PlayStation VR2

PlayStation VR2 is nu iets langer dan een maand uit. Na de initiële wittebroodsweken kunnen we nu een wat meer objectief oordeel vellen. Sony’s VR-bril werkt goed en er zijn ook relatief veel games voor het systeem beschikbaar. Toch zijn er ook een aantal grote kanttekeningen en we zijn niet helemaal overtuigd of PS VR2 op de lange termijn een goede investering is.

Allereerst moet ik even mijn eigen ervaringen met VR delen. Die zijn vrij beperkt, want ik heb eerder alleen op de PlayStation VR1 gespeeld. De nieuwigheid van het medium en een aantal bijzondere games maakten het in 2018 een memorabele ervaring. Zeker voor de prijs die ik er destijds voor heb betaald (250 euro, inclusief twee Move-controllers).

De technologie stond toen, zeker op de PS4, nog in de kinderschoenen. Daarom vond ik het bijvoorbeeld niet erg dat bijna alle games enkel zittend te spelen waren. Toch heb ik de headset ook niet ongelofelijk veel gebruikt. De misselijkheidsgevoel dat het vaak veroorzaakte was een van de hoofdredenen daarvoor. Hoe leuk iets is om te spelen, je hebt niet altijd zin om dat te doen als je je achteraf niet zo lekker voelt. Verder was de tracking voor de Move-controllers matig en het ‘mura’-effect op het scherm erg storend.

Sony heeft nu dus zijn tweede VR-bril op de markt gebracht. PS VR2 is op moment van schrijven de meest geavanceerde headset die je kunt kopen. Het is zeker in vergelijking met zijn voorganger een grote stap voorwaarts en Sony heeft veel gedaan om de ervaring meer gebruikersvriendelijk te maken. De installatie is bijvoorbeeld dit keer erg eenvoudig: je hoeft enkel de kabel van de headset in een van de USB-C porten van je PS5 te steken. Er is geen geklooi met een extra kastje of externe camera’s.

PS VR2 komt verder met twee uitstekende ‘VR2 Sense’-controllers die lekker in de hand liggen. De controllers worden door de ingebouwde camera’s op de headset heel accuraat getraceerd, waardoor je in-game nooit tegen problemen aanloopt. De haptische feedback op zowel de headset als de controllers voelt luxe aan. PS VR2 maakt zelfs gebruikt van een nieuwe techniek genaamd ‘foveated rendering’. Met behulp van eye-tracking ziet de bril in welke richting je kijkt en vervolgens maakt het dat stukje scherm zo scherp mogelijk.

De eye-tracking kan tevens worden gebruikt voor vernieuwende game-mechanieken. In Rez Infinite kun je bijvoorbeeld enkel met je eigen richten en in Behind Your Eyes kun je door te knipperen de spelwereld veranderen. Dat zijn van die leuke innovaties die VR zo uniek en tof maken. Die nieuwigheid is, naast de ongeëvenaarde immersie, precies de reden waarom ik VR speel.

Op al dat moois staat wel een heel flink prijskaartje: 600 euro. Voor de technologie die je krijgt is de prijs wel te rechtvaardigen, maar het blijft een flinke investering. Zeker omdat de games natuurlijk ook niet gratis zijn. Sterker nog, veel PS VR1-gebruikers voelen zich een beetje genaaid door het feit dat veel oudere games alleen tegen betaling speelbaar zijn op PS VR2.

Naast de prijs zijn er nog een aantal factoren die zowel oude fans als nieuwe VR-gebruikers zeker moeten overwegen voordat je deze headset haalt. Zo is het misselijkheidsgevoel dat VR kan opwekken zeker niet verholpen. Hoe sterk dat gevoel is wisselt per persoon en je kunt het ook minder maken door gewenning (ook wel bekend als ‘VR Legs’) en een aantal middeltjes (gember, surpimal, ventilator). Ik ben er helaas heel gevoelig voor en zelfs na een maand spelen kan ik games zoals Kayak VR: Mirage niet aan. Het zal voor velen toch wel een drempel blijven die de ervaring simpelweg ontoegankelijk maakt.

Nog zo’n drempel is het draagcomfort. PS VR2 is relatief licht, maar dan nog kun je niet het gevoel ontnemen dat je een duikbril op je hoofd hebt. Persoonlijk vind ik dat het zelfs iets minder lekker zit dan zijn voorganger. Er is namelijk nu een stukje plastic dat tegen je voorhoofd rust en vrij scherp aanvoelt. Het was verder teleurstellend om  te ondervinden dat de zogenaamde ‘sweet spot’ (de plek waar alles in beeld scherp oogt) nog altijd erg klein is, waardoor je toch af en toe de bril moet bijstellen. Ten slotte is het mura-effect nog altijd aanwezig en merkbaar, al is het gelukkig lang niet zo erg als in zijn voorganger.

