Wild Hearts

Monster Hunter-fans zullen misschien al Wild Hearts op hun radar hebben, en dat is geheel terecht. Na hun twee Toukiden-games probeert Koei Tecmo nog eens de “maak jacht en versla een monster in een uur” te vernieuwen. Is dat gelukt of is het een val?

Wild Hearts speelt zich af in Azuma, een fantasy-landschap dat is geïnspireerd op het feodale Japan en dat nu wordt geteisterd door de ooit vreedzame Kemono, die hun omgeving veranderen ten koste van het leven van de burgers. De Kemono variëren van enorme eekhoorns tot wilde Kingtusk-zwijnen, veel te grote roofvogels en meer. Jij hebt een speciale gave en daarmee moet je het raadsel waarom de Kemono loco zijn gegaan oplossen en het evenwicht in de regio herstellen.

In Wild Hearts heb je verschillende wapens die je kunt laten maken en verbeteren bij de smid. Die bepalen ook je aanvalmogelijkheden. Het meest origineel is een parasol waarmee je ook aanvallen kunt pareren. Maar mijn timing is tot op heden beroerd, dus persoonlijk ben ik fan van de pijl en boog. Daarmee heb ik de beste klik. Maar wil je een enorm zwaard, een handkanon of staf: je kunt makkelijk wisselen, de materialen om ze te maken en te upgraden zijn toch weer te krijgen omdat de verschillende monsters steeds over de eilanden te vinden zijn.

Wild Hearts - King Tusk (Foto: Koei Tecmo)

De upgrade-lijst van elk wapen is uitgebreid. Het is wel beperkt in het begin, want sommige upgrades speel je pas vrij als je een specifiek monster of specifieke challenges gedaan hebt. Voor mijn boog ben ik vooral op critical hits gegaan, want de boog doet op zich niet veel damage, maar is vooral erg snel in gebruik. Behalve als je de stationaire skill gebruikt, dan moet je de boog blijven spannen en dat kan heel erg pijnlijk worden als er net een zwijn ter grootte van een villa op je af komt rennen. Jou armor kun je ook upgraden of specialiseren, maar ook daar heb je resources voor nodig die je van verslagen monsters kunt krijgen.

De monsters in Wild Hearts zijn vrij pittig te noemen. Sommige zien er misschien wel uit alsof je ze wilt knuffelen in plaats van doden, maar het gebeurde meermaals dat ik me toch even afvroeg hoe ik een nieuw monster weer moet aanpakken. Ze zijn ook echt tof in mechanics. Mijn favoriet tot nu toe is de eekhoorn. Niet die kleine schattige die een boom inklimmen, maar die ter grootte van een boom zijn. Deze variant kan een rotspartij oproepen zodat hij daar op kan staan en naar je toe kan zweven. Daarbij heeft hij meerdere aanvallen: of hij komt met een rotvaart al draaiend om zijn as naar je toe zodat je en zijn tanden en staart voelt, of hij zweeft snel naar je toe terwijl hij je bekogelt met eikels die met een rotvaart onder zijn armen vandaan komen. Bullethell, maar dan anders.

Wild Hearts - Karakuri Transport (Foto: Koei Tecmo)

Tot nu klinkt het als Monster Hunter en dat is ook compleet terecht. De grote toevoeging die Wild Hearts heeft zijn de Karakuri. Dat zijn blokken van een vreemde oude technologie die op te roepen zijn door jouw speciale gave. En dat maakt de jacht op deze monsters zo veel dynamischer. In het begin zijn het alleen blokken en springveren: handig om hoger te springen om zo aanvallen te ontwijken.

Er zijn echt heel veel soorten Karakuri vrij te spelen. De meeste leer je wanneer je een monster voor het eerst meemaakt. Toen het zwijn me voor het eerst wilde bestormen leerde het spel me een muur op te werpen. Als je met je blokken twee rijen van drie hoog maakt verschijnt er automatisch een. Niet heel veel later leer je dat als je drie springveerblokken stapelt er een enorme hamer verschijnt die voor zich mept. Timing is dus belangrijk, je wil wel dat je monster er dan net voor staat of ligt. Er zijn er nog veel meer, zoals een harpoon of een Katakuri die een helende mist verspreidt.

Karakuri gebruik je ook om monsters op te sporen of jezelf op allerlei manieren voort te bewegen door het landschap. Zweven, een touw spannen en daar over heen glijden, er is van alles om te zorgen dat je monsters snel kunt vinden, snel kunt achtervolgen of aanvallen snel kunt mijden. Het wordt dan een nog groter feestje als je in co-op speelt, want dan heb tot twee andere spelers die ook kunnen helpen met Karakuri op werpen zodat je een hele hindernisbaan kunt maken voor het monster.

Wild Hearts - Karakuri Trap (Foto: Koei Tecmo)

Maar helaas, er is een groot probleem met Wild Hearts. De game heeft veel technische issues. In de early access waren er connectieproblemen voor sommigen, waaronder ik, waardoor co-op een paar dagen niet werkte. Gelukkig is dat nog voor release opgelost zodat ik in ieder geval flink heb kunnen co-oppen. Maar er zijn nog veel technische problemen over. Niet alleen grafisch zijn er issues, maar ook in bijvoorbeeld AI van het monster. De eekhoorn zagen we eens een rotsblok opwerpen en liep er later op vast toen hij wilde vluchten.

Het is jammer dat waarschijnlijk het eind van een fiscaal jaar ervoor zorgt dat de game uit moet komen, in plaats van flink opgepoetst te worden en zo veel minder technische problemen te hebben. De makers zijn er druk mee bezig. We hadden het voorrecht om via discord met de technische mensen te babbelen en zo ook bugs door te geven. We hebben al patches gehad om wat van de problemen te verhelpen. Maar het lijkt erop dat wij de QA zijn van de game, er zitten problemen in die er niet een week voor release in hadden mogen zitten.

Wild Hearts heeft zo veel potentieel. Er zijn enorme toffe monsters, de Karakuri maken het vechten compleet anders dan we van Monster Hunter gewend zijn. Als er niet zoveel technische problemen waren zouden ze direct origineel alternatief zijn voor de grote concurrent. Maar dit is zo’n game die wel baat zou hebben met een uitstel om zo te zorgen dat ze een goede eerste indruk krijgen. Na release komen er nog meer Kemono die vast nog uitdagender zijn, maar hopelijk gooien ze er eerst nog wat patches tegenaan. Gelukkig zijn ze zichtbaar daar al druk mee bezig, maar het cijfer was een stuk hoger geweest als het meteen een gepolijste game was geweest.

Gespeeld op PlayStation 5. Ook verkrijgbaar voor Xbox Series X en pc.