Disgaea 6: Defiance of Destiny

Het verhaal van Disgaea 6: Defiance of Destiny draait om Zed, een zombie die onoverwinnelijk is omdat hij steeds weer reïncarneert. Zed will de God of Destruction proberen te verslaan. Waarom? Dat leer je gedurende het verhaal. Hij legt steeds meer uit aan Overlord Ivar, terwijl hij elke keer weer compleet overrompeld wordt door zijn aartsvijand.

Bij elke nederlaag wordt Zed weer in een nieuwe wereld gebracht waar hij een nieuw teamlid ontmoet. Elk van deze werelden heeft een uniek thema rond het teamlid. Het eerste personage dat je tegenkomt is bijvoorbeeld een koning met een obsessie voor geld, alles is volgens hem te koop. Zed noemt hem ‘zijn wallet’. Melodia kom je weer later tegen in een van de werelden, en haar wens is om een sprookjesleven te leiden. Het zou Disgaea niet zijn als ook daar een komische draai aan gegeven wordt. De humor is nog steeds aanwezig, maar het verhaal en de nieuwe personages hadden wat meer uitgewerkt mogen worden. Het voelt nu namelijk een beetje gehaast, alsof er meer in zat, maar het budget op was om er meer mee te doen.

Disgaea 6 - Special (Foto: NIS America)

Disgaea ging altijd al om getallen, hoe hoger hoe beter. Nou, in Disgaea 6: Defiance of Destiny zijn ze helemaal losgegaan. In plaats van level 9999 kun je nu 99.999.999 worden. Ik heb er maar even punten ingezet om het leesbaar te houden. Je aanvallen kunnen miljarden damage doen, al heeft het uiteindelijk toch weinig zin, want ja, zoveel nullen passen er niet op het Switch-scherm. De grind om zo hoog te worden is wel veel gemakkelijker gemaakt. Levelen gaat namelijk belachelijk snel ten opzichte van de voorgangers.

En ben je een luie speler dan heeft Disgaea 6: Defiance of Destiny het Demonic Intelligence. Dat is niet zomaar een auto-battle-systeem, maar een enorm uitgebreide feature. Je kunt bijna alles instellen aan je teamleden, hoe ze moeten reageren op situaties, van hoe ze moeten bewegen. Je kunt het aan- of uitzetten met een druk op de knop, net zoals de hogere snelheden, de aanvalfilmpjes van specials en auto-repeat. Je kunt deze game aanzetten en naast je neerleggen terwijl de game een level steeds weer opnieuw voor je speelt, volledig automatisch. Wel handig als je wil grinden natuurlijk, maar niet uren de tijd hebt om te spelen. Ik was alleen op de eerste avond mijn power-savings van de Switch vergeten, dat was een beetje jammer toen ik in de ochtend weer beneden kwam.

Disgaea 6 - Stats (Foto: NIS America)

Naast die feature zijn er wat extra’s toegevoegd aan de hub om je nog meer mogelijkheden en variatie te geven. De Juice Bar is nu in je hub-wereld te vinden, waar je geld kunt inruilen voor meer stat-points voor je teamleden. Dat is dan weer handig als je net weer gereïncarneerd bent en een level 1 snel naar hogere levels wil brengen, of een personage een stats-boost wil geven. In The Dark Assembly zijn er meer voorstellen beschikbaar komen. Het systeem werkt nog steeds op dezelfde manier, waarbij je mogelijk senatoren moet omkopen om veranderingen in gameplay door te laten gaan. De Cheat Shop is nog steeds beschikbaar voor degenen die gewoon door het spel willen racen. De meest opvallende verandering is in de Quest Shop te vinden. In die shop kun je andere klassen vrijspelen, waaronder de nieuwe klassen die beschikbaar zijn in Disgaea 6: Defiance of Destiny.

De grootste verandering die je in Disgaea 6: Defiance of Destiny vindt zijn de graphics. En dat is meteen ook de grootste misser van de game. Disgaea was altijd sprite-based, 2D dus. De makers vonden dat het tijd was voor de sprong naar 3D. En dat is niet helemaal goed gegaan. Je hebt twee opties op Switch. In Graphics Mode ziet de game er goed uit, maar is de performance om te janken. De game heeft de grootste moeite om vloeiend te lopen. Daarom is er Performance Mode, waarin de game vloeiend loopt, maar er niet uit ziet. Het is echt een pixelbrij. Geen idee waarom deze game zo zwaar zou zijn voor Switch, wat toch echt wel grafische mooiere games soepel kan laten draaien. Het lijkt me meer onervarenheid van de developers, die nog een cursusje “3D-optimalisatie” moeten volgen. Disgaea 5 loopt bijvoorbeeld prima op Switch: zonder problemen en ziet er grafisch leuker uit. Want nu zijn er effecten die er maar wat mat uit zien.

Disgaea 6 - Graphic Mode (Foto: NIS America)
Graphic Mode

Disgaea 6 - Performance Mode (Foto: NIS America)
Performance Mode

Disgaea 6: Defiance of Destiny maakt de serie toegankelijker. De serie is bekend om zijn eeuwige grind, en dat is door het Demonic Intelligence-systeem veel makkelijker te behappen. Je kunt de game bijna idle spelen, of gewoon oldschool alles handmatig doen en van alles daartussen in. Voor ieder wat wils om de grind leuk te maken dus. Het grootste minpunt zijn de graphics. De game is tot nu toe alleen voor Switch aangekondigd en dan zou je denken dat ze daar wel voor geoptimaliseerd hebben. Maar in de Graphics Mode draait het slecht en in de Performance Mode ziet het er niet uit. Hopelijk weten ze hun optimalisaties nog aan te brengen met een performance-patch, maar voor nu haalt het toch een stuk plezier weg.

Exclusief voor Nintendo Switch