Dune: Awakening
Dune: Awakening is het nieuwste MMO-survival game van de Noorse ontwikkelaar Funcom (bekend van o.a. Conan Exiles, Dreamfall). In Dune: Awakening speel je als een Bene Gesserit agent in een alternatieve tijdlijn van het Dune universum. Paul Atreides is in deze setting nooit geboren. In plaats van Paul kregen Jessica en Leto een dochter genaamd Ariste (oftewel Jessica heeft geluisterd naar de instructies van de Bene Gesserit). Leto Atreides heeft bovendien de aanval op Arrakeen door de Harkonnen familie overleefd. Hierdoor zitten de huizen Atreides en Harkonnen in een lastig conflict met elkaar genaamd 'The War of Assassins'. Het verhaal speelt zich af rond dit conflict. Bovendien zijn de Fremen ook nog eens verdwenen en moet de speler op zoek naar de 'Sleeper'. Je zult op zoek moeten naar grondstoffen, basissen bouwen en, ervoor zorgen dat je je grondstoffen kan verwerken. Verder ben je op de woestijnplaneet altijd op zoek naar water en zul je moeten vechten voor je bestaan. Sardaukar patrouilleren op Arrakis en zijn je niet goed gezind. En er schuilt nog een groter gevaar, namelijk: 'Shai Hulud' oftewel de Sandworm. Dune: Awakening bied een mooie MMO-survival setting op een gevaarlijke planeet. Maar is dit alles genoeg om je op je stoel te houden?
We beginnen Dune: Awakening als gevangene aan boord van een Bene Gesserit ruimteschip dat koers heeft gezet naar Arrakis. Hier kun je je personage er uit laten zien zoals jij dat wil in de toch wel redelijk uitgebreide character creator, verder maak je een aantal keuzes over je achtergrond en als welke klasse je het spel wil starten. De speler krijgt uiteindelijk één taak: vind de Fremen en wek 'The Sleeper'. De speler wordt wakker in een grot en kan met hulp van een fremkit wat basisbescherming en een mes maken. Al gauw kom je degene die je in de grot gelegd heeft tegen. Een Fremen die je je eerste stappen op Arrakis aanleert en bovendien helpt te ontsnappen uit het schild. Dit alles is eigenlijk de introductie die je de basis van het spel aanleert. Je leert wat je waar kan vinden, hoe je de Sandworm kan omzeilen, waar je missies kunt vinden en hoe je een basis bouwt. Het bouwsysteem is simpel maar uitgebreid. Naarmate je verder komt kun je ook nieuwe bouwkits verkrijgen waardoor het bouwen zoals jij je basis wilt steeds beter mogelijk is. Verder kun je ook allerlei huisraad vinden om je kamers er nog toffer uit te laten zien. De tutorial zit dusdanig goed in elkaar, dat het daadwerkelijk toevoegt aan het verhaal en, eigenlijk vrijwel alles wat je moet weten al gauw duidelijk is. Het spel is voornamelijk bedoeld om in groepen te spelen, maar ook als solo speler is het prima te doen. Het kost weliswaar alleen wel wat tijd om ver genoeg te komen om bepaalde grondstoffen makkelijk te kunnen halen.
In Dune: Awakening zijn er tot nu toe vijf klassen. Bij het maken van je personage kun je uit vier klassen kiezen, de planetologist klasse kun je in de loop van het spel vrijspelen. Dit is een PvE klasse die je voornamelijk beter maakt in het delven van grondstoffen en ervoor zorgt dat je je spullen efficiënter kan repareren. De vier klassen waar je aan het begin uit kunt kiezen zijn: Mentat, Trooper, Swordmaster of Bene Gesserit. Alle klassen hebben zo hun eigen specialiteit. Trooper en Swordmaster spreken voor zich. De mentat is meer een 'support' klasse die je vrijwel aan het begin een turret geeft. Deze turret doet behoorlijk wat schade en zorgt er dan ook voor dat het begin van het spel vrij makkelijk te doorlopen is. De Bene Gesserit klasse draait om mobiliteit, vechtkunsten en het manipuleren van vijanden. Je kunt vijanden bijvoorbeeld tijdelijk verlammen en/of vergiftigen. Verder kun je tijdelijk supersnel sprinten waardoor ontsnappen of snel moeilijk terrein doorkruisen een stuk makkelijker wordt en ben je beter bestand tegen de zon. Elke klasse heeft een trainer ergens op Arrakis of in Harko of Arrakeen. De twee grote steden die je als speler kunt bezoeken waarover later meer.
