Dynasty Warriors 9 Empires

Koei Tecmo en Omega Force hebben wat goed te maken na het middelmatige Dynasty Warriors 9. Dat proberen ze nu met Dynasty Warriors 9 Empires. Nou ja, proberen, ik vraag het me eigenlijk sterk af.

Dynasty Warriors 9 Empires gebruikt dezelfde gameplay en engine, dus wonderen hoef je niet te verwachten. Het Empires-gedeelte is de nieuwe toevoeging: wat meer strategische oorlogsvoering vanuit het oogpunt van een van de leiders en ook als eigen leider. Je krijgt een maandkalender voorgeschoteld waarin je kunt kiezen om je keizerrijk te vergroten door middel van menu-acties of door het heft in eigen hand te nemen en te gaan vechten. Door meer en meer te winnen word je beruchter en kun je ook meer acties uitvoeren om je rijk te vergroten.

Je financiën regel je door te handelen met de inwoners van je land. Of als je een beetje evil wil spelen, door ze te beroven. In elke maand moet je je tijd zien te verdelen: je kasteel versterken, je mensen voeden, dat soort dingen. Het had van mij wat uitgebreider gemogen, het is allemaal vrij voorspelbaar wat er te doen is. Meer diepgang in het management was leuker geweest. Maar toch, je rijk te zien groeien is leuk.

Dynasty Warriors 9 Empires - Management (Foto: Square Enix)

Relaties onderhouden met je officieren kun je via allerlei menu’s doen, maar om het wat leuker te maken kun je ook de controle nemen over je generaal en zelf op pad gaan in het spel. Zo vind je ook andere soldaten vinden die je rijk bezoeken. Als je maar genoeg met mensen omgaat krijg je de mogelijkheid een eed met ze af te leggen, of als het om het andere geslacht gaat, trouwen en kinderen krijgen.

De combat is wel wat aangepast ten opzichte van Dynasty Warriors 9. De grootste verandering is namelijk dat er geen gevechten meer zijn in de open wereld. We krijgen de oude vertrouwde forten op speciale mappen terug. Deze moet je aanvallen, of als het je eigen fort is, verdedigen tegen invallers. De doelen veranderen onder het vechten door allerlei gebeurtenissen. Standaard Dynasty Warriors dus. Alleen lijken de mappen nu wel erg op elkaar.

Dynasty Warriors 9 Empires - Environment (Foto: Square Enix)

Het vechten zelf is niet heel veel veranderd, je bent vooral bezig met combo’s en zo nu en dan een special skill. Nieuw zijn stratagems, speciale skills die een cooldown hebben. Ze zorgen voor iets meer variatie, maar voor een typische Dynasty Warriors-game is het nog steeds matig. Deze stratagems moet je verdienen. Dat kan door gevechten te doen, verder in het verhaal te komen of door relaties te verstevigen. Eigenlijk zijn het collectables, maar ze geven je extra mogelijkheden.

Waar het echt misgaat met Dynasty Warriors 9 Empires is de performance. Ik speel op PlayStation 5 en nog is het huilen met een pet op. Alleen in performance-mode haalt het hogere framerates, maar dan ziet het er echt lelijk uit. De plots verschijnende objecten zoals bomen en dergelijke maken het niet beter. Nou ja, bomen: het is groen, dus ik ga ervan uit dat het bomen zijn. Of misschien hele grote struiken. Details zijn er niet, het is gewoon een game van twee generaties terug. En zelfs toen zou dit als ‘meh’ worden omschreven.

Dynasty Warriors 9 Empires herstelt het vertrouwen in de franchise niet. De makers zoeken naar vernieuwingen, maar vergeten dat we vooral hack & slash actie willen en dat de technische kant mee moet gaan met de huidige consoles. Vooral de technische kant is echt matig te noemen. Vreemd genoeg zijn ze dat niet vergeten met hun andere grote franchise, Samurai Warriors 5. Misschien moeten de teams eens de koppen bij elkaar steken?

Gespeeld op PlayStation 5, ook verkrijgbaar voor PlayStation4, Xbox One, Xbox Series X|S, Switch en pc.