Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion

Square Enix beweert dat Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion "meer dan een remaster" is, dus dat gaan we even uittesten.

Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion is een prequel op Final Fantasy VII. Je speelt Zack Fair en je gaat de andere kant van de medaille zien omdat je een SOLDIER bent van het slechte Shinra uit Final Fantasy VII. Je ziet dat veel Shinra-medewerkers en soldaten gewone mensen zijn die hun passies nastreven en een inkomen proberen te verdienen. Ze realiseren zich niet dat ze misschien per ongeluk de planeet doden met hun energie-oogstende Mako-reactoren. Je ziet dus hun kant van het verhaal en leert ondertussen meer over de wereld van Final Fantasy VII en je staat zelfs naast Sephiroth. Het verhaal en de gebeurtenissen uit het origineel niet veranderd zijn zoals in Final Fantasy VII Remake wel het geval is.

Over het algemeen zijn de graphics in Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion een enorme upgrade ten opzichte van de beelden van PSP, zo’n 15 jaar geleden. Alle verhaalpersonages zijn behoorlijk gedetailleerd, terwijl de wat mindere belangrijkere NPC's respectabel zijn. Bewegingen van de personages tijdens verhaalscènes zijn een beetje stijf, maar dan nog zien ze er vele malen beter uit dan het origineel. De nieuwe summon-animaties voor wezens zoals Ifrit zijn dan weer fantastisch.

Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion (Foto: Square Enix)

Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion is dus niet zo mooi opgepoetst als Final Fantasy VII Remake, maar het is ook een remaster en geen remake. Sommige omgevingstexturen zijn ongelooflijk gedetailleerd en er zijn zelfs af en toe indrukwekkende belichting en reflecties te zien. Er zijn ook een paar echt lelijke texturen die soms direct naast de mooie texturen worden geplaatst, dat is dan weer jammer. De geluidseffecten zijn helder en alle dialogen zijn nu ingesproken.

Het vechten in Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion is in realtime. Je kunt meppen maar ook speciale aanvallen of magie gebruiken, dat ligt aan wat je draagt. Zack kan materia en accessoires uitrusten met allerlei effecten. Materia is eigenlijk de "magie" van het spel, maar naast het feit dat je aanvals-, heal- en supportspreuken kunt gebruiken, kun je ook fysieke vaardigheden of materia uitrusten die je statistieken verhogen of andere effecten hebben. Materia kan worden verhoogd tot maximaal niveau 5, waardoor de effectiviteit toeneemt en Zack extra stat-bonussen krijgt. Door zoveel variatie voelt het vaak alsof er een manier is om elk gevecht te winnen, ongeacht je niveau, zolang je de juiste materia uitrust.

Dan is er nog een mechanic die in het oog springt. Het "Digital Mind Wave" (DMW) -systeem is in feite een gokautomaat die tijdens gevechten constant in een hoek van het scherm draait. Er zijn heel veel soorten tijdelijke bonussen te krijgen met de draaiende slots van DMW, zoals tijdelijk immuun worden voor fysieke aanvallen, magische aanvallen of beide. DMW kan ook aanvallen of speciale aanvallen activeren van mensen die tijdens je reis een impact op je hebben gemaakt. Een beetje geluk met DMW kan het verschil zijn tussen leven en dood, vooral wanneer je met de game een tijdje magie of speciale aanvallen kunt casten tegen 0 kosten.

Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion (Foto: Square Enix)

Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion heeft veel actie in de hoofdverhaallijn, maar al heel vroeg geeft de game je ook toegang tot volledig optionele zijmissies vanaf elk opslagpunt. Er zijn tal van ontgrendelbare zijmissies, en ze houden allemaal in dat je keer op keer door segmenten van hetzelfde handvol kaarten moet gaan om vijanden te verslaan. Het klinkt eentonig, maar er zijn veel soorten vijanden en dan heb je heel veel uitdaging door de constant stijgende moeilijkheidsgraad. Zo’n missie kost je een paar minuten, maar ze kunnen echt lastig worden. Een nadeel aan zo vroeg al helemaal los te gaan op zijmissies : al vrij aan het begin kun je jezelf te hoog levelen door ook de wat moeilijkere missies aan te pakken. Die geven zeldzame materia waardoor het verhaal erg makkelijk wordt. De echt lastigere zijmissies blijven een uitdaging, maar dat is ook zowat de ‘endgame’.

Nog een ding dat volgens mij nieuw aan Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion is toegevoegd, is dat de superaanvallen van vijanden nu opladen voordat ze worden gebruikt. Als je hard en snel genoeg aanvalt, kun je de aanvalseffectiviteit van de vijand dienovereenkomstig verlagen of zelfs helemaal annuleren.

Ikzelf ben niet zo van de remasters, zeker als je de game eigenlijk op de vorige generatie console kan spelen. Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion is een game die van psp naar last-gen graphics gaat. En dat maakt wel erg veel verschil. Is het meer dan een remaster zoals Square Enix beweert? Dat vind ik meevallen, het is eigenlijk alles wat de originele game was toen deze in 2007 werd uitgebracht, maar dan met een spectaculaire nieuwe lik verf en door de kracht van hedendaagse consoles speelt het een stuk vlotter dan de oude handheld-versie. Aangezien het origineel al geweldig was, is dat goed genoeg. Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion zal waarschijnlijk de meeste fans van vroeger en nu bevallen.

Gespeeld op PlayStation 5, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Switch en pc.