Het grootste gedeelte van je tijd ben je bezig met het zoeken naar grondstoffen om mee te bouwen en ervoor te zorgen dat de stroom, maar ook je water beschikbaar blijft. Water kun je op meerdere manieren vinden. Zo zijn er een aantal planten te vinden op Arrakis waar je water uit kunt halen als je daar het juiste gereedschap voor hebt. Om het water uit de planten te halen zul je ook een zogeheten 'Literjon' nodig hebben om het in op te slaan. Het is mogelijk om direct van de planten te drinken, maar dit zal je dorstmeter nooit meer dan een derde van het maximum vullen. Als je flinke dorst hebt, heb je minder uithoudingsvermogen en kun je dus minder goed vechten, klimmen en sprinten. Als je dorstmeter te lang leeg is, sterf je letterlijk van de dorst. Een andere manier om aan water te komen is door het bloed van je vijanden. Ja, dat lees je goed. Je kunt het bloed van je vijanden verzamelen in een zak. Als je het bloed naar je basis brengt en het in een 'blood purifier' doet, wordt het langzaam omgezet naar drinkwater. In je basis kun je meerdere watertanks bouwen waardoor je een voorraad water op kan slaan. Geloof me, je gaat het nodig hebben want ook het smelten van metalen of het bouwen van uitrusting kost water. Naarmate je verder komt, zul je steeds meer water nodig hebben en ook op zoek moeten naar moeilijker te krijgen grondstoffen.
Als je eenmaal genoeg spullen hebt om je eerste Sandbike te bouwen ben je een stuk mobieler en kun je op zoek naar grondstoffen in andere delen van de map. Je moet ook op zoek naar speciale componenten die je niet kunt bouwen. Deze zijn te vinden in bijvoorbeeld gecrashte ruimteschepen en 'verlaten' onderzoeksfaciliteiten. Je wordt hier op natuurlijke wijze heen gestuurd als je missies op je neemt. Deze kun je vinden in onder andere trade posts. Alle NPC`s in het spel zijn voorzien van volledig ingesproken dialoog. Er zijn genoeg interessante personages te vinden op Arrakis. Sommige wat dubieuzer dan de ander ... Het stemacteerwerk is goed gedaan en er is een goede verscheidenheid aan interresante missies. Vanaf trade posts kun je 2500 Solari (in game munteenheid) betalen om naar een van de grote steden te gaan. Verder kun je ook van trade post naar trade post fast travellen voor ongeveer 700 solari per reis met de ornithopter. Als je eenmaal zelf een ornithopter kunt bouwen heb je deze dienst natuurlijk niet meer nodig, je kunt dan zelf naar alle plaatsen vliegen. Missies die je aanneemt komen in je Journey log te staan. Hier kun je makkelijk zien wat je ook alweer moest doen. Hier staan ook andere belangrijke uitdagingen in. Deze heten de Trails of Aql. Dit zijn oude legendes van de Fremen waarbij je door spice opgewekte visioenen krijgt. Ze zijn een groot onderdeel van de main quest alleen zul je zelf naar ze op zoek moeten. Het spel houdt je hand niet vast en dwingt je daardoor dus ook om Arrakis te gaan ontdekken. Je wordt regelmatig beloond met speciale bouwmaterialen, maar bijvoorbeeld ook blauwdrukken van speciale harnassen en/of wapens die het leven op Arrakis een stuk makkelijker maken. Blauwdrukken werken anders dan in andere spellen. Wil je hetzelfde item meerdere keren dan moet je dezelfde blauwdruk meerdere keren vinden. Ze heten in het spel dan ook Licenses en geen Blueprints.
Wat opvalt als je eenmaal wat mobieler bent is dat de map van Hagga Basin (waar je het grootste gedeelte van je tijd rondzwerft) toch wel een behoorlijk groot is. Het is ook opgedeeld in meerdere delen met makkelijke fast travel punten door middel van handelsposten in de meeste delen. Als je op ontdekkingsreis bent zorg er dan wel voor dat je je voertuigen (Sandbike, Buggy, Ornithopter, etc) goed beschut neerzet. Door zandstormen kan er behoorlijke schade ontstaan die je zult moeten repareren. Je moet goed onthouden welke grondstoffen je waar kunt vinden. Gelukkig kun je een zogeheten survey uitvoeren om een deel van de kaart permanent zichtbaar te maken. Zo is het makkelijker bijhouden wat je waar vindt. De omgevingen zijn mooi gemaakt en overal valt eigenlijk wel iets te vinden. Nieuwsgierigheid wordt dan ook beloond in dit spel. Soms met speciale items, maar soms ook met fluitende kogels. Combat is vrij recht door zee in Dune: Awakening. De gunplay voelt lekker soepel aan en alle wapens voelen eigenlijk wel goed. Een groot gedeelte van het spel ben je echter met zwaarden, messen of dolken aan het vechten.
