The Elder Scrolls Online: Blackwood en Console Enhanced

Terwijl veel singleplayers op de ondertussen veel te vroeg aangekondigde The Elder Scrolls 6 wachten gaan de ontwikkelaars bij ZeniMax Online Studios ongestoord door met content voor de MMO te maken. Deze maand niet een, maar twee grote releases: de nieuwe uitbreiding Blackwood en, voor de gelukkige eigenaren van een Xbox Series of PlayStation 5, de Console Enhanced versie van de game.

De titel van de uitbreiding is al goed gekozen, want Blackwood brengt ons naar de regio Blackwood in Tamriel. De regio is wat heuvelachtiger en ietsje zonniger dan de vorige twee uitbreidingen: Greymoor en Markath. De mapgrootte is ongeveer in de orde van Western Skyrim uit Greymoor. Dus wat minder gebied dit keer, maar nog steeds veel te doen, zoals de nieuwe delves, zes nieuwe world bosses en nog genoeg te verkennen, zoals het vinden van de 18 skyshards. Tot nu toe niets unieks bij een uitbreiding van Elder Scrolls Online.

Dit keer kriijgen we wel drie nieuwe public dungeons. Nou ja, op de map zijn er twee aangegeven, maar de derde zijn de nieuwe Oblivion Portals. In andere regio’s hebben we World Events in de vorm van dolmen, geysers, harrowstorms en mijn favoriet, de draken. In Blackwood verschijnen er op bepaalde plaatsen portalen naar de Deadlands. Deze portals verschijnen niet compleet random, de plekken waar ze kunnen verschijnen leer je vanzelf kennen. Ze staan alleen dit keer niet op je kaart, je zult dus of bij zo’n plek moeten wachten, of actief op zoek moeten gaan waar er een actief is.

The Elder Scrolls Online: Blackwood - Rockgrove (Foto: Bethesda)

Eenmaal gevonden en erin gestapt ga je enkele kleine gebieden van de Deadlands verkennen, wat bosses zoals je ze ook vindt in Public Dungeons verslaan, en natuurlijk de grote baas op het eind proberen neer te krijgen. Solo wordt lastig, dus je hoopt maar dat er genoeg spelers mee zijn om zoals bij harrowstorms en draken gezamenlijk het tot een goed eind te brengen. En dat allemaal voor loot natuurlijk. De portals vind ik leuk, eindelijk weer een uitdaging. De dolmen zijn namelijk makkelijk in je eentje te doen, met een beetje kunde kun je de geysers en harrowstorms ook solo’en. Dus naast de draken in Elseweyr hebben we weer eens een World Event dat echt gezamenlijk moet worden gedaan.

En dat gezamenlijk ben je voortaan altijd, want je kunt een van de twee compagnons vrij spelen. Deze worden door de AI bestuurd en door ze een bepaald wapentype te geven nemen ze een rol aan. Geef je ze een restoration staff, dan word je metgezel healer, geef je ze een zwaard en schild een tank en al het andere dan worden ze dps. Ze zijn echt alleen goed om in de regio’s mee te hollen, wat mee te helpen bij world bosses die je wil solo’en en de mindere dungeons. En dan nog vind ik de AI soms belabberd, zeker met zogenaamde aoe-aanvallen. Je ziet de cirkels waar vuur, gif of wat dan ook zal gaan komen, maar lekker in blijven staan joh, ik revive je wel …. Hopelijk verbetert dat nog, want tot op heden ben ik nog niet onder de indruk en laat ik ze meestal voor wat het is als het om world bosses of de oblivion portals gaat. In delves en public dungeons overleven ze het meestal wel, maar veel meer moet je niet verwachten.

Nieuwe uitbreiding betekent ook een nieuwe trial. En Blackwood heeft wel een uitdagende. Rockgrove is op papier niet eens zo groot, maar de mechanics kunnen lastig zijn. Zeker als je met een random groep gaat dan zitten er altijd wel wat spelers bij die maar hopen dat de anderen hen erdoor heen helpen, maar zeker de tweede boss die je tegenkomt is een killer voor dat soort groepen. Ook het kannonenvoer is niet echt makkelijk voer, want ze zijn best pittig om te verslaan. De eindbaas in Rockgrove heeft wel een leuke twist, met meerdere verdiepingen nog wel. Een leuke trial, waar ik never nooit niet de veteran mode hardmode/no death en speed trophies ga verdienen waarschijnlijk, maar daardoor niet minder leuk.

Fijn voor mij: de Console Enhanced kwam een week geleden uit, dus ik kon onder ander Blackwood ook nog spelen met de verbeterde engine. Grafisch is het inderdaad mooier geworden. Verwacht geen Unreal Engine 4 praktijken, maar de verbeterde anti-aliasing en textures en ook het water zien er gewoon veel beter uit. Ik kan echt even stilstaan en genieten van de omgeving, zeker nu je ook veel verder kan kijken omdat ze de drawing distance hebben vergroot. Deze grafische verbeteringen zijn alleen te zien in de fidelity mode. Deze speelt dan op 4K met 30 fps. Er is ook de performance mode, full hd met 60ps. Die 60fps maakt een enorm verschil, het lijkt wel een andere game in gevechten.

Dus ik dacht handig te zijn en bijvoorbeeld trials in de performance mode te spelen, want je hebt toch geen tijd om stil te staan en even van het landschap te genieten. Helaas, om de een of andere reden zakt de fps daar als een plumpudding in elkaar. Juist wanneer je het nodig hebt. Maar ik kan niet meer terug naar de normale console-versie, want de laadtijden zijn gehalveerd in de Console Enhanced-versie. Zo fijn dat je geen 30 seconden meer aan het wachten bent nadat je bent geteleporteerd naar een ander gebied of dungeon.