Animal Crossing 2.0 + Happy Home Paradise

Het besef dat we alweer zo'n anderhalf jaar Animal Crossing: New Horizons hebben kunnen spelen voelt soms raar. De wereldwijde pandemie duurt namelijk ongeveer evenlang. Voor velen was de game een mooie gelegenheid om de nare werkelijkheid even te vergeten, maar het voelt ook als of het Nintendo tegen heeft gehouden om meer substantiële updates toe te voegen aan de game.

Update 2.0
De 2.0-update voelt alsof het gewoon één groot pakket is van updates die eigenlijk los geïntroduceerd hadden moeten worden. Dat resulteerde in een lange reeks aan teleurstellende en (te) kleine updates, maar dat maakt deze natuurlijk een stuk interessanter. De 2.0-update voegt (bijna) alles toe wat spelers misten en wilden in de game. Denk aan de herintroducties van The Roost met Brewster en Kapp'n en zijn boottochten. Ook nieuwe elementen, zoals de introductie van koken zijn een leuke toevoeging.

The Roost Animal Crossing: New Horizons

Maar wat deze update voornamelijk interessant maakt is de hoge hoeveelheid Quality of Life-updates. Denk aan ordinances, die je villages actiever laat zijn in de ochtend of juist 's avonds. Zelf gebruik ik de 'Beautiful Ordinance', die het leven wat makkelijk maakt. Villagers geven dan planten meer water, hybrides hebben een hogere kans te verschijnen en afval komt niet meer voor tijdens het vissen. Daarbuiten heb je nog ladders die je permanent kunt plaatsen, ATM en andere machines die je buiten kunt plaatsen, meer design slots, meer storage en nog veel meer.

Op Harv's Island, waar je voorheen enkel wat foto's kon maken in zijn fotostudio, is het nu mogelijk om de tijdelijke winkels (denk aan Leaf en Kicks) een permanente plaats te geven. Je bent niet meer afhankelijk van RNG of je wel of niet plantjes kunt kopen, wel of niet nieuwe art kan kopen en ga maar door. Het geeft een gebied wat, in ieder geval voor mij, vrij nutteloos was nut en haalt een stuk frustratie weg uit de game.

De 2.0-update geeft de game nieuw leven door veel negatieve elementen op te lossen. Het is jammer dat er nog altijd geen bulk crafting is bijvoorbeeld, maar wat er wel wordt toegevoegd is stuk voor stuk waardevol. Het is de update waar de fanbase op wachtte en tegelijkertijd is het jammer dat het meteen de laatste grote (gratis) update is voor de game. Gelukkig houdt de pret hier niet op, want er is ook Happy Home Paradise.

Happy Home Paradise
Op Nintendo 3DS kwam op een gegeven moment Animal Crossing: Happy Home Designer uit. Het was een losse game met assets van New Leaf die spelers niet meer aan de slag liet gaan met hun eigen huis en gebied, maar juist puur inging op de decoratie-aspecten van de game. Happy Home Paradise doet precies hetzelfde. Je bent niet meer bezig met je eiland, maar ontwerpt vakantiehuisjes voor villagers en andere figuren uit Animal Crossing.

Happy Home Paradise Eiland

Als beloning voor dit geheel leer je nieuwe technieken die je kunt gebruiken op je eigen eiland. Zo kun je items polijsten, waarmee je effecten geeft aan voorwerpen. Je kunt ze laten sprankelen, vlinders laten verschijnen en nog meer. Ook is het eindelijk mogelijk om muren te plaatsen en counters, waardoor spelers geen onhandige scheidingsmuren of andere items hoeven te gebruiken. Maar ook het toevoegen van geluidseffecten, het plaatsen van items aan het plafond en het gebruik van accentmuren zijn allemaal toegevoegd. De nieuwe features geven een stuk meer vrijheid aan spelers om kamers en huizen aan te passen aan hun eigen smaak.

Ook zijn er items te koop, die je enkel in de DLC kunt krijgen. Hiervoor heb je een unieke currency nodig, die je ontvangt als 'loon' voor het ontwerpen van de vakantiehuisjes (en uiteindelijk ook grotere gebouwen, zoals een school). Elke verzoek is weer wat anders en gaat in op de persoonlijkheden van de villagers. Van de game krijg je een grote hoeveelheid items waarmee je aan de slag gaat, maar vaak hebben villagers wel specifieke verzoeken. Je moet daar natuurlijk aan voldoen, anders heb je een verdrietige villager.

Wat Happy Home Paradise voornamelijk voor mij doet is iets introduceren waar je weer progressie mee boekt. Uiteindelijk viel ik op mijn hoofdeiland, zeker voor de 2.0-update, in het ritme 'doe de dagelijkse chores, misschien wat aanpassingen en weer klaar'. Half uurtje tot een uurtje per dag, dat was het wel. Door het 'werken' te introduceren, met eigen rewards en een eigen beloningssysteem (dat bovendien niet per dag gelimiteerd is), heb je meer vrijheid om op je eigen tempo weer aan de slag te gaan. Het geeft hetzelfde gevoel als toen je net begon aan de game, toen er nog genoeg was om aan te pakken.

Je moet uiteraard wel fan zijn van het ontwerp-aspect van de game, want Happy Home Paradise is puur ontwerp. Is dat niet je ding, dan heb je hier weinig te zoeken. Mocht je wel de nieuwe technieken en ontwerpfuncties willen hebben, kun je altijd tijdelijk Nintendo Switch Online+ nemen, waar de DLC bij is inbegrepen. Deze nieuwe functies verlies je namelijk niet wanneer je de toegang tot de DLC verliest. De combinatie van de 2.0-update en Happy Home Paradise is voor mij in ieder geval een gouden combo geweest die mijn interesse in de game weer heeft laten pieken. Of dat langdurig blijft, dat is afwachten, maar er is een flink pakket met nieuwigheden om mee aan de slag te gaan.