Battlefield 2042

Battlefield fans zijn wel gewend dat de launch van hun favoriete game niet zonder gebreken komt. Ik heb slechtere lanceringen meegemaakt, maar ik heb continu het gevoel dat ik iets mis. En dat komt niet alleen door het gebrek van een singleplayer, maar ook door iets anders.

Het voelt allemaal gewoon niet af. In Battlefield 5 voelde de singleplayer al aan als een moetje, in Battlefield 2042 is deze in zijn geheel afwezig. Battlefield 2042 focust op iets anders en dat is ten eerste groot, groter grootst zijn. Battlefield voor de next gen consoles is zo'n beetje de eerste game waarbij je met 128 man met en tegen elkaar kunt spelen en dat merk je. In de hoofdmodus All-Out Warfare (waar alle standaard BF-modi plaatsvinden) heb je maar twee modi: het oude Conquest en Breakthrough. En die twee modi noem ik vanaf nu Zmaja od Bosne Street en Meša Selimovi Boulevard, want het is echt sniper alley tot en met.

Het lukt mij gewoon niet om me zonder voertuig te bewegen van sector A naar sector B zonder direct afgeschoten te worden door een vijand die ik nog niet eens heb kunnen zien. En geloof mij, de maps zijn groot, heel groot op een next-gen console, dus je loopt wat af. En dan hoop je dat er een kleinere map is, maar die is gewoon niet aanwezig. En dan heb je eindelijk een voertuig, dan mag je hopen dat een teammaat je helpt met het beschermen van je voertuig, actief de vijanden aanvalt en dan ook nog eens een sector samen met je te veroveren. Ik had de stille hoop dat levels wat meer beschutting hadden, net zoals DICE en EA in de trailers lieten zien, maar dat is er uiteindelijk niet ingeslopen. Je moet echt de cover gebruiken van een voertuig, anders ben je fuckt.

Want hoe erg Battlefield probeert een teamgame te zijn, lukt het mij niet om online met vreemden een team samen te stellen dat ook nog eens samen speelt. Toegegeven, DICE probeert het wel met zijn Specialists. Elke Specialist heeft zijn eigen gear en favoriete wapen, maar sommige zijn nutteloos of worden amper gebruikt. Zo heeft Falck haar wingsuite die prachtig werkt als je vaak op torens zit, maar ik heb nog geen healer gezien die mensen actief genas. En dat terwijl elke specialist (of klasse in dit geval) toch zijn eigen wapens mag kiezen. Een healer met een sniper is namelijk mogelijk, maar niemand doet dat.

Naast Conquest en Breakthroug (waar is Team Death Match gebleven???) modi is nu ook een andere hoofdmodus, namelijk Hazard Zone toegevoegd, welke zich nog meer richt op teamplay. Zeven groepjes van vier spelers worden in een map gegooid en moeten objecten oppakken. Dit zijn namelijk datadrives met waardevolle informatie. Maar deze upload je niet via Dropbox ofzo. Nee, deze moet je uit de map transporteren via een helicopter. Als dit je lukt, dan krijg je Dark Market Credits waarmee je betere gear kunt kopen en rinse repeat.

An sich een prima vervanging voor Battle Royale waarbij teamplay belangrijk is, maar ook voor deze modus geldt: je hebt echt een team nodig dat als team speelt. En er ook tijd en moeite in wil steken, want de grootste valkuil is namelijk dat je wel een team nodig hebt met goede gear, anders red je het niet tegen teams die dit wel hebben. Dat vereist dus een investering van tijd en moeite en daar is deze modus net niet leuk genoeg voor.

Portal steelt echt de show in deze game en dat komt mede doordat je de leukste maps van Battlefield 1942, deel 3 en Bad Company 2 kunt gebruiken. De hele community kan losgaan en dat gebeurt nu ook. Nieuw is de Logic Editor waarbij je zelf aan de slag kunt gaan met onder andere levels bouwen. Ripple Effect Studios heeft het zo simpel mogelijk gehouden, en dat gaat zeker parels opleveren die misschien wel leuker zijn dan de rest van de game.

En dat is het hele probleem van Battlefield 2042. Met maar 7 maps waarvan het unieke verkooppunt het “alles kan kapot” mechanisme is, dat maakt geen indruk meer want dan komt in de vorige delen ook al. Het schiet niet lekker weg, omdat je continu overal snipers kunt verwachten. De enige gamemodus die ik veel speelde (Team Deatch Match) is eruit gehaald. De Operators zijn een leuke toevoeging, maar daar mag nog veel aan getweakt worden. Hazard Zone zou een leuke toevoeging kunnen zijn als DICE voicechat geïmplementeerd had en Portal, tsja, Portal is een toevoeging die leuk is dankzij de community, niet dankzij DICE en EA. Daarnaast is het gemis van crossplay tussen de oudere consoles en de laatste generatie erg jammer. Ik had graag met minder gamers tegelijk in een map gezeten dan dat ik het spel twee keer moet kopen.

Voor nu is het een game waar nog veel aan gesleuteld mag en moet worden voordat ik het elke dag ga spelen. DICE heeft nog werk aan de boeg!