Xuan Yuan Sword 7

Zelf ben ik erg van de Japanse games, maar nu heb ik eens een uitstapje gemaakt naar China. Ondanks dat er al zes eerdere delen zijn verschenen heb ik nog nooit gehoord van Xuan Yuan-games. Ik dacht nog eerst dat de eerdere games alleen in China zijn uitgebracht, maar er zijn eerdere delen vertaald, maar compleet onder mijn radar door gevlogen. Ik duik er dus helemaal onwetend in.

Xuan Yuan Sword 7 vertelt het verhaal van Taishi Zhao. Als kleine jongen wordt zijn ouderlijk huis aangevallen omdat er een ancient scroll verborgen zou worden. Zijn moeder helpt hem en zijn zusje te ontsnappen, maar wanneer hij net uit het raam vlucht met de baby in zijn armen ziet hij hoe zijn moeder wordt vermoord. De toon is gezet. Fast forward naar een goede tien jaar later. Taishi leeft van de jacht en van allerlei klusjes om zo geld te verdienen om hemzelf en zijn zieke zus te verzorgen. Na een klus wordt zijn hut aangevallen door monsters en raakt zijn zus ernstig gewond. Dan blijkt hij de oude scroll te hebben waarmee hij de tijd kan vertragen en zelfs naar een andere dimensie kan reizen. Daar wordt een magiër gevangengehouden die hen wel wil helpen. De ziel van de zus wordt in een tijdelijk lichaam geplaatst, maar Taishi zal een manier moeten vinden om de magiër te bevrijden zodat hij zijn zus echt weer 100% kan genezen.

Xuan Yuan Sword 7 (Foto: eastasiasoft)

Het verhaal van Xuan Yuan Sword 7 wordt best traag gebracht. Het is net goed genoeg om geïnteresseerd te blijven maar er zijn veel cut-scenes die uitgesmeerd worden qua lengte. Je kunt het wel skippen, maar dan volg je het verhaal waarschijnlijk na een tijd niet meer. Meer achtergrond over de personages leer je tijdens de optionele dialogen bij kampvuren, waar je ook kunt opslaan. Dus als je wil kun je die dialogen overslaan, maar ik vond het wel leuk om als ik dan toch veel cutscenes volg, ik ook zo veel mogelijk wilde leren over iedereen. Het is wel jammer dat bepaalde personages in het begin te zien zijn om daarna pas op het eind van het spel weer eens op komen draven. Soms moest ik echt weer even terug in mijn hoofd om te bedenken waar ik die naam eerder gezien had.

Eerdere versies waren blijkbaar turnbased, maar in Xuan Yuan Sword 7 puzzel, platform en vecht je in realtime. Als ik de gameplay zou moeten vergelijken dan denk ik aan Tomb Raider. Er zijn puzzels op zijn tijd om verder te kunnen komen, je hebt heel wat te verkennen als het gaat om extra schatkisten met resources erin en natuurlijk zijn er de gevechten. De standaard vijanden die je tegenkomt zijn niet zo moeilijk. Je leert naarmate je verder komt meer stances, waarvan je er maar twee tegelijk mag equipen. Zo is er de Ox, waarmee je een sterke speciale aanval doet die bepaalde vijanden wel in een stun plaatsen. Tiger is een snelle haal (nou ja, schop) naar voren, waarna je ietsje terugspringt. Dit zorgt bij bepaalde vijanden dat ze even uit balans zijn. Zo zoek je dus naar de beste stances voor de verschillende vijanden. Je kunt deze stances ook levelen, maar dat gaat zo bizar snel dat ik daar weinig toegevoegde waarde in zag. Je leert een stance, je equipt deze en verslaat er pak’m beet twintig vijanden ermee en je bent al klaar. Daar had wat meer moeite of uitgebreidere varianten in mogen zitten.

Xuan Yuan Sword 7 (Foto: eastasiasoft)

Je krijgt al vrij snel twee AI-teamgenoten. Deze kun je equipen met een speciale aanval, die je met een druk op de knop kunt laten uitvoeren. Er zit wel een cooldown op, dus je kunt niet eeuwig blijven spammen. Sowieso is het verstandig zelf dicht bij de actie te zijn, want je hebt geen ranged attacks. Op een afstandje staan betekent vaak dat jij wel beschoten wordt, maar dat je naast blocken of dodgen niet veel kan doen. Ik had gehoopt dat ik kon wisselen van teamgenoot, zodat ik als een van hen kon spelen. Nu zijn het vooral “oh ja, ik heb nog een attack van hen” en gebruik je ze meer als een extra bonus dan dat je ze echt tactisch in kan zetten.

