Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Het is een tijd geleden dat er een compleet nieuwe en vooral onbekende held werd geïntroduceerd in het Marvel Cinematic Universe. Dat we voor deze held helemaal terugmoeten naar het begin in 2008 en de organisatie die Tony Stark ontvoert zal voor de Marvel-fans geen probleem zijn, maar kan voor de verhaalvertelling wat problemen opleveren. Regisseur Destin Daniel Cretton gooit hoge ogen met dit visuele spektakel, waarin ook nog eens een mooi verhaal over familie, vriendschap en het maken van de juiste keuzes wordt verteld.

Shang-Chi dacht van zijn verleden af te zijn door te emigreren naar de VS, zijn naam te veranderen in Shaun en als de wiedeweerga Engels te leren. Zijn verleden, de leiding van de Ten Rings-organisatie op zich nemen naast zijn vader Wenwu, is verre van klaar met hem. In een gevecht om te doen wat juist is wordt Shang-Chi geleid door de vechtprincipes die hij van zijn vader meekreeg, maar de levenslessen van zijn moeder, die zij op haar beurt weer meekreeg van het mysterieuze volk waar zij van afstamt.

In een film als deze, waar vechtsport en high kung-fu, zoals de personages in de film het zelf benoemen, is het van essentieel belang dat er geloofwaardige gevechten worden neergezet die niet de aandacht afleiden van waar het verhaal nou echt naartoe gaat. Voor Shang-Chi werd vermaard vechtchoreograaf Andy Cheng ingeschakeld, die al eerder met onder andere Jackie Chan aan veel films werkte. Het resultaat is een serie onwijs snelle, boeiende en prachtig uitziende gevechten die echt thuis horen in de film. De vechtscènes worden, net zoals een groot deel van de laatste akte van de film, ondersteund door prachtige visuele effecten, die op geen enkel moment nep aandoen.

De meeste actie valt op de schouders van Simu Liu, die de rol van de gloednieuwe superheld op zich neemt. Dit doet hij met verve en veel overtuiging. Van de verbaasdheid in de situaties waar zijn vader hem in plaatst tot de serieuze toon die de film naarmate het verder vordert aanneemt. Liu overtuigde Marvel via zijn Twitter-pagina van zijn geschiktheid voor deze rol door een oproep te plaatsen waarin hij schaamteloos naar de rol vroeg. Dat dit een goede keuze is geweest aan de kant van Marvel blijkt op de manier waarop de rol hem perfect past en nog zal blijven passen. Hij wordt bijgestaan door de altijd welkome vlotheid van Awkwafina. Ze speelt Katy, de beste vriend van de voor haar dan nog bekende Shaun. Ze lijkt als een vis in het water in dit verhaal en is, in tegenstelling tot eerdere Marvel-films, niet een aanhangsel van de held, maar een verlenging van zijn karakter.

Om de cast compleet te maken werden grootheden Tony Leung en Michelle Yeoh ingeschakeld. Voor Leung is het zijn eerste Engelstalige rol ooit en dit is op sommige punten ook te merken, iets wat overigens ook door de geluidmix kan komen. Yeoh laat met veel overtuiging zien waarom zij zo opviel in Crazy Rich Asians en uiteraard Crouching Tiger, Hidden Dragon

Iets wat tegenvalt is de manier waarop de verhaalvertelling zich ontwikkelt. De flashbacks die worden ingezet naar het leven van Shang-Chi en zijn zus Xialing naar de hoogtijdagen van de Ten Rings, komen op vreemde momenten en zorgen ervoor dat het publiek op sommige punten uit het verhaal getrokken wordt. Dit is zonde, want het hele verhaal wordt op indrukwekkende wijze begeleid door een werkelijk prachtige soundtrack van Joel P West, die eerder samenwerkte met de regisseur Cretton aan onder meer Short Term 12. Ook de derde akte is niet onwijs sterk als er met een helikopterblik wordt gekeken naar de gehele film, maar dit wordt weer goedgemaakt door een tweetal zeer belangrijke scènes na de credits.

Het is een van de beste Marvel-origin verhalen tot nu toe en past goed in het rijtje van Guardians of the Galaxy en Iron Man. De film laat op een magnifieke wijze de conflicten zien waar een held mee te maken heeft, toont een slechterik die eindelijk een keer een goede motivatie heeft en dat alles wordt neergezet door een cast die doorheeft hoe belangrijk dit verhaal is. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings is een voltreffer en het is dan ook met smart wachten op meer.