Biomutant

Het grappige aan de game en aankondiging is dat de game precies begint zoals de aankondigingstrailer zich afspeelt. Je vecht tegen een groot monster, moet vluchten en belandt in een oude installatie. In deze installatie begin je een tutorial van ongeveer een half uur tot een uur, waarin je de diverse systemen en mechanics leert kennen. Prima, want de game heeft er nogal wat.

Biomutant Merchant

De character creator is hilarisch. De keuze van ras, klasse en attributen veranderen allemaal hoe je karakter eruit komt te zien. Stop je meer in Strength, krijg je een enorm breed wezen. Intellect zorgt er juist voor dat het hoofd van je karakter erg groot wordt en Agility maakt je dunner. Het is grappig om mee te spelen en de resultaten zijn hilarisch. Uiteindelijk ging ik maar als buff regenboog tank aan de slag, want het zag er niet uit.

Zoals gezegd is het begin een tutorial. Hoe vecht je, hoe ren je, hoe gebruik je combo's, wat zijn de verschillende soorten vaardigheden die voor komen in de game? Je hebt PSI-powers, er zijn Biomutations, je kunt armor en wapens craften en aanpassen. De game is een volwaardige open-world RPG en de systemen ondersteunen dit. Behalve voice-acting. De hele game, en ik bedoel ook de hele game, wordt vertolkt door één narrator. Het verhaal, de innerlijke monoloog maar ook álle dialogen. Er is geen enkele stem in de game behalve die van de narrator. Het zorgt ervoor dat er van immersie 0,0 sprake is en elk personage is niets anders dan een zichtbare avatar. Echt een bizarre keuze die niet positief uitpakt.

Biomutant Biocreep

Hoe dan ook, terug naar de systemen. PSI Powers kun je vrijspelen door interacties aan te gaan of door specifieke acties te ondernemen. Gekoppeld aan PSI Powers is het 'Aura Systeem'. Vanaf vroeg in de game kun je kiezen tussen goed en kwaad en daarna ook goede en kwade acties ondernemen, die invloed hebben op je Aura. Ga je voor een donker of juist licht aura? Afhankelijk van de balans tussen de twee krijg je toegang tot verschillende PSI Powers. Biomutations kun je vrijspelen door Biocreeps te verslaan of ze te vinden in de wereld. De verschillende upgrades uit beide systemen helpen je in combat, door bijvoorbeeld de grond te bevriezen (waar vijanden over uitglijden) of door paddestoelen te plaatsen waar je vanaf kunt springen.

Naast deze systemen heb je uiteindelijk ook gewone perks, die je vrij kunt spelen door te levellen. Upgrade Points kun je gebruiken om je 'Wung-fu' te verbeteren, perks vrij te spelen of klasse-specifieke perks vrij te spelen. Elke upgrade is wel wat waard, dus waar je voor gaat hangt helemaal af van je eigen keuze. Wil je meer klappen uitdelen in dikke combo's of ga je liever volop voor betere wapens? Aan jou de keuze. Wat je ook kiest en waar je ook voor gaat, uiteindelijk ben je vrij om ook tussen klassen in te gaan zitten en alles te upgraden. De keuzes hebben dus voornamelijk in het begin een impact, maar al snel word je een veelzijdig monster.

Biomutant Overview

Dit alles doe je natuurlijk in de wereld van Biomutant, een post-apocalyptische wereld die draait drie aspecten. Waaronder de Tree of Life, die momenteel aan het sterven is en wordt aangevallen door 'World Eaters'. Daarnaast is er een Tribe War gaande en duik je dieper in het verleden van jouw personage. Helaas hebben alle drie de verhaallijnen me niet echt kunnen pakken, voornamelijk door de presentatie en het genoemde probleem met de narrator. Er is in ieder geval genoeg lore te ontdekken voor wie daar naar op zoek is.

Helaas zijn er meer problemen met Biomutant. Hoewel de systemen er zijn, is combat op zijn best matig te noemen. Er is geen impact, het geheel voelt een beetje stroef en er zit totaal geen gepaste pacing in gevechten. Je kunt aanvallen combineren, je vaardigheden gebruiken, blocken en parryen, maar het voelt gewoon niet goed. Het is lastig om precies de vinger op de zere plek te leggen, maar het is lang niet zo goed als het zou moeten zijn. Daar tegenover staat weer wel een prachtige, diverse wereld om te verkennen. De wereld zit vol geheimen en je bent op een gegeven moment vrij om te gaan en staan waar je wil en te doen wat je wil. De foliage, het water, de textures. Het geheel ziet er prima uit, zeker voor een wat kleiner team. Je krijgt ook genoeg manieren op de wereld beter te verkennen, zoals mounts en andere movement abilities die zeker bijdragen aan het geheel.

Biomutant is niet zo goed als waar ik op had gehoopt, maar ook niet zo slecht als waar ik op gegeven moment bang voor was. Combat en narration stellen teleur, maar de systemen en de wereld werken wel weer top. Het hangt er dus een beetje vanaf waar je naar op zoek bent of je echt iets gaat halen uit de game. Ondanks mijn (grote) problemen met de game, vind ik hem alsnog plezierig om op te starten. Ik skip gewoon waar ik echt niet van geniet, wat natuurlijk ook een manier is.