Schilden zijn namelijk een groot ding op Arrakis. Veel vijanden krijgen maar weinig schade van de kogels die je afvuurt, tenzij je het schild kan overrompelen. Dit geldt ook voor de speler zelf. Je schild houdt een hoop schade tegen. Ik ben zelf dan ook vaker doodgestoken dan doodgeschoten in het spel. Vergeet je schild na een gevecht niet uit te zetten want je powerpack raakt leeg en ook trekt de vibratie van het schild de sandworm aan. De mêlee gevechten zijn vrij simpel. Je hebt light attacks, heavy attack, blocken en pareren. Daarnaast heb je nog speciale skills die je kunt gebruiken natuurlijk afhankelijk van je klasse. Alles voelt makkelijk en soepel aan. Verwacht er in het PvE deel alleen niet altijd al te veel van. Op een gegeven moment heb je zulke sterke wapens dat de meeste dungeons wel triviaal worden. Als je tegen spelers aan het vechten bent in de Deep Desert moet je wat beter opletten, de meeste hebben namelijk of dezelfde spullen als jij of zelfs nog beter. In de Deep Desert wordt namelijk het grootste gedeelte van de spice gewonnen. Spice heb je nodig om de beste items in het spel te maken en is daardoor dus ook een hoop Solari`s waard. Er is ook spice in Hagga Basin te vinden, maar dit zijn kleine hoeveelheden vergeleken met de Deep Desert. De Deep Desert verandert iedere week door zandstormen dus het is belangrijk om iedere keer opnieuw op zoek te gaan naar nieuwe kansen. Doodgaan in Dune: Awakening is over het algemeen geen heel groot probleem. Je krijgt wat schade aan je uitrusting en verliest een aantal dingen die je in je rugzak had tenzij je deze terug kunt vinden. De enige dood die er echt toe doet is als je wordt opgegeten door de Sandworm. Dan ben je echt alles kwijt en kun je het ook niet meer terughalen. Ga je dood in PVP? dan kunnen andere spelers je rugzak leeghalen. Wees dus niet te gierig en ga af en toe terug naar je basis om je belangrijke loot veilig te stellen.
Als je een hoop spice sand gevonden hebt terwijl je het zelf nog niet kunt verwerken tot spice melange, dan is het misschien slim om een tripje naar Arrakeen of Harko te maken. Op de CHOAM exchange (auction house) kun je allerlei vonsten verhandelen. Spice sand gaat op mijn server voor ongeveer 200 Solari per gram. Met een kilo spice sand in je zak kun je dus al gauw ervoor zorgen dat je de volgende tier aan wapens of licenties kunt kopen. De steden zien er mooi gedetailleerd uit. Vooral Harko laat de verdorvenheid van de Harkonnens zien door middel van de slavenhandel en eindeloze kooien die gewoon op straat te vinden zijn. Verder is naast allerlei verkopers die je in de steden kan vinden de Landsraad een belangrijk aspect in het spel. Hier kun je speciale (guild) missies vinden van de adelijke huizen die op Arrakis te vinden zijn. Je kunt als speler ervoor kiezen om je aan te sluiten bij Atreides of Harkonnen (er worden later nog meerdere facties toegevoegd). Hoe meer adelijke huizen je achter je kunt krijgen des te meer invloed heb je op de landsraad. Hierdoor kun je bijvoorbeeld makkelijker bouwen in de Deep Desert, krijg je makkelijker en goedkoper grondstoffen of kost het bijvoorbeeld minder grondstoffen om je spullen te repareren. Uiteraard krijg je speciale belonigen van de Landsraad missies, hierdoor is het een belangrijk aspect van de endgame van Dune: Awakening. Ik raad echter wel aan Landsraad missies in groepsverband of met een guild te doen.
Als speler betaal je belasting in Dune: Awakening. Je betaalt meer belasting afhankelijk van hoe groot je basis is. Bouw je dus een gigantische guild basis zul je een hoop belasting moeten betalen. Gelukkig is het relatief makkelijk om aan genoeg Solari`s te komen. Deze vind je vrijwel in elke kist die Arrakis rijk is. Dit varieert van een paar honderd in een kist tot duizenden Solari`s. Verder is er natuurlijk nog de CHOAM exchange waar je loot kunt verkopen. Ik vond dit een slimme toevoeging aan het spel aangezien dit ervoor zorgt dat je in game geld ook daadwerkelijk nodig hebt.
Conclusie: Na zo een 60 uur te hebben doorgebracht op Arrakis kan ik stellen dat Dune: Awakening een ontzettend uitgebreide survival MMO is. Gevaar ligt altijd op de loer en ik heb meerdere keren met geknepen billetjes gezeten als de sandworm weer eens opdook. Het ontdekken en in kaart brengen van Arrakis is soms een straf maar, de constante drang om verder te komen maakt heel veel goed. Om heel eerlijk te zijn is Dune: Awakening een behoorlijke grind. Gelukkig kun je het helemaal in je eigen tempo spelen en is het grootste gedeelte prima in je eentje te doen. Zeker als je eenmaal de ornithopter hebt gebouwd, dan gaat de map echt voor je open. Dune: Awakening bied een onwijs toffe ervaring in het Dune universum waar ik dan ook nog een lange tijd van ga genieten. Funcom heeft hier echt een ontzettend goede survival MMO neergezet die de concurrentie echt ruim overtreft.