RiMS Racing

RiMS Racing differentieert zich van de concurrentie door details, met name door de verschillende onderdelen van een motor onder de loep te leggen. Het zijn dezelfde details die de game echter de das omdoen.

Zoals veel van dit soort games begin je natuurlijk een carrière door je eigen character aan te passen. Ondanks dat je opties in dit scherm vrij gelimiteerd zijn, duurde het toch allemaal wat te lang. De nationaliteiten zijn over het algemeen in alfabetische volgorde geplaatst, maar desondanks is de Nederlandse vlag om onverklaarbare reden tussen die van Denemarken en Egypte geplaatst. Daarna neemt de tutorial je mee naar het mooie Circuit Zolder in België, waar je er achter komt dat RiMS Racing wederom in de details treedt: de naam van iedere bocht wordt aangegeven op je scherm. Leuk voor de immersie, maar na slechts één bocht gereden te hebben merk je al dat een bocht wordt aangegeven als ‘Sterrenwachrbotch’. Zodoende weet RiMS Racing niet een erg goede eerste indruk te maken, maar helaas is het ook toonaangevend voor de rest van de game. RiMS Racing probeert een hoop te doen, maar doet het vaak niet erg goed.

RiMS Racing draait niet erg verrassend om het fictieve kampioenschap, de RiMS Championship. Dit kampioenschap wordt gereden met 1000cc motoren, wat betekent dat er in de hele game slechts acht motoren zitten. Deze worden vergezeld met 14 verschillende locaties, waarvan 5 point-to-points in fictieve locaties. Bomvol content zit de game dus niet, maar dat wordt gecompenseerd door de manier waarop de motoren uit verschillende onderdelen  bestaan. Zo kan je de Yamaha YZF-R1 beter zien als het geheel van maar liefst 45 onderdelen. Al die onderdelen kunnen dus ook kapot en moeten vervangen worden om het uiterste uit je motorfiets te kunnen halen.

En het vervangen klinkt een stuk gemakkelijker dan het is. Stel je voor, je uitlaat is kapot en je wil een nieuwe erop zetten. Dan zijn de stappen als volgt: eerst gaat het zadel eraf, gevolgd door het voorruitje. Daarna gaat de volledige kuip eraf om vervolgens de uitlaat te kunnen demonteren. Om het voertuig rijklaar te maken moet alles er daarna natuurlijk ook weer op. In totaal doe je zeventien handelingen, die ieder een bepaalde knoppencombinatie hebben, om één van de 45 onderdelen te vervangen. Als je je motor een goede servicebeurt wil geven, kan je erop rekenen dat je minimaal een kwartier bezig bent met willekeurige knoppencombinaties indrukken. Wat dat betreft doet RiMS Racing meer denken aan een spin-off van Car Mechanic Simulator dan een daadwerkelijke racegame.

 

Dat racen zelf is over het algemeen redelijk te pruimen, hoewel het qua handling niets nieuws doet ten opzichte van de concurrentie. Sterker nog, ik had persoonlijk meer gevoel in de motor in andere games. Het paradepaardje van RiMS Racing tijdens het rijden is echter de MSC, ofwel de Motorbike Status Check. Hiermee zet je de tijd stil en kan je tijdens de race zien hoe het gesteld is met al je onderdelen. Dat is leuk, maar in de meeste gevallen niet erg nuttig. Zo kan je wel zien dat je remmen helemaal versleten zijn, maar er zit toch niets anders op dan de race gewoon uitrijden.

De MSC voelt dus meer als een gimmick, maar veel kwalijker is de kwaliteit van het racen zelf. De handling mag oké zijn, maar de performance is dat absoluut niet. Als je alleen rijdt is het nog goed te doen, maar de framerate kakt al behoorlijk in wanneer je dichtbij andere racers rijdt, wat natuurlijk zeer hinderlijk is. Veel erger is echter de performance op één bepaald circuit, waar de fps consistent onder de 10 komt te zitten. Het maakt dat circuit compleet onspeelbaar, en je gaat gegarandeerd ook nog eens een paar keer op je bek in de race. Daarmee krijg je natuurlijk enorm veel schade op alle onderdelen van je motor, waardoor je een race op dat circuit met een flinke financiële klap afsluit.

Dan zou je denken, dan sla je dat circuit toch over in je carrière? Dat is echter onmogelijk, gezien de races in lineaire volgorde gedaan moeten worden. Je zal ook de complete afstand moeten afleggen, want de optie om de race op te geven is ook niet aanwezig. Erg veel respect voor je tijd heeft RiMS Racing ook niet, want zo kan het ook gebeuren dat je volgende race een Endurance-race van drie kwartier of langer is. Tussentijds opslaan kan niet, dus als je de tijd niet hebt om de hele race af te maken, staat de hele carrière voorlopig stil.

In de verdere details weet RiMS Racing ook niet te overtuigen. Ondanks dat het zich profileert als simulatie, eindigt een kwalificatiesessie meteen wanneer de klok op 0 staat, in plaats van dat je je snelle ronde af mag maken zoals in ieder internationaal kampioenschap het geval is. Zelfs het opslaan van je game is op een slechte manier geïmplementeerd, aangezien de autosave alleen getriggerd wordt ná een race. Zo kan je een kwartier bezig zijn geweest met het vervangen van onderdelen, en alsnog je werk ongedaan gemaakt zien worden als je niet direct daarna ook een race afrondt. RiMS Racing is een verzameling van interessante, maar slecht geïmplenteerde, ideeën.

Gespeeld op Xbox One X. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.