Deathloop

Deathloop is een mengelmoes van genres. Uiteraard is het een FPS, maar het heeft Roguelite-elementen en bevat genoeg puzzels en raadsels dat je het wat mij betreft ook een puzzelgame mag noemen. De combinatie werkt en zuigt je in de game. Helaas zijn er elementen die je er net zo hard weer uitgooien.

Deathloop Gameplay 1

Je speelt de game als Colt en ondervindt al snel dat je gevangen zit in een tijdsloop van één dag. Of, nou ja, een Deathloop. Je wordt wakker op het strand en kan je niks herinneren. Een stem begeleidt je door jouw eerste stappen op Blackreef, een stem die zich al gauw identificeert als Julianna. Als Colt verken je Blackreef om een manier te vinden de Deathloop te doorbreken. Hoe je dit doet? Door acht belangrijke targets te vermoorden in één loop. De 'Visionaries'.

Het begin van de game is in wezen een uitgebreide tutorial die je door één Deathloop leidt. Je leert hier alles dat je nodig hebt om jouw weg in Blackreef te kunnen vinden. Dit begint met de Hackamajig, een machine die jou in staat stelt om apparatuur te hacken. Hiermee kun je bijvoorbeeld een afleiding maken door een machine geluid te laten maken, maar ook turrets overnemen en sensoren uitschakelen. Verder introduceert het je Trinkets (artefacten die jouw wapens en Colt zelf sterker maken), Slabs (superkrachten die je kunt verdienen door Visionaries te vermoorden), de diverse wapens en een manier om al jouw gevonden voorwerpen te bewaren tussen Deathloops. Elke loop is immers een andere en, net als in Roguelites, verlies je jouw progressie bij een onfortuinlijke dood. Om wapens, slabs en dergelijke mee te kunnen nemen, moet je Residuum verzamelen en gebruiken.

Deathloop gameplay 2

Arkane Studios heeft een prachtige wereld gemaakt in Blackreef. Blackreef bestaat uit vier districten: het Complex, Updaam, Karl’s Bay en Fristad Rock. Elk gebied kun je bovendien verkennen in vier tijdsperiodes: in ochtend, tussen de middag, middag en avond. Elke tijdsperiode verandert de layout van een district enigszins, dus je hebt in principe 16 gebieden om te verkennen. Hoewel de layout grotendeels hetzelfde blijft, zijn sommige gebieden alleen in één tijdsperiode te betreden of zijn er juist meer of minder vijanden aanwezig. Ook de aanwezigheid van Visionaries kan verbonden zijn aan een tijdsperiode.

De gebieden zijn mooi vormgegeven en zitten bomvol geheimen, shortcuts en verborgen wegen en bieden veel verschillende manieren om van A naar B te gaan. Neem dat samen met de goede graphics, mooie artstyle en erg sterke soundtrack, en je vergeet al snel de tijd. Het scheelt dat de tijd stilstaat wanneer je in een gebied bent, dus je kunt rustig je tijd nemen om alle geheimen te ontdekken. Arkane geeft spelers verschillende manieren om dit te doen. Je kunt rustig je tijd nemen en de game puur stealth benaderen, je kunt guns blazing gaan. Wat jij maar wil. Alle geheimen, hints, informatie over Visionaries en andere zaken die je tegenkomt worden bewaard in het 'ontdekkingsmenu'. Hier kun je rustig nalezen wat je hebt geleerd, maar ook hints gebruiken als waypoint in de wereld zelf. En er zijn hints, erg veel hints. Het is lastig om het overzicht te bewaren, zeker in het begin wanneer alles nog nieuw is.

De personages, met name Colt, Julianna en de Visionaries, zijn toffe personages met voice acting waar je U tegen zegt. De dynamiek en sarcastische ondertoon bevallen me enorm en bleven van een consistent hoog niveau. Toch zijn er nadelen aan de game, die het geheel wat naar beneden trekken. Neem bijvoorbeeld de AI van de game. Ik wil de AI niet slecht noemen, maar het geheel is wel veel te makkelijk met 'domme' AI. Ik kan voor iemand staan, waarna ze pas na enkele seconden doorhebben dat ik toch echt degene ben die ze moeten hebben. Ik kan iemand vermoorden waar iemand naaststaat, die vervolgens niets doorheeft. Het is net alsof ze allemaal geen perifeer gezichtsveld hebben. Hebben ze je gezien, dan doen ze ook niet bepaald hun best je te achtervolgen of het je op andere wijze lastig te maken.

Deathloop Kick

Eigenlijk voelt de AI alsof Arkane Studios bang was dat de spelers weerstand zouden voelen in de wereld van Deathloop. Zonder moeilijkheidsgraden is er bovendien niets aan te doen. Het grootste probleem dat ik hiermee heb, is dat het Stealth totaal niet bevredigend maakt. Stealth is cool als je er moeite voor moet doen en je het gevoel krijgt de AI te slim af te zijn. Dat complete gevoel ontbreekt gewoon in Deathloop. Guns blazing is sneller, makkelijker en dan kan je tenminste met je toffe guns en slabs spelen. Maar in heel de game voel je gewoon geen weerstand, geen enkel gevoel van moeilijkheid en als resultaat geen bevredigend gevoel nadat je een encounter heelhuids bent doorgekomen. De kern van de game, het verkennen van Blackreef op weg naar jouw vrijheid, komt hiermee gewoon niet goed tot zijn recht.

Ook de multiplayer zette ik op een gegeven moment maar uit. Het idee is tof, Julianna die jouw wereld betreedt (of andersom natuurlijk) en jou opjaagt. Een soort asynchrone multiplayer met twee rollen. In realiteit betekent het dat een andere speler jouw progressie in een Deathloop kan doorbreken en je op die manier al je progressie kwijtraakt. En dat kan op elk moment gebeuren. Als Julianna is het juist weer redelijk saai in mijn ervaring. Colt moet een beacon uitzetten om te kunnen ontsnappen OF Julianna vermoorden. Het probleem is dat Colt standaard drie levens heeft, Julianna maar één. Dit resulteert in een ongebalanceerde ervaring waarin Julianna het als jager voorzichtig moet spelen en Colt veel vrijer is om te gaan en staan waar hij maar wil. Er zijn wat gadgets aanwezig die Julianna kunnen helpen, maar het geheel werkt niet goed. Ook de matchmaking is hilarisch slecht, waarin je minuten moet wachten voor een game die soms nog geen halve minuut duurt.

Hiermee is er een ijzersterke kern in Deathloop. De personages, de wapens en speciale vaardigheden, de wereld van Blackreef en de manier van progressie staan allemaal als een huis. Deathloop is dan ook gewoon een prima game, absoluut. Maar het had zoveel beter kunnen zijn als de multiplayer beter werkte en de AI niet aanvoelde als een cakewalk. De game is zeker aan te raden voor het mysterie en de andere positieve aspecten, want de game speelt heerlijk weg. En toch zat er meer in, wat een ietwat zure nasmaak achterlaat.