het dynamisch karakter van de races en je tegenstanders. Er gebeurt soms zoveel op het scherm, waardoor het nogal rommelig wordt. Mijn mede bankspelers gaven soms aan dat ze daardoor niet altijd doorhadden waar ze precies op moesten focussen. Als het gaat om de spanning en sensatie heb je maar weinig ruimte om te ontspannen tijdens een race, dat is een beetje het mes wat aan twee kanten snijdt in deze kwestie. Je moet altijd op je hoede zijn.
Er zijn veel beloningen vrij te spelen in het spel, alleen je hebt er veel Donpa-tickets voor nodig en om deze te verzamelen kan dat nogal een grind zijn. Voor de Online-modus zijn er helaas niet heel veel modi behalve losse races tegen andere tegenstanders of vrienden. En om de zoveel tijd zijn er nog wel speciale festivaldagen die wat meer afwisseling bieden, maar dit zijn meer tijdelijke evenementen. Daarnaast kun je niet met 2 spelers lokaal online spelen, wat bijvoorbeeld met Mario Kart wel kan.
Tenslotte is er vanaf dag 1 DLC, die naar verhouding best prijzig is ten opzichte van het standaard spel. De extra DLC personages zijn samenwerkingen met andere franchises (Minecraft, Spongebob) en bevatten geen rivaliserende spraakdialogen ten opzichte van de standaard personages, wat enigszins teleurstellend is. Het oogt daarin wat minder consistent in de uitvoering. Ik had liever meer personages uit de Sega-franchise gezien, zoals bijvoorbeeld de aap uit bijvoorbeeld Super Monkey Ball of Samba de Amigo inclusief de voice-overs. Maar goed, extra personages zoals Joker uit de Persona-franchise en Hatsuni Miku (inclusief voice-over) zijn wel gratis toegevoegd in de standaard editie, dus het is ook niet zo'n grote ramp.
Conclusie
Sonic Racing Crossworlds is misschien niet de perfecte racer maar met de core gameplay zit het goed. De circuits zijn spectaculair en voorzien van een hoog octaangehalte, de voertuigaanpassingsmogelijkheden zijn uitgebreid en zijn echt top voor mensen die een eigen custom voertuig willen samenstellen. Het biedt een solide race-ervaring aan voor speelplezier in zowel korte als langere speelsessies en als Sega de online-modi en de ondersteuning weet uit te breiden met eventuele DLC dan zou de ervaring nog completer en het spel een langere levensduur bieden. Sonic Racing: CrossWorlds een prima racer die ik eigenlijk iedereen kan aanraden en zeker voor de mensen die een alternatief zoeken voor Mario Kart op andere platformen en daarnaast is dit zeker een geduchte tegenstander voor de Mario Kart-franchise.
Gespeeld op pc, ook beschikbaar voor Xbox One, Series X|S, PlayStation 4/5 en Nintendo Switch 1/2.
