The Elder Scrolls Online: Markath

Allereerst: Markath is al een tijdje uit, maar ik kon deze DLC voor The Elder Scrolls Online niet reviewen. Waarom niet? Omdat na de release de MMO zo bizar instabiel werd dat je geen enkele dungeon langer dan vijf minuten kon spelen. Al liep je rond in de wereld zelf, op elk moment kon je game hangen en mocht je weer opnieuw opstarten. Gegarandeerd dat je dan te lezen kreeg dat je nog ingelogd was en mocht je de timeout vanaf de server afwachten. Wat daar precies mis is gegaan weet nog niemand, hoe heeft deze uitbreiding de testfase kunnen verlaten zonder dit opgemerkt te hebben?

Na een flinke bak met client- en server-side hotfixes gedaan zijn is de game weer fatsoenlijker speelbaar. Helaas, werk riep en ik moest wachten tot mijn ‘kerstvakantie’. Vandaar de late review, maar ik heb Markath eindelijk kunnen spelen, met alles erop en eraan. De nieuwe solo trial en natuurlijk het verhaal in de nieuwe provincie “The Reach” kon ik nu spelen, dit keer met maar één crash.

The Reach is net zoals de provincie Western Skyrim opgedeeld in een bovengronds en ondergronds gedeelte. Het is wel een stuk kleiner, maar dit is ook geen grote DLC zoals Greymoor, Elsweyr en Summerset. Wel komt het verhaal die begin 2020 is gestart tot een eind. De vampierenjacht gaat door en we zijn nog steeds achter het brein aan het rennen die de entiteit genaamd de ‘Grey Host’ wil doen herrijzen. Na dit verhaal weet je ook wat we mogen verwachten van de aankondiging die Bethesda deze maand gaat doen, want het is een nieuw jaar, dus ook een nieuw verhaallijn die dit jaar ons bezig moet houden.

The Elder Scrolls Online- Markath (Foto: Bethesda)

De hoofdverhaallijn is in een goede vijf uur te spelen. Wil je alles in The Reach doen, dus extra missies en kleine verhaallijntjes, en nog een gooi doen naar de nieuwe solo trial dan ben je waarschijnlijk met tien uur klaar. Natuurlijk moet je dan nog grinden op de antiquities, en deze zijn dit keer zeer de moeite waard. Vooral de mythic ‘The Ring of the Pale Order’ is een veel gewild item, en al helemaal voor pvp-builds. Het geeft je 25% extra damage, maar niemand kan je healen. Maar wat boeit het als je solo in pvp bezig bent?

Een beetje jammer is dat een van de clues in een publieke dungeon ligt. Als deze wordt gepakt door een speler, dan duurt het lang voordat ie weer verschijnt. Je ziet dus een flinke rij spelers zich verdringen. Een beetje raar om een tof item zo te verkrijgen in een MMO. Dat je normaal World Bosses of dungeons moet grinden