Elder Scrolls Online: Waking Flame

Bethesda brengt al een paar jaar een jaarlang thema uit voor The Elder Scrolls Online. Dit jaar is Mehrunes Dagon de slechterik. Eerder kwam de DLC Flames of Ambition uit gevolgd door de grotere uitbreiding Blackwood. Ook dit jaar zullen we vier uitbreidingen krijgen en de derde van dit jaar, Waking Flame is eerder voor pc en nu voor consoles beschikbaar.

Zoals gewoonlijk bestaat de derde uitbreiding van het jaar uit twee dungeons voor vier spelers. Met Waking Flame krijgen we Red Petal Bastion en The Dread Cellar erbij. Naast de betaalde DLC is er ook een nieuwe gratis patch uitgekomen. Die zal ik ook behandelen in deze review.

Maar eerst de dungeons. Red Petal Bastion en The Dread Cellar zijn hele fijne dungeons om te spelen, ook als je deze met random teamgenoten speelt. Er zijn in beide dungeons extra bazen te vinden als je de tijd wil nemen, maar als je de dagelijkse random dungeon doet en zoiets hebt van “even snel” dan kan dat heel vlot gaan. Kan, omdat je teamgenoten wel de mechanics moeten weten.

The Elder Scrolls Online: Waking Flame (Foto: Bethesda)

De mechanics van Red Petal Bastion zijn in mijn ogen ook het makkelijkst als je zonder voorkennis begint aan de dungeon. De bazen zijn wel tof, maar mechanic-wise is er nog niet veel aan de hand. Ook de geheime bazen zijn meer een bijkomstigheid dan een uitdaging. Natuurlijk, op veteran krijg je wat meer uitdaging, maar het is niets om je zorgen om te maken.

Hoe anders is The Dread Cellar. Op dit moment is dit een van mijn favoriete dungeons geworden die ik met mijn healer, mijn dps en mijn nieuwe tank heb gedaan. Normal en veteran, want ja, ik wil natuurlijk van beide dungeons ook de nieuwe sets en monster sets. The Dread Cellar heeft meer mechanics om rekening mee te houden. Voor de daily dungeon bonus is het wat lastig zonder voice chat, want om de drie geheime bazen te triggeren zul je respectievelijk met twee, drie en vier spelers tegelijkertijd vuurkorven moeten aansteken om in geheime gebieden te komen waar je dan weer evenveel kristallen tegelijkertijd moet aanraken. Als je met drie onbekenden dat moet doen is het toch even hopen dat je geen irritante puber aan de voice chat krijgt, of je moet met weinig lag kunnen aftellen in de tekst-chat. De eindbaas van deze dungeon is op normal een eitje, op veteran is een op zich niet zo strenge check of je healer, je twee dps en de tank het allemaal wel aankunnen. Er is een mechanic die vervelend gaat zijn als je niet voorbereid bent.

The Elder Scrolls Online: Waking Flame (Foto: Bethesda)

De nieuwe set-items uit de dungeons zijn op zich allemaal interessant, maar een steekt er met kop en schouders bovenuit. Mijn favoriete set komt uit The Dread Cellar. Rush of Agony heet het en daardoor heb ik mijn tank-personage compleet veranderd. Deze set maakt het supereenvoudig om vijanden bij elkaar op een hoop te gooien en jou veel defense geeft, zodat de damage dealers veel meer raken dan een voor een. In combinatie met andere al bestaande sets kun je leuke tankbuilds maken.

De gratis ‘Update 31’ voor The Elder Scrolls Online is in vele opzichten welkom, maar toch zijn er wat problemen met keuzes die de ontwikkelstudio heeft gemaakt. Allereerst zijn er nieuwe PVP-sets. Deze zijn bizar overpowered. Heb je ze niet, dan heb je een probleem. Je wordt door muren of van kasteeltorens heen getrokken door een set. Een andere set zorgt ervoor dat tanks van je alliantie lopende bommen worden omdat die een percentage van defense aan damage om iedereen om hem heen doet. Het doet met gemak 30K aan damage, wat meestal dood betekent. Je wordt nog eens gestunned ook, dus niet te blocken, niet uit te rollen, niets. PVP is geen slagveld maar een slachtveld nu. Het is wachten op wat nerfs, want op deze manier is er echt niet veel aan.

The Elder Scrolls Online: Waking Flame (Foto: Bethesda)

Er is nu de mogelijkheid om te schakelen tussen HDR-modi op consoles in de menu Instellingen. Dat klinkt prima, maar de eerste default optie is veel te donker, zodat je wel naar de tweede optie moet: vibrant. Overige opties als dynamic resolution scaling op Xbox Series X|S en multithreaded rendering op pc heb ik niet uit kunnen proberen, want ik speel op PlayStation 5. Wel lijkt het erop dat skills starten langzamer gaat, als je je wapen nog niet getrokken hebt. Of ze dit gaan aanpassen weet ik niet, maar het is wel even wennen. Zeker als healer wil je op een noodknop kunnen drukken om iemand te redden. Als je dan eerst je staf nog moet pakken dan ben je soms toch te laat. De oplossing: terwijl je loopt blijven schieten in de leegte, zodat je je wapen niet opbergt. Maar handig is anders.

Waking Flame is een geslaagde DLC met twee leuke dungeons. Ik baal niet als ze verschijnen als mijn random daily mission. Dat je het vaker moet uitleggen aan mensen die het nog niet hebben gespeeld hoort erbij, maar de reacties na de dungeon zijn meestal goed, ik heb nog niet iemand gehoord die het een matige dungeon vond. Update 31 is niet compleet geslaagd. De PVP was al niet populair door problemen als lag, en het eigenlijk beta-testen om te zien of ze het kunnen fixen, maar met deze sets erbij zijn Imperial City en Cyrodill er alleen nog voor de diehards die de sets willen verzamelen. PVP blijft het zwakste punt van ESO, deze update weet het weer niet te verbeteren.