Al met al heeft Sony ten opzichte van de eerste bril overduidelijk grote stappen gemaakt en de technologie in de headset is fenomenaal. Toch is het niet genoeg om VR te transformeren naar een comfortabele en zorgeloze ervaring. Als je eerder VR hebt geprobeerd er op bent afgeknapt gaat deze headset daar waarschijnlijk niets aan veranderen.

Games

Zoals gezegd word ik dus snel misselijk van VR. De reden dat ik toch tijd en geld in het medium blijf steken is natuurlijk omdat ik al die VR-games wil spelen. Uiteindelijk worden gaming platformen altijd beoordeeld op basis van de games die ervoor beschikbaar zijn. PlayStation VR2 heeft tegelijk ontzettend veel games en bij lange na niet genoeg. Hoe je er zelf tegenaan kijkt hang af van je verleden met VR en in hoeverre je openstaat om indie-games te spelen.

PlayStation VR2 is in februari gelanceerd met drie grote ‘AAA’-games: Horizon: Call of the Mountain en de uitmuntende (en gratis) VR-modi voor Gran Turismo 7 en Resident Evil Village. Deze titels (of modi) zijn exclusief voor PS VR2 en als je vooral VR speelt voor de grafisch meest spectaculaire games zou je kunnen stellen dat de launch vrij aardig was. Het probleem is dat er verder heel erg weinig op de planning staat. Firewall Ultra en Resident Evil 4 Remake VR zijn zo’n beetje de enige grote titels die op dit moment bekend zijn. Nee, Half-Life: Alyx lijkt niet de overstap te gaan maken.

Het is verder erg zorgelijk dat het rondom Sony zelf oorverdovend stil is. In tegenstelling tot andere ontwikkelaars hebben ze hun eigen PS VR1-games niet geüpdatet, waardoor die allemaal dus niet te spelen zijn op de nieuwe hardware. Toptitels zoals Astro Bot: Rescue Mission en Blood & Truth hebben geen port gekregen en er is ook geen enkel nieuws of Sony dit ooit gaat doen. Het is überhaupt onduidelijk in hoeverre Sony echt in VR gelooft, want voor zover bekend werkt geen enkele van PlayStation’s interne studio’s aan een VR-game. Zelfs de PlayStation Vita had altijd minimaal één Sony-game op de agenda staan.

Mijn advies is dan ook om zeker niet je hoop op Sony te vestigen, want het zou zomaar kunnen dat ze zelf amper exclusieve games voor PS VR2 gaan ontwikkelen. Gelukkig is er ook goed nieuws: PS VR2 heeft al een flink aantal goede games. Naast de bovengenoemde grote titels is de headset met een karrenvracht aan kleinere games gelanceerd. De meeste daarvan zijn uiteraard PS VR1-games met een update of games die al een tijdje beschikbaar zijn voor PC-VR platformen. Als je al een hardcore liefhebber bent die al een tijdje meedraait gaat dit lijstje games je allerminst overtuigen, maar als je weinig VR-games hebt gespeeld of als je zelfs helemaal nieuw bent voor het medium is dit toch wel een indrukwekkend aanbod.

Ik ga niet alle games opnoemen, maar hier alvast een selectie aan games die allemaal goed ontvangen zijn: The Last Clockwinder, Pistol Whip, Moss Book I and II, Tetris Effect, Synth Riders, Song in the Smoke Rekindled, Cosmonious High, Pavlov, Demeo, Puzzling Places en The Light Brigade. Op dit moment zijn er meer dan vijftig games beschikbaar, dus er is echt wel meer dan genoeg te spelen en te ontdekken. De komende maanden komen er nog meer ports (Beat Saber, Creed: Rise to Glory) en nieuwe games (Humanity,  Another Fisherman’s Tale, Synapse) bij. Het hangt er dus echt vanaf wat je van dit soort games vindt; kun je van iets kleinere ervaringen genieten?

Een andere vraag is alleen of de games ook in 2024 en verder blijven komen. VR blijft niche en als de verkoopcijfers tegenvallen zou het zomaar kunnen dat ontwikkelaars de platform van Sony overslaan en zich focussen of PC-VR. PlayStation VR2 lijkt nu al geen groot verkoopsucces te zijn en zoals gezegd is Sony zelf op dit moment niets van plan qua eigen games. Het launchaanbod was dus fantastisch, maar de toekomst lijkt erg onzeker. Daarom kan ik niet anders concluderen dan dat deze headset kopen op dit moment een groot risico is.

Conclusie:
Ondanks de negatieve punten op zowel de hardware als de software ben ik zelf wel blij met mijn bril. De reeds beschikbare games en de titels die nog dit jaar gaan uitkomen zijn voor mij reden genoeg om de aankoop van deze headset rechtvaardigen. Als je niet eerder VR hebt ervaren is dit sowieso de beste instappunt dat er is geweest. VR-veteranen kunnen daarentegen beter (voorlopig) hun geld op zak houden.