Warhammer 40,000: Space Marine 2
Iedereen die ooit wel eens langs een hobbywinkel vitrine is gelopen kent ze wel. Die kleine geverfde poppetjes die je er altijd zo ontzettend mooi uit vond zien. Niet iedereen kent Warhammer 40k, maar iedereen heeft het wel eens gezien. Warhammer 40k: Space Marine 2 (vanaf nu Space Marine 2 genoemd) is duidelijk gemaakt door de fans voor de fans. Het is een third-person shooter gecombineerd met hack & slash-gameplay. Saber Interactive heeft hier echt enorm veel liefde in gestoken en dat is goed te zien ook. In het Warhammer 40k universum wordt de mensheid van alle kanten aangevallen waardoor het in een staat van oneindige oorlog verkeert. De Space Marines zijn de elitetroepen van de mensheid. In Space Marine 2 stappen we weer in de huid van de Ultramarine Demetrian Titus uit het vorige deel. Deze keer nemen we het op tegen onder andere een Tyranid invasie. Hoe bieden we hen het hoofd en hoeveel bloed kan mijn monitor aan?
Dertien jaar geleden kwam het eerste deel van de reeks uit. Je hoeft Space Marine niet per se gespeeld te hebben om Space Marine 2 te kunnen begrijpen, maar ik raad het zeker aan. In Space Marine 2 beginnen we als een van de marines van het zogeheten 'Deathwatch Chapter'. Er is een grote bedreiging gedetecteerd in de buurt van de planeet Kadaku. Een klein team waar jij de leider van bent wordt gedropt op de planeet die overrompeld wordt door de zogeheten Tyranids. Een insectoïde ras dat alles wat op hun pad komt, consumeert in een oneindige honger. Ons ruimteschip wordt boven de planeet neergehaald en de Marines komen verspreid van elkaar op de planeet terecht. Hier begint het tutorial level waar je de kunst van het doden in naam van 'The Emperor' goed onder de knie krijgt. Je zult het nodig hebben, want Space Marine 2 is absoluut geen makkelijk spel.
Gelukkig vind je al vrij snel een pistool terug en kunnen we onze 'Battle Brothers' gaan zoeken. Space Marine 2 speelt heel anders dan het eerste deel. Je zult nu bijvoorbeeld goed op moeten letten om aanvallen te ontwijken of te pareren. Succesvol pareren op exact het juiste moment zorgt ervoor dat je een gratis 'killshot' kunt uitvoeren. Met je pistool schiet je dan het hoofd van de kleinere Tyranids tot een fijne rode mist. Op de grotere meer elite Tyranids doe je flink wat schade. Je zult constant moeten schakelen tussen schieten en mêlee aanvallen. Hele hordes Tyranids dalen op jou en je kameraden neer. Gelukkig zijn Space Marines geen normale mensen, maar genetisch gemanipuleerde moordmachines die de dodelijkste wapens met zich mee dragen. Snel leeg ik mijn 'Bolter' magazijn in de aanstormende groep Tyranids om vervolgens met mijn 'Chainsword' (zoals de naam al doet vermoeden is dit een soort kettingzaag-zwaard) de groep monsters aan bonken te hakken.
In mêlee ben je zelfs als Space Marine zijnde vrij kwetsbaar. Gelukkig verlies je je levenspunten niet zomaar. Eerst moet de vijand door je pantser heen komen. Door vijanden te doden door middel van executies wordt je pantser-meter snel weer angevuld en kun je langer in gevecht blijven. Het loont dus om zo snel mogelijk zo veel mogelijk vijanden te doden. Als je een executie uitvoert ontvang je tijdelijk geen schade. Bovendien voelt het heerlijk gruwelijk aan om een Tyranid Warrior te doorzeven met Bolter-kogels om hem vervolgens aan stukken te zagen. Het bloed en stukken vlees vliegen aan alle kanten om je heen, en de kleur van je harnas verandert al vrij snel van blauw naar rood. Je moet overigens niet vies zijn van behoorlijke gore, anders is dit spel niets voor jou.
