Pokémon Scarlet / Pokémon Violet

Als je ooit een Pokémon game gespeeld hebt weet je al een beetje wat je kunt verwachten. Natuurlijk is er eerst een tutorial in Pokémon Scarlet en Pokémon Violet waar je weer leert hoe je Pokémon vangt, hoe je met ze vecht en je krijgt de keuze uit drie starter Pokémon. Sommige dingen veranderen nooit, dus daar vlieg je weer door heen. Mocht je nieuw zijn is het handig. Na de tutorial en een start van het verhaal ben je op de Uva Academy en dan is er iets nieuws voor de veteranen: gaat de wereld van Paldea geheel voor je open.

Vanaf dan kun je naar late-game-gebieden rennen waar sterke trainers en Gym Leaders zijn. Je kunt er ook Pokémon die al veel hoger level zijn proberen te vangen. Let wel, je maakt het avontuur erg moeilijk, maar als je van een uitdaging houdt: van Game Freak mag het. Voor iedereen die dit niet wil: Paldea en het verhaal zijn zo gedaan dat je naar geleidelijk uitdagendere gebieden gaat, zoals je gewend bent van de eerdere games. Je kunt er nu alleen makkelijker van het gebaande pad gaan en wat gaan ronddwalen.

Pokémon Scarlet & Violet - Battle (Foto: Nintendo)

Er is dan ook genoeg te doen. Er zijn drie verhaallijnen te vinden in de game. De eerste raad je nooit: je moet de beste trainer worden. Dan zijn er nog een bende studenten die de boel op stelten zetten en is er een verhaallijn over de vijf Titan Pokémon. De verhaallijnen zijn vermakelijk. Er is veel aandacht gegaan naar de personages en elke verhaallijn heeft ook weer andere personages, zodat je niet constant naar dezelfde gezichten kijkt. Na zo’n 40 uur ben ik door de verhalen heen en ben ik nog niet klaar: er zijn nog verschillende korte quests en genoeg geheimen te vinden en natuurlijk Pokémon te trainen.

In Pokémon Scarlet en Pokémon Violet zijn een aantal nieuwe en terugkerende functies te vinden. Je kunt je personage aanpassen, al is het jammer dat je constant met hetzelfde schooluniform moet lopen. Er zijn 4 variaties op, maar dat is het. Eerdere Switch-games hadden veel meer keus, maar hier zul en moet je een paars uniform dragen. Je kunt wel allerlei hoeden, rugzakken, schoenen, sokken, handschoenen en brillen dragen.

Pokémon Scarlet & Violet - Snow (Foto: Nintendo)

Deze keer kun je een Pokémon ook met je mee laten lopen. Nieuw is dat er een "Let's Go!" modus is om automatisch te vechten tegen wilde Pokémon die ze tegenkomen, waardoor je ervaringspunten en items verdient. Het is wel een beetje hopen dat ze tegen de juiste vechten, zeker in het verhaal waarin je tegen meerdere trainers tegelijk moet vechten. Enige echte nadeel is dat de je Pokémon nooit zo snel loopt als jezelf, en daardoor vliegen ze weer in hun bal. Dus als je constant rent betekent dat ook dat je constant weer je Pokémon eruit moet sturen.

Pokémon Scarlet en Pokémon Violet kennen een nieuwe feature die Terastallizing heet. Je kunt Pokémon vinden met een superkrachtig monotype. Het meest interessante eraan is dat elke Pokémon elk Tera-type kan hebben, inclusief typen die ze normaal niet zouden hebben. Hoewel sommige van deze ongebruikelijke Tera-types kunnen worden gevonden door Paldea te verkennen, worden de beste en meest interessante combinaties verkregen door Tera-raid-gevechten, die wel wat weg hebben van de Dynamax-raids van Sword en Shield.

Pokémon Scarlet & Violet - Tera (Foto: Nintendo)

Net als bij Dynamax-raids kunnen maximaal vier spelers deelnemen aan deze tijdelijke gevechten om superkrachtige Tera Pokémon met vreemde Tera-types uit te schakelen en te vangen. Tera raid-gevechten hebben ook een grote verbetering ten opzichte van de raid-gevechten van Sword en Shield: iedereen beweegt tegelijkertijd. Het bespaart enorm veel tijd, je hoeft dus niet meer te wachten tot iedereen zijn aanval heeft gedaan en je weer eens aan de beurt bent. Dit is endgame content en hopelijk zal de community deze net zoals Dynamax-raids lang spelen.

Hopelijk, want er is wel een heel groot probleem met Pokémon Scarlet en Pokémon Violet. Technisch is het de Manke Nelis van de Switch. Het is bizar dat dit uitgebracht is in deze staat. Grafisch is het al low budget met matige textures, grote stukken terrein met hetzelfde saaie patroon, pop-in van objecten die niet eens zo ver weg zijn, een framerate waar zelfs de hardware van de Switch zich schaamt, en dan nog framedrops omdat er bijvoorbeeld meerdere effecten gerenderd moeten worden zoals de zee en wat regenwolken. En dan heb ik het nog niet gehad over de vele grafische glitches: schaduwen die plots verdwijnen, de camera die opeens in een hoek zit waardoor de helft van je scherm opeens een dooie hoek heeft en dus niets laat zien van de wereld, Je kunt vast komen zitten in de omgeving omdat je iets door de grond heen zakt. Moet ik doorgaan?

Pokémon Scarlet & Violet - City (Foto: Nintendo)

Oké, wilde Pokémon komen opeens onder je voeten waardoor je in een battle komt, of erger, ze verdwijnen. Heel irritant als het net een zeldzame was, of een shiny Pokémon. Dan zijn er nog talloze bugs, offline en online. Crashes, andere spelers die onzichtbaar worden, of alleen hun fietsen die verdwijnen waardoor ze in de lucht voortbewegen. Een speler was niet eens in mijn buurt, maar toch zag ik hem bij me, zelfs als ik in gebouwen was stond hij bij de ingang.

En dat doet pijn. Hoe kan een bedrijf dat honderdmiljoenenmiljard verdient met deze franchise besparen op de game-ontwikkeling en quality assurance? Ik kan me niet voorstellen dat de testafdelingen van Game Freak, Pokémon Company en Nintendo dit allemaal over het hoofd hebben gezien. Het antwoord is dan ook simpel: de mensen kopen het toch wel. Er zijn al tien miljoen exemplaren verkocht in de eerste drie dagen. Waarom moeite doen als de fans toch al naar de winkel rennen?

Pokémon Scarlet en Pokémon Violet hadden fantastisch kunnen zijn. Leuke toevoegingen, een open-wereld om het jezelf zo moeilijk te maken als je zelf wil, helemaal fijn. Maar de technische problemen zijn in overvloed aanwezig. Grafisch is het niet vooruitstrevend dus waarom de games dan zo slecht lopen op een Switch is een raadsel. Het is alsof de betrokken bedrijven denken: het verkoopt toch wel. En helaas, dat klopt. Dus bij toekomstige games zal er alleen wat veranderen als de bedrijven zelf nog een beetje eergevoel hebben en voor de trouwe fans een goed product willen neerzetten. Of ze dit allemaal met patches nog kunnen verhelpen weet ik niet, maar sowieso is daar een patch-roadmap zoals Cyberpunk 2077 voor nodig. Mocht je nog niet bij een van die tien miljoen kopers horen: houd dat maar even zo. Een laag cijfer voor een van de grootste franchises die de wereld kent en dat alleen maar omdat het technisch complete treurnis is: wie had dat ooit verwacht.

Exclusief voor Nintendo Switch.