Jij en je teamgenoten blijven wel dezelfde wapens gebruiken, maar door allerlei resources te gebruiken kun je deze upgraden. Armor en accessoires kun je kopen of zelf maken, als je maar genoeg resources hebt. Er zit wel een level-requirement op dat je, je raadt het nooit, weer kunt verhogen met genoeg resources. Er is van alles te vinden, maar natuurlijk kun je pas de beste upgrades verkrijgen als je meer zeldzame resources vindt. In het begin heb je al deze upgrades nog niet nodig, maar later ben je blij dat je speciale accessoires hebt die je defense verhogen, of resistance tegen bijvoorbeeld vuur of andere damage over time effecten. Zo was er een bossfight waar ik telkens met pijlen werd beschoten. Als ik eens geraakt werd, dan kreeg ik heel veel damage over time. Met het juiste accessoire had ik daar een stuk minder last van.

De bosses die je tegenkomt in Xuan Yuan Sword 7 zijn dan ook van een ander kaliber. Ik speelde op de lastigste moeilijkheidsgraad en dan kun je wel proberen met je ogen dicht erin te gaan, maar vaak heb je dus de juiste armor of accessoires nodig om het langer uit te houden. Bosses kunnen aardig wat hebben, maar er is een staggermeter die, als ie eenmaal vol is, zorgt dat de boss even in een stun is en extra damage krijgt. Het is tijdens de bossfights dat er wat uitdaging is. Ik heb het hier niet over Dark Souls-niveau, maar ze kunnen je qua aanvallen best verrassen.

Xuan Yuan Sword 7 (Foto: eastasiasoft)

De oude scroll in het bezit van Taishi kun je ook tijdens gevechten gebruiken. Dat heeft wel een probleem: je AI-teamgenoten zijn soms iets te enthousiast. Je kunt namelijk de scroll gebruiken om de tijd te vertragen als je scroll-meter vol is. Handig, je kunt om de tegenstanders heen draaien en in de rug aanvallen, of zonder problemen op een sterkere vijanden inbeuken. Handig. Het probleem met de AI speelt dan ook op de tweede mechanic. De scroll kan op cooldown ook een magische cirkel op de grond te laten plaatsen. Een vijand kan opgezogen worden en je extra resources leveren. Aanvallen in die cirkel levert ook weer punten op voor de meter zodat je de tijd weer eens kan vertragen als je eens te veel vijanden op je scherm hebt. Het probleem: je AI-vrienden verslaan de vijanden soms net met hun aanval in plaats van jij. Dan krijg je de punten niet en dus ook geen extra resources. Het was handiger geweest als ze zich buiten de op zich kleine cirkel bezighouden.

Grafisch is Xuan Yuan Sword 7 soms best mooi, maar niet altijd. Er zijn momenten dat ik echt prachtige plaatjes op mijn scherm zie: aan een kabbelende rivier met kersenbloesem erlangs, en een watervalletje op de achtergrond. Maar vooral in grotten en dergelijke zijn die details en belichting een stuk minder. De cutscenes zijn wel mooi gedaan, de gezichtsuitdrukkingen en stemmen zijn echt goed. Je merkt wel dat deze game geen ondersteuning voor next-gen consoles heeft. Zo nu en dan krijg je een laadscherm, dit gaat niet zo rap als je eigenlijk ondertussen gewend bent. HDR en dat soort fratsen kun je vergeten.

Ik wist niets van de franchise, maar Xuan Yuan Sword 7 heeft me positief verrast. Het is het best te vergelijken met Tomb Raider, maar dan met een Chinese achtergrond. Het wordt aangeprezen als RPG, maar naast dat er van alles te upgraden is, staat je pad compleet vast. Je hebt je zwaard en je gaat stances gebruiken om iedereen en hun moeder neer te maaien. Er is geen keuze of en hoe je de puzzels of vijanden gaat tackelen en er is ook geen customization in personage. De term ‘RPG’ wordt wat dat betreft wel vaker misbruikt. Na zo’n dertig uur heb ik alles gedaan, ook alle zijmissies. En het belangrijkst, ik heb me vermaakt. Sommige mechanics wat uitgebreider of beter uit kunnen worden gedacht, maar ondanks die verbeterpunten speelde ik met plezier naar het einde van het spel. Xuan Yuan Sword 7 is gemaakt als last-gen titel, we zullen denk ik op nummertje 8 moeten wachten tot we zien wat de makers kunnen met die mogelijkheden. Maar na deze kennismaking kijk ik er wel naar uit.

Gespeeld op Xbox Series X, nu ook verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4 en al eerder op pc verschenen.