Concord
Concord is de nieuwste Hero Shooter op de markt, het spel is gemaakt door Firewalk Studios en wordt uitgegeven door Sony. Concord had de nieuwe grote release van Sony moeten zijn. Op het moment van schrijven zijn er maar 80 spelers via Steam online. Wat is er mis gegaan met Concord en is het spel wel vermakelijk genoeg?
Concord voelt een beetje alsof je Guardians of The Galaxy kruist met een spel als Overwatch. Het design van de personages valt alleen genoeg op aan te merken, het kleurenschema dat gebruikt is zorgt ervoor dat sommige personages er ronduit lelijk uit zien. Gedurfd, dat wel, maar dit is niet iets wat je wilt in een Hero Shooter. Een Hero Shooter valt of staat namelijk met zijn Heroes. Een groot deel van de personages slaat qua design behoorlijk de plank mis. Concord brengt ongeveer elke week een hele mooie cutscene uit waarin er meer over het verhaal wordt verteld. Het is op het moment nog steeds niet duidelijk waarom de zogeheten Freegunners met elkaar vechten, terwijl ze in het ruimteschip duidelijk vrienden van elkaar zijn.
Concord heeft meerdere spelmodi waarin je in teams van vijf tegen vijf het tegen elkaar opneemt. Je kunt kiezen uit de standaard deathmatch (Takedown) mode, een 'Kill Confirmed' mode die Trophy Hunt heet. Hierin moet je de verslagen spelers hun kaarten verzamelen om punten te scoren. In zowel area control en signal chase moet je zo lang mogelijk zones onder controle houden. In signal chase gaat de zone na een aantal minuten naar een andere plaats. Clash Point is een soort King of The Hill waarin het punt steeds ergens anders naartoe verhuist (een beetje vergelijkbaar met signal chase). Verder is er nog cargo run waarin je een vracht naar een bepaald punt moet brengen en moet beschermen van de tegenstander of andersom. Bekende speelmodi zijn niet bepaald een probleem en zijn vaak vermakelijk genoeg om lol in te hebben. Helaas had ik van een spel dat acht jaar in ontwikkeling is geweest toch wel iets nieuws verwacht. Ook het ontbreken van een Story Mode in een 'Story Driven' Hero shooter stelt mij teleur. Wat dat betreft, is er niet heel veel veranderd vergeleken met de preview.
In Concord kun je momenteel kiezen uit 16 verschillende personages die allemaal hun eigen wapens, vaardigheden en voor- en nadelen hebben. Qua wapens is er weinig keuze per personage, je hebt hooguit twee wapens waar je gebruik van kunt maken, verwacht dus geen loadouts zoals in Call of Duty. Het personage 1-Off is bijvoorbeeld een grote robot die beschikt over een grote stofzuiger waarme je zowel kunt opzuigen als wegblazen. Als je genoeg troep hebt verzameld kun je een zogeheten 'Trash Bomb' afvuren die flinke schade doet tegen het vijandelijke team, ook kun je met je stofzuiger vijandige verdedigingswerken opzuigen. Heel handig om in je team te hebben dus. Het nadeel van dit type personage is dat hij dusdanig langzaam is dat je team al ver voor je uit loopt en jij in je eentje achter blijft. Hierdoor wordt 1-Off een makkelijk doelwit voor één of twee vijandige spelers.
De maps in Concord zijn erg goed gemaakt en er zit lekker veel hoogteverschil in. Hierdoor kun je met sommige meer mobiele personages beter uit de voeten dan andere. Sommige van de langzamere meer 'Tanky' personages kunnen bepaalde routes niet nemen waardoor je beter moet coördineren met je team. Doe je dit niet dan is de kans vrij groot dat je van boven ineens bestookt wordt met raketten wat resulteert in een vroegtijdige uitschakeling. Sommige maps zijn wel iets te groot gemaakt waardoor het vrij lang kan duren voordat je weer terug in het gevecht bent nadat je uitgeschakeld bent geweest. Zeker als je speelt met een wat langzamer personage.
