Subnautica: Below Zero

Water en videogames hebben een omstreden relatie. Waterlevels zijn vaak berucht, gamers hebben een hekel aan de plotseling meer onhandige controls. Echter, Subnautica heeft in 2018 getoond dat onderwatergames geweldig kunnen zijn en dat er wondere werelden schuilen in de oceaan. Subnautica: Below Zero is op dezelfde manier betoverend.

Subnautica: Below Zero is iets tussen een uitbreiding en een sequel. Aan de ene kant zijn we weer terug op planeet 4546B en zijn de basismechanieken hetzelfde, maar aan de andere kant zijn er veel verbeteringen doorgevoerd en ook genoeg nieuwe dingen toegevoegd. We spelen dit keer ook niet als een anoniem en stil personage, maar als Robin Ayou, die vrijwillig op de vijandige planeet landt. Robin wil weten wat er precies met haar zus is gebeurd, nadat ze een vreemd overlijdensbericht over haar heeft gekregen.

Robin komt op het planeet al heel snel een mysterieuze alien-faciliteit tegen en daar ontmoet ze een kunstmatige intelligentie genaamd Al-An. Die laat er geen gras over groeien en verplaatst zichzelf naar Robin’s brein. Het is geen kwaadaardige kunstmatige intelligentie, maar Robin wil het natuurlijk toch uit haar hoofd hebben. Daarom besluit ze om niet alleen informatie over haar zus te zoeken, maar ook om Al-An aan een nieuw lichaam te helpen.

Subnautica: Below Zero zet met deze plot-elementen het verhaal meer centraal dan zijn voorganger. Er zijn dialogen tussen Robin en Al-An en je komt zelfs een ander persoon tegen in 4546B. Dit alles tast wel het gevoel van isolatie aan dat zo sterk was in de originele game. Toch vind ik dit op zich geen negatief punt, want simpelweg die originele game repliceren is saai. Het is juist leuk dat ontwikkelaar Unknown Worlds hier en daar met de Subnautica-formule heeft gespeeld.

In Below Zero duik je net als in de eerste game bijna gelijk onder water. Je begint in deze survival sim zonder gereedschappen, waardoor het lastig is om effectief te verkennen. Daarom moet je eerst edelstenen en mineralen verzamelen om allerlei handige tools te craften. Below Zero komt wat dat betreft vergeleken met de originele game sneller op gang. Dit keer zijn de materialen die je nodig hebt in overvloed aanwezig. Bovendien is dit spel niet gierig met recepten voor nieuwe speeltjes. Deze veranderingen zorgen ervoor dat het begin een stuk minder ‘grindy’ is.

Echter, de grootste verandering is de manier waarop de wereld is ontworpen. De gigantische oceaan vol grote grotten is ingeruild voor een meer compacte en meer zorgvuldig ontworpen speelgebied. Unknown Worlds heeft de nieuwe zuurstofplanten slim geplaatst zodat je al vanaf het begin heel diep kunt duiken en ook minder vaak terug moet naar het wateroppervlak.

Je navigeert dit speelgebied met een nieuw voertuig: de Sea Truck. Dit voertuig lijkt op de Seamoth van de vorige game, maar is anders in het feit dat het modulair is. Je kunt modules craften (grote metalen dozen) en deze aan de vrachtwagen vastmaken. De modules bevatten handige uitbreidingen zoals meer opslagruimte en een 'fabricator'. Hiermee wordt je voertuig wel langer, maar het blijft smal genoeg zodat je alsnog veel van de nauwe grotten van deze game kunt ingaan. Ik vind de Sea Truck echt geniaal en vele malen beter dan de lompe Cyclops onderzeeër die je in de vorige game kon maken.

In Below Zero is de oceaan uiteindelijk de ster van de show. Net als in de originele Subnautica is het verdeeld in verschillende biomes, die soms alleen bereikbaar zijn als je heel diep duikt. Bijna alle biomes zijn volledig nieuw en ze ogen stuk voor stuk spectaculair. De game heeft sowieso een mooie sprong gemaakt qua graphics en de controls zijn voor de console-versie beter verzorgd. Het enige minpuntje is dat ik een paar biomes te klein vind. De diepe Fabricator Caverns en Lilypad Caves heb je binnen een mum van tijd verkend en maken daardoor niet heel veel indruk.

Unknown Worlds heeft verder ook meer bovenwater gebieden gemaakt. In Below Zero ga je de ijsvlaktes op en verken je ook faciliteiten die zich daar bevinden. Het is er natuurlijk koud en daarom heeft de ontwikkelaar een nieuwe temperatuur-meter geïntroduceerd die je hoog moet houden als je niet wilt bevriezen. Prima allemaal, maar de ijsgebieden zijn lang niet zo leuk als de watergebieden. Alles ziet er hetzelfde uit en de vijanden die er rondlopen zijn irritant. Verder werkt de Snowfox, een scooter-achtig nieuw voertuig, heel onhandig. Het was een leuke poging van Unknown Worlds, maar ik denk toch dat Subnautica vooral een onderwater-game moet blijven. Een ander minpunt is het feit dat de game relatief buggy is. Er zijn vooral veel geluid-glitches, maar soms willen texturen niet goed inladen.

Conclusie:
Subnautica: Below Zero is net als zijn voorganger een fantastische game. Net als veel sequels heeft hij een beetje last van het feit dat het allemaal net wat minder vers is, maar het helpt dat Unknown Worlds niet heeft stilgezeten en allerlei nieuwe elementen heeft toegevoegd. Deze ijzersterke game is daarom zo’n beetje mijn favoriete survival-game en ik zou iedereen aanraden om ook te gaan duiken.

Gespeeld op PS5, ook beschikbaar voor PS4, Xbox One, Xbox Series X|S, Switch en pc.