Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key

In Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key neem je de rol aan van Reisalin 'Ryza' Stout, een alchemist die veel vertrouwen geniet bij haar stadsgenoten. Op een dag verschijnt er een nieuw eiland en komen er vijanden op uit het niets voor de kust van haar geboorteplaats, en de dorpsoudste geeft haar en haar vrienden de opdracht om te onderzoeken wat er aan de hand is. Vanaf hier ga je op een reis met zowel nieuwe als oude vrienden, terwijl je onderweg alchemie gebruikt om nieuwe items en wapens te maken om steeds moeilijkere vijanden te verslaan.

Het is alweer deeltje 3 in de Ryza-reeks en gelukkig weet Ryza al wat van alchemie. Je begint dus niet weer vanaf nul maar kent al wat handige items om te craften. Zoals te verwachten hebben de makers wat kleine aanpassingen doorgevoerd in het alchemie-gedeelte van het spel om je het leven nog ietsje makkelijker te maken. Het lijkt allemaal erg ingewikkeld als je het systeem voor het eerst ziet, maar er is uitgebreide uitleg en als je echt lui bent kun je zelfs de game voor je laten craften. Je krijgt natuurlijk dan niet het best mogelijke, maar als je je niet zo blindstaart op statistiekjes van items dan is het soms best makkelijk. Als een boss lastiger wordt dan kun je altijd je gear gaan min-maxxen.

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key - Crafting (Foto: Koei Tecmo)

Maar voordat je je alchemie kunt doen, moet je eerst de wereld in. Dit keer is het meer open-wereld, en mocht je eerdere delen gespeeld hebben dan kom je bekende plekken tegen. In die wereld vind je allerlei materialen: van vruchten, grassen, stenen tot aan spinnenwebben en andere goedjes. Die hebben elk weer RNG-kenmerken, dus het kan zijn dat een geplukt gras betere healing in je potions oplevert. Over plukken gesproken: een verademing is dat Ryza nu al rennend materialen kan oppakken.

In eerdere Ateliers was het altijd een animatie waarin ze weer bukt om gras of bloemen te plukken of wat dan ook, maar nu kun je veel sneller materialen verzamelen. Je inventaris zit dan ook sneller vol en je zult af en toe terug moeten om die opgepakte spullen in een ketel te gooien om bommen, wapens en allerlei andere items te maken. Kleine toevoeging is dat je nu ook honden en katten in de wereld kunt aaien waardoor je ze soms helpen aan materialen, maar toffer is natuurlijk dat je dit keer op de rug van een dolfijn kunt in de zee kunt zwemmen om veel sneller naar je bestemming te komen.

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key - Scene (Foto: Koei Tecmo)

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key heeft iets met sleutels. Daardoor kom je verder in het verhaal, maar die sleutels gebruik je ook tijdens de ‘realtime’ gevechten. In het begin is het vooral button-mashen geblazen, maar al snel leer je dat je een team hebt, maar ook een achterhoede waardoor je kunt wisselen. Zelf kun je ook maar één personage besturen en het team een gedragscommando geven. Je kunt wel op elk moment wisselen van bestuurbaar personage. Natuurlijk zijn er verschillende speciale aanvallen, maar nieuw zijn de sleutels die je kunt inzetten om voordelen in een gevecht te hebben. Een van de sleutel zorgt er bijvoorbeeld voor dat je beter healt. Handig als je tegen een lastige vijand moet en je team levend moet zien te houden.

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key - Battle swap (Foto: Koei Tecmo)

Ik heb de Switch-versie van Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key gespeeld. Eerst het goede nieuws: de framedrops vielen mee. Alleen in de grote stad merkte je ze duidelijk op omdat er dan ‘veel’ NPC’s rondlopen. Een ander pluspunt: de laadtijden zijn binnen de perken. Een nadeel is dat bijvoorbeeld NPC’s die soms voor jouw personage wandelen van heel erg matige kwaliteit zijn, en dan bedoel ik echt 8-bit textures. Als ze dan weer verder weg zijn dan wordt de kwaliteit beter, erg raar.

Voor de rest moet je geen wonderen verwachten van de versie voor het ondertussen technisch oude platform. Grafisch is het erg kleurrijk zoals Atelier-games eigenlijk altijd wel zijn, maar echt een grafisch “holy wow” ga je niet roepen bij het zien van de beelden. Mijn grootste probleem zouden ze wel kunnen verhelpen en dat is toch wel de ondertiteling. Ik heb toch echt een groot tv-scherm, maar die tekst is gewoon amper te lezen. Het spel heeft geen Engelstalige voice-overs, dus je bent wel overgeleverd aan die ondertiteling. Op het Switch-scherm zelf heb je dan ook een loep nodig. Ik voel me bejaard, maar ik zie graag een update om die tekst wat groter te maken.

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key heeft wat kleine verbeteringen in het verzamelen, craften en vechten. Het zal voor de kenners dan ook weer een plezierige game zijn. Je kunt je weer uren verdiepen in het craften als je wil, maar je kunt ook uren gaan zoeken naar de beste materialen. De gewoonte bij Atelier-games is dat na een trilogie er een compleet nieuw deel komt met een nieuw hoofdpersonage, maar ik hoop toch stiekem dat we Ryza nog vaker zullen zien.

Gespeeld op Switch, ook verkrijgbaar voor PlayStation en pc.