Er zijn verschillende typen personages om uit te kiezen. Zo zijn er Anchor (Tank die extra healing krijgt), Breacher (Dodgers die teamfight starten), Haunt (snelle single target DPS), Ranger (DPS met lange afstand of weinig terugslag), Tactician (leggen vallen neer en hebben snelle reload) en Warden (lange afstandsschoten). Tijdens het spelen kun je in de casual mode wisselen van personage. Hierdoor kun je makkelijk je team aanpassen waar nodig. Het nadeel hiervan is dat je medespelers dit ook doen. Je denkt dan een speelbaar team te hebben, terwijl je medespelers ook van personage veranderd zijn. Hierdoor verandert soms het hele spel in een 'shooting frenzy' en blijft er weinig van het teamspel over. Over de vaardigheden van alle personages is goed nagedacht, je zult even je voorkeur moeten vinden om te kijken welk personage bij je past. Ze zijn allemaal goed speelbaar. Elk personage beschikt ook over de nodige 'cosmetics' die grotendeels te krijgen zijn door ze vrij te spelen door middel van level ups. Er is wel een cosmetics store aangekondigd, maar momenteel zit deze nog niet in het spel verwerkt.
Een nieuw ding dat Concord met zich meebrengt, is de nieuwe 'Rivalry' modus. Hierin speel je drie rondes achter elkaar en kun je niet twee keer hetzelfde personage kiezen. Hierdoor word je gedwongen om je meerdere personages meester te maken. Een nadeel voor de one-trick pony's onder ons dus. Gelukkig heeft Concord hier ook een oplossing voor door middel van 'Character Variants'. Dit is eigenlijk hetzelfde personage, maar dan met net iets andere vaardigheden. Lennox bijvoorbeeld is een personage dat veel schade doet met zijn twee revolvers. Als je een 'dodge' gebruikt herlaad je automatisch je wapen. Zijn variant heeft deze vaardigheid bijvoorbeeld niet, maar heeft in plaats daarvan meer kogels bij zich waardoor je langer in het gevecht kunt blijven. Dit zorgt ervoor dat het personage ongeveer hetzelfde aanvoelt, maar toch heel anders speelt.
Om nog even terug te komen op het verhaal van Concord. Momenteel zijn er twee cutscenes die je kunt kijken waarin het verhaal duidelijker moet worden. Dit is natuurlijk veel te weinig als je wilt vertellen over 16 personages. Wel is er de 'Galactic Guide'. Dit is een kaart met verschillende punten waar je kunt lezen over bijvoorbeeld bepaalde planeten of routes. hier kun je ook meer informatie vinden over de maps waarin Concord games zich afspelen. Je kunt ook een beschrijving van verschillende personages lezen in de Galactic Guide. Het is op zich best vermakelijk om te lezen en het is redelijk goed geschreven. Persoonlijk heb ik meer de voorkeur naar in-game verhaalvertelling.
Conclusie: Concord is een spel dat op zich vermakelijk is. Het brengt helaas totaal geen vernieuwing met zich mee. Het prijskaartje van € 40,- werkt niet mee als je als ontwikkelaar moet concurreren met spellen als Valorant, Overwatch 2 en tot op zekere hoogte ook Apex Legends die allemaal wel gratis zijn. Concord is qua gameplay een solide (maar niet vernieuwend) spel dat helaas op andere fronten te veel tekortschiet. Er zijn betere Hero Shooters op de markt en die spelers vertrekken niet snel naar Concord. Het voelt een beetje als een dertien-in-een-dozijnspel. Tel erbij op dat er niets nieuws in Concord zit. Dit maakt het dat het vrij snel verveelt. Ik ben bang het eerste spel van Firewalk Studios ook gelijk hun laatste is aangezien bijna niemand het speelt.