Bij sommige vijandige aanvallen zie je een blauwe of een oranje indicatie. Een blauwe aanval betekent dat je kunt pareren en dit resulteert er vaak toe dat de vijand die je probeert te bespringen in de lucht al doormidden gezaagd wordt. Een oranje indicatie komt vaak voor bij de wat grotere monsters en ook bij bazen. Deze indicator houdt in dat er een sterke aanval aankomt die niet tegengehouden of gepareerd kan worden. Je zult op tijd moeten ontwijken of een flinke portie van je levenspunten moeten inleveren.
Dankzij de Horde Engine die ook gebruikt is voor het spel World War Z lopen er letterlijk hordes Tyranids over je scherm. Gelukkig is de Astra Militarum (het reguliere leger) ook van de partij om de mensheid te beschermen. Je zult als Space Marine meerdere interacties met leden van Astra Militarum tegenkomen. Voor een gemiddelde Guardsman is een Space Marine een ondenkbaar iets. Ze zullen je dan ook vaak aanspreken met "Lord" of "Angel". Ook de gesprekken van de Space Marines onderling zijn erg gaaf om te volgen. De cutscenes die je in Space Marine 2 te zien krijgt zijn zo goed dat het op een film lijkt.
De bazen die je tegenkomt in Space Marine 2 zijn ook echt memorabel gemaakt. Je moet het tegen grote monsters zoals onder andere een Carnifex en een Hyve Tyrant opnemen. De manier waarop deze bazen worden geïntroduceerd en uiteindelijk worden beëindigd is ontzettend goed gedaan. Je krijgt een voldaan gevoel als zo een groot wezen eindelijk weet te vloeren. Op het leveldesign van Space Marine 2 heb ik niks op aan te merken. Alles ziet er gelikt uit en de 40k architectuur is overal te vinden. Kogels en medicae kits kun je vinden als je goed zoekt. Interresanter zijn de vindbare data logs die een extra stukje verhaal vertellen. Overigens vecht je in Space Marine 2 niet alleen maar tegen de Tyranids, maar wie de andere vijanden zijn ga ik natuurlijk niet spoilen, daar zul je zelf achter moeten komen.De campaign van Space Marine 2 is echt heel goed. Ik heb regelmatig op het puntje van mijn stoel gezeten en gedacht: "Wat is dit vet!". De campaign is helaas niet zo heel lang. Binnen ongeveer elf uur heb je hem wel uitgespeeld (op normal dan). Als je de campaign hebt uitgespeeld heb je gelukkig de operations nog waarover straks meer.
Space Marine 2 is meerdere keren uitgesteld. Dit is een goede keuze geweest van de ontwikkelaar want ik ben geen enkele bug tegen gekomen. De enige bugs die ik in het spel tegenkwam kon je gelukkig overhoop schieten. Space Marine 2 heeft verder qua vijanden genoeg variatie. De vijanden zijn ook werkelijk supergoed gedetailleerd en zijn echt een ode aan de tabletop game. Je zult vaak je vechtstijl moeten aanpassen om een wezen te verslaan. Een groepje 'Hormagaunts' (kleine Tyranids die met hun klauwen aanvallen) zijn vrij makkelijk van een afstand kapot te schieten. Een horde Hormagaunts vergezeld door Tyranid Warriors (grotere sterkere tyranids met verschillende wapens) kunnen je vrij snel in de problemen brengen. Zeker als je tijdens het gevecht ook nog eens van achter wordt gegrepen en gestoken of naar de grond wordt gewerkt door een 'Lictor' (een Tyranid die zichzelf onzichtbaar kan maken). Als je naar de grond gewerkt wordt moet je jezelf los zien te wurmen door een quicktime event. Andere Space Marines in je groep kunnen je ook helpen door het wezen snel te verslaan, maar de computergestuurde AI laat op dit vlak steken vallen. Je AI Battle Brothers zullen ook niet snel een vijand executeren, die laten ze netjes voor jou staan, zodat jij je pantser terug kan krijgen. Fijn, maar niet altijd even handig. Het is niet echt heel storend, maar wel een element die in co-op beter tot zijn recht komt.
De campaign van Space Marine 2 kan in totaal met drie personen online gespeeld worden. Verder heb je Operations en Eternal War-modi die online gespeeld kunnen worden. Er is ook al een Horde modus aangekondigd via de officiele roadmap. Operations zijn extra die je met andere spelers doet. In de campaign wordt een ander team Space Marines op een andere missie gestuurd. Tijdens Operations speel je dus als het andere team. Leuk verzonnen, want op die manier heb je online een extra stukje van het verhaal te pakken. Eternal War is de zes tegen zes PvP speelmodus. Hierin nemen Space Marines het op tegen de Chaos Space Marines in verschillende spelmodi. Momenteel kun je kiezen uit Annihilation (Team Deathmatch), Capture and Control (een variant van King Of The Hill met meerdere punten) of Seize Ground (King Of The Hill). Ook voor de Eternal War spelmodus zijn nieuwe speelmodi aangekondigd die later komen.
Uiteraard is het mogelijk om jouw online Space Marine te voorzien van de nodige cosmetics. Alle cosmetics zijn vrij te spelen door gewoon de game te sepeln. Er is momenteel nog helemaal geen extra content waar je voor moet betalen. Om jouw Space Marine uit te dossen in de kleuren van je favoriete Chapter en dan vervolgens ook nog allerlei wapen en armor skins vrij spelen geeft je genoeg mogelijkheden om er uit te zien zoals jij wil. Hetzelfde geldt voor jouw Chaos Space Marine die je in PvP gebruikt. Wil je eruit zien als een marine van de Thousand Sons? Dat kan! Wil je eruit zien als een World Eater? Dat kan ook! Momenteel zijn er zes klassen Space Marines die je kunt spelen. De Tactical, Assault, Bulwark, Heavy, Sniper en Vanguard. Iedere klasse heeft een eigen specialiteit en niet elke klasse kan dezelfde wapens gebruiken.
De Tactical is de meest 'all-round' keuze. Deze bezit een auspex-scan die vijanden verzwakt en heeft keuze uit verschillende Bolters, Bolt Pistols en beschikt ook over een chainsword. De Assault is voorzien van een jump-pack en een Power Hammer om van bovenaf de vijand te belagen en ze zo snel mogelijk tot moes te slaan. De Bulwark beschikt over de vlag van zijn Chapter. Deze kan neergezet worden voor Space Marines en zorgt ervoor dat je armor regenereert. De Bulwark beschikt zelf over een Powersword en een schild en dient als de frontlinie tank. De Heavy kan kiezen uit een Heavy Bolter, Multi Melta (een soort vuur schietende shotgun) of een Plasma Cannon. De Heavy beschikt verder over een Iron Halo, deze zorgt ervoor dat je een tijdelijk schild voor jezelf kan vormen waar je dekking achter kunt zoeken. De Heavy heeft wel bescherming nodig, want eenmaal in melee kan hij moeilijk van zich af bijten. De Sniper kan tijdelijk onzichtbaar worden en vijanden snel executeren. Uiteraard, zoals de naam al suggereert, is hij meer van de lange afstandsschoten op sterkere vijanden. Als laatste hebben we nog de Vanguard. Hij is gespecialiseerd in melee en bezit een Grapnel Launcher. Hiermee kun je jezelf met een sterke trap midden in een groep vijanden katapulteren. Al de klassen zijn goed uitgewerkt en dragen allemaal bij aan het team. Je zult nooit denken: "Heh verdorie, er zit een X klasse in mijn team dat wordt niks."
Conclusie:
Space Marine 2 is een waardige opvolger van het eerste deel. Sterker nog, het is nog vele malen beter dan het eerste deel. De hele campaign zul je op het puntje van je stoel zitten door al het spektakel op je scherm. Het spel is ontzettend mooi en je waant je dan ook echt als een bovenmenselijke moordmachine. Ook de online spelmodi en alle cosmetics zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Je merkt dat Saber Interactive Space Marine 2 met respect voor het bronmateriaal heeft gemaakt. Het zal me dan ook niks verbazen als er een groep Warhammer 40k fans verstopt zit in het ontwikkelingsteam. Warhammer 40k: Space Marine 2 is bloederig, barbaars, bombastisch en fantastisch. Ik kan dan ook niet wachten tot 9 september, dan komt Space Marine 2 eindelijk uit en kan ik hopelijk met nog miljoenen andere Battle Brothers opnemen tegen de vijanden van de menselijkheid. FOR THE EMPEROR!
Gespeeld op pc, ook beschikbaar voor PS5 en Xbox Series X|S.