Far Cry 6 - Pagan: Control DLC

Ubisoft heeft het tweede deel van de Become the Villain-DLC voor Far Cry 6 uitgebracht. In november konden we aan de slag met Vaas Montenegro in de Vaas - Insanity-DLC, nu is het tijd om in de huid de kruipen van Pagan Min, de antagonist uit Far Cry 4.

Zoals in alle Far Cry-games is er in de open wereld van Yara, het fictieve Caribische schurkenstaatje uit Far Cry 6, genoeg te doen om vele uren uit het basisspel te halen. Met de DLC-trilogie 'Become the Villain' introduceert Ubisoft een interessante, roguelike gamemodus die potentieel nog weer een boel extra vermaak biedt.

Zoals eerder aangegeven zijn deze drie uitbreidingen geen aanvulling op het algemene verhaal en hebben dus ook niets te maken met de verhaallijn van Far Cry 6, maar zijn het afgebakende, op zichzelf staande add ons die een kijkje geven in de breinen van de aartsvijanden uit de populaire franchise. Waar het kernwoord bij Vaas Insanity was, is bij de eccentrieke Pagan Min Control het sleutelwoord. Of en hoe dit zich verder vertaalt in gameplay is me niet duidelijk geworden.

Kyrat was het podium voor Far Cry 4, een Himalayaanse natie gebaseerd op Nepal met Pagan Min die als despotische heerser de scepter zwaaide. In Pagan: Control kruipen we in het brein van Pagan en leren we hem beter kennen. De beweegredenen voor zijn meedogenloze acties komen aan bod, evenals de relatie met zijn vrouw, kind en minnares(sen). Net zoals in de eerste DLC is het weer de bedoeling om drie onderdelen van - ditmaal - een masker bij elkaar te zoeken om zo een laatste uitdaging te unlocken. We zijn wederom vrij om te bewegen binnen de grenzen van een sterk verkleinde versie van de wereldmap van Far Cry 6. Om de drie maskeronderdelen te verkrijgen moeten drie pittige uitdagingen worden gehaald in een bekende setting. Zo brengen we in één van deze challenges opnieuw een bezoek aan Durgesh prison, bekend van de Far Cry 4-DLC uit 2015.

Spelers zijn vrij om meteen een sprintje te trekken naar deze drie locaties en het masker te voltooien. Dit is echter niet zo eenvoudig zonder enige upgrades of een verbeterd arsenaal, het is dus wijsheid om eerst het level even goed te verkennen en willekeurige mobs op te jagen voor harde pegels, die weer ingewisseld kunnen worden voor talloze upgrades zoals meer health, meer schade en meer snelheid. Naast de drie grote challenges zijn er ook weer allerlei andere bezigheden om aan geld of wapens te komen. Zo begin je alleen met een simpel pistooltje, extra wapens zal je moeten unlocken in hectische challenges waarin binnen een zeer klein speelveld continu golven van vijanden willekeurig om je heen verschijnen. Dit is vooral in het begin behoorlijk irritant omdat vijandelijke soldaten gewoon opeens achter of naast je kunnen verschijnen. Goed gebruikmaken van je radar is hier het devies, om te kunnen voorspellen waar nieuwe vijanden zullen worden gedropt.

Zodra je eenmaal de smaak te pakken hebt zal je merken dat het vergaren van cash vrij snel gaat en met de nodige upgrades zal menig Far Cry-veteraan ook weinig moeite hebben met de drie hoofduitdagingen voor het masker. Zoals het een fatsoenlijke roguelike betaamt houdt het daar niet op. Net zoals in Vaas: Insanity zijn er weer verschillende 'mind levels', een soort NG+ binnen de DLC, die met ieder niveau moeilijker worden. Om de afwisseling er een beetje in te houden krijg je bij hogere mind levels ook andere/sterkere vijanden en unlock je nieuwe wapens en gadgets.

Voor de rest is het nagenoeg hetzelfde en na mind level 3 te hebben voltooid was de behoefte om wéér hetzelfde riedeltje te doorlopen voor mij persoonlijk afgezakt. Toch heb ik me wederom bijzonder goed vermaakt met deze roguelike-benadering binnen het Far Cry-universum. Het is leuk om de voice actor (Troy Baker) weer te horen, om Pagan Min en zijn motivaties wat beter te leren kennen en uiteraard weer een heleboel wapengekletter, met alle wapenskins afgestemd op Pagans stijl, goud en roze. Far Cry 6 - Pagan: Control is onderdeel van de Season Pass of kan los gekocht worden voor €15. Het is nu wachten op het laatste deel uit de DLC, waarin de godsdienstwaanzinnige Joseph Seed uit Far Cry 5 centraal zal staan.