Ninja Gaiden Master Collection

Koei Tecmo heeft al in geen tijden een nieuwe Ninja Gaiden-game uitgebracht. Nu, na jaren stilte, is er de Ninja Gaiden Master Collection zodat mensen die nog niet eerder aan de franchise zijn begonnen een inhaalslag kunnen maken.

Voor kenners is er namelijk niet veel te halen. Ninja Gaiden Master Collection bestaat uit de Sigma-versies van Ninja Gaiden 1 & Ninja Gaiden 2, inclusief hun Sigma Plus-toevoegingen en kostuum-DLC van de Vita. Daarnaast zit er ook nog Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge in. Er is geen extra content toegevoegd aan deze collectie, waardoor het niet interessant is voor mensen die de games al los gespeeld hebben. Jammer is dat ze alleen voor de Sigma-versies hebben gekozen, die al toentertijd bekritiseerd zijn. Het zou ook leuk zijn geweest als de echt originele games toegevoegd zouden zijn. Het enige dat er voor eerdere spelers is, is dat de Switch-versie nog een voordeel heeft dat je op vakantie kunt spelen, maar of die versie het waard is ga je hieronder lezen.

Ninja Gaiden Master Collection (Foto: Koei Tecmo)

De gameplay van Ninja Gaiden-games in de Ninja Gaiden Master Collection is op papier eenvoudig. Je speelt Ryu Hayabusa, een ninja die met eerst een zwaard, maar later met meer soorten wapens, iedereen en alles aan gort mept. Je hebt een light en heavy attack om te aanvallen en door twee knoppen in te drukken voer je specials uit. Door je positionering en allerlei verschillende combo’s aan elkaar te rijgen maak je al snel spectaculaire aanvallen op het voetvolk dat je tegenkomt. Je zou al snel denken dat je met button-bashing een eind kan komen. Dat gaat maar gedeeltelijk op, bij de eerste bossfight merk je dat er toch meer nodig is om deze game tot een goed einde te brengen.

Al is er al een probleem op Switch. De specials die je kunt doen zijn al niet lekker uit te voeren met de joy-cons. Je moet twee knoppen tegelijk indrukken, maar door de plaatsing van de knoppen ligt dat niet lekker in de hand. En dat is irritant wanneer je in een spel waar snel reageren een must is. Gelukkig heb ik nog een Pro-controller waarmee dat probleem is opgelost.

Ninja Gaiden Sigma speelt in de dock voor het grootste deel vloeiend. De personages zien er verrassend scherp uit en de animaties blijven soepel gaan. Alleen de achtergronden zijn af en toe het slachtoffer van een blur. In handheld wordt er gespeeld met een dynamische resolutie om de boel vloeiend te houden. Het wordt gelukkig nooit te korrelig, maar het speelt natuurlijk wel minder mooi dan wanneer je voor een tv zit. Ninja Gaiden Sigma 2 is echter visueel het mooist van de collectie. Nogmaals, de gedockte modus is hier je beste optie voor prestaties. De sprong in details en het enorme aantal strijders op het scherm zorgen voor namelijk voor framedrops in de handheldmodus. Daar is duidelijk een probleem.

Wat betreft Ninja Gaiden 3 Razor’s Edge: deze zit tussen de twee eerdergenoemde in. Het spel ziet er scherper uit dan het eerste deel, maar het heeft wel problemen, ook in de dockmodus. De blur en dynamische resolutie gaat in deze game soms te ver, waardoor je eigenlijk naar een pixelbrij aan het kijken bent. Het rare is dat je niet precies kunt zeggen wanneer het gebeurt. Soms is er drukte op het scherm en gaat het prima, soms is het juist bij ogenschijnlijke rustige momenten dat je framedrops krijgt.

Ninja Gaiden Master Collection is voor de spelers van eerdere versies van de games niet interessant genoeg. Er is geen extra content gemaakt, dus die mensen hebben alles al gezien en gedaan. Voor spelers die kennis willen maken met Ninja Gaiden is de Switch-versie die wij hebben gespeeld niet de meest ideale versie om te kopen. Ninja Gaiden Sigma 1 speelt in de handheld- en dockmodus vrij goed, deel 2 gaat al een stuk minder in handheld, maar Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge heeft in beide problemen. Kijk vooral naar andere systemen als je de sprong wil wagen. De ontwikkelaars hebben nog heel wat te patchen, of de Switch is toe aan een Pro-versie.

Gespeeld op Switch, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.