Guilty Gear Strive

In de wereld van fighter-games bestaat Guilty Gear sinds 1998. Toch zullen de meeste mensen niet die serie noemen als je vraagt naar een fighter. En dat is volkomen onterecht. Hopelijk gaan ze met Guilty Gear Strive bekender worden bij het grote publiek.

Waar Guilty Gear Strive meteen mee opvalt zijn de graphics. Het is alsof je in een interactieve anime-film aan het vechten bent. Superscherpe graphics, snelle actie en epileptische aanvallen zijn gegarandeerd door de grafische effecten. Dus een typische Japanse 2D-fighter, maar nu in een kwaliteit die ik nog niet eerder gezien heb. Het spel loopt heerlijk vloeiend, de camera-bewegingen maken het nog intenser en de achtergronden zijn mooi vormgegeven. De tussenfilmpjes zijn ook prachtig, dus grafisch word je compleet verwend.

Guilty Gear Strive (Foto: Bandai Namco)

Het roster bestaat uit vijftien vechters. Dat klinkt niet heel veel, zeker als je kijkt naar het aanbod van andere games, maar Guilty Gear Strive bestaat wel uit totaal unieke personages. In veel andere spellen zijn er veel klonen te vinden. Zo heb je in bijvoorbeeld Street Fighter ondertussen tig figuren die een versie van ‘Hadoken’ eruit kunnen gooien, en wel erg veel in Ryu’s stijl lijken te vechten. In Guilty Gear Strive ga je geen klonen vinden, alleen maar unieke stijlen en vechters.

Het ontwerp van deze vechters is totaal over-the-top, maar dat maakt het ook leuk. Hoe gekker hoe beter, moeten de ontwikkelaars hebben gedacht. Je kunt kiezen uit personages zoals een meisje dat met behulp van dolfijnen en meer zeedieren vecht, een rockende heks die met haar gitaar meer doet dan spelen, een vampier-samoerai en een blinde die zijn schaduwen gebruikt om te vechten.

Mocht je compleet nieuw zijn in de serie dan zijn er tutorials om je op weg te helpen. Er zijn ook missies om je de betere combo’s en technieken te leren. In Guilty Gear Strive zijn een paar systemen ook verdwenen of naar de achtergrond gegaan, waardoor dit het meest toegankelijke deel in de reeks is. Dat betekent overigens niet dat alle mechanics verdwenen zijn en een simpele button-masher is geworden. Tensions, allerlei soorten blocks, Dust, Roman: er is nog genoeg om je tanden in te zetten na verloop van tijd.

Niet alles aan Guilty Gear Strive is halleluja. Er is een verhaalmodus in de singleplayer, maar die is gewoonweg veel te lang geworden. Eerder had je al aardig langdurende scenes, maar nu lijkt het wel alsof je naar een animefilm aan het kijken bent, niet alleen qua graphics, maar ook in tijdsduur. Neem je tijd, en doe niet ‘even nog een potje’, want het kan zo maar zijn dat je daarna weer een scene krijgt waar je rustig popcorn bij kan pakken. Nu zien ze er prachtig uit, maar de duur is echt overdreven.

Guilty Gear Strive (Foto: Bandai Namco)

Ik had gehoopt dat ze de weg in zouden zijn geslagen als Mortal Kombat en Injustice, waarin het singleplayerverhaal compleet verweven is tussen de gevechten. Die twee games hebben daarnaast nog veel meer te doen voor spelers die niet per se online willen vechten. Guilty Gear Strive heeft de arcade mode, wat trainingsopties en dan heb je het wel gehad.

Voor mensen die wel online willen vechten is de multiplayer technisch zeker in orde. Het blijft vloeiend en ik heb geen last van lag gehad voor en na release van de game. Alleen die lobby die ze gebruiken om te wachten op andere deelnemers. Je maakt eerst een avatar aan, je vecht daarna in een testgevecht om je skills te waarderen en dan kun je in een soort 8-bit wereld rondlopen om naar andere spelers te zoeken. Dat maakt het ‘even snel een online potje’ niet bepaald snel. Waarom ze niet een optie erbij hebben gedaan om je meteen in een online match te gooien is me een raadsel.

Guilty Gear Strive is een fantastische nextgen-waardige fighter geworden. Het ziet er prachtig uit, het speelt vloeiend en je hebt echt compleet verschillende vechters om uit te kiezen. Door wat aanpassingen is de game ook toegankelijker voor nieuwkomers geworden, er is genoeg te leren en te oefenen in de vele tutorials, trainingen en missies. Als de makers nu nog meer in singleplayer konden bieden en ook de online lobby zouden kunnen vereenvoudigen dan was er niets op dit spel aan te merken geweest.

Gespeeld op PlayStation 5, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.