Triangle Strategy

Toen Octopath Traveler uitkwam, en stiekem eigenlijk al daar alvóór, hoopte ik dat Square Enix de 'HD-2D-'stijl vaker zou gebruiken. Ik vind de stijl prachtig en Octopath Traveler speelde heerlijk weg. Tot mijn plezier kondigde Square Enix dan ook Triangle Strategy aan (overigens ook Dragon Quest 3, die een remake krijgt in gelijke stijl, maar dat terzijde); een SRPG die doet denken aan titels als Final Fantasy Tactics. De game levert precies wat ik hoopte, alleen niet geheel goed gebalanceerd.

Triangle Strategy 1

Het verhaal van Triangle Strategy is centraal voor de game, maar ook overdonderend in het begin. Drie regio's die allen afhankelijk zijn van hun eigen expertise (de beschikbaarheid over zout of juist een gunstige ruilroute), maar na een jarenlange oorlog ook samen willen kunnen werken. Zo gezegd zo gedaan, al is er natuurlijk nooit de zekerheid van een blijvende vrede. De game zit vol keuzes om te maken, interessante personages en relaties en inbreng van party-members in de richting die het verhaal neemt. Zeker in het begin is dit overweldigend, met nieuw personage na nieuw personage zonder échte rust of breekmomenten. Het is gaan, gaan, gaan. Niet erg, want je kunt er gewoon je tijd voor nemen, maar een iets rustiger introductie had al veel geholpen. Wat helpt bij het verhalende aspect van de game is dat de gehele game voiced is (enigszins inconsistent, maar prima om naar te luisteren) en de muziek van de game traditioneel geweldig is. De soundtracks die Square uit blijft brengen blijven voor mij van hoog niveau en Triangle Strategy is hierop geen uitzondering.

Hoewel het verhaal centraal staat, is en blijft Triangle Strategy een game. Dat wil zeggen, er is gameplay. En de game speelt lekker weg. Je hebt in Triangle Strategy drie fasen. De eerste is de storytelling, waar ik het al over heb gehad. Hier worden de relaties opgebouwd, de conflicten besproken en moet jij de keuzes maken en bepalen in welke richting je het verhaal wil sturen. De tweede is een verkenningsfase, waar je bepaalde locaties vrij kunt verkennen. Hier kun je extra verhaal vinden, items om te verzamelen en meer. Het is niet de meest diepgaande gameplay, maar het zorgt voor de nodige variatie.

Triangle Strategy Combat

Verreweg het interessantst is natuurlijk de combat. De strategische invalshoek, waar je met veel rekening moet houden, is geweldig. Het benutten van hoogteverschil, vijanden insluiten (waardoor units ook buiten hun beurt kunnen aanvallen), positionering en anticiperen van countermoves en versterkingen, het inzetten van unieke units en speciale vaardigheden om gevechten in jouw voordeel te doen besluiten. Healers, mages, tanks, ranged, close combat. Elke klasse die je verwacht is vertegenwoordigd en elke speelstijl is bruikbaar. Het is jammer dat klassen in grote mate beperkt zijn tot de bestaande personages (en je dus niet vrij kunt kiezen wie welke rol kiest), wat toch een beetje de keuzevrijheid beperkt. Zelf heb ik hier niet veel last van gehad, aangezien ik graag experimenteer en de meeste personages interessant vind, maar het kan een punt zijn om rekening mee te houden.

Het enige wat me écht stoort aan de game is de verhouding tussen verhaal en gameplay. Voor mijn gevoel is de game 90% verhaal en expositie en zo'n 10% gameplay. Er is niks mis met verhalende games, maar voor een SRPG had ik gewoon graag meer mogelijkheden gezien voor combat, om te experimenteren en om de pacing van de game ietwat te verbeteren. Er waren speelsessies bij van een uurtje, waarbij ik niet speelde maar enkel text las. Dat gaat me net iets te ver. De balans is ver te zoeken, ook al is het geheel wel van goede kwaliteit.

Triangle Strategy is een leuke tweede game in de HD-2D-stijl, al bereikt het voor mij niet de hoogten van Octopath Traveler. De focus op het verhaal is prima, maar pacing en de gameplay-loop heeft hier wel onder te lijden. De combat is gaaf, het verhaal is wel tof, maar als geheel voelt het niet helemaal lekker om te spelen. Een iets betere verhouding en net wat meer keuzevrijheid had hier prima bij geholpen. De kwaliteit is er in ieder geval wel en er is genoeg om mee aan de slag te gaan en lol uit te halen. Je kunt altijd nog de gratis demo in de eShop downloaden, mocht je de game eerst willen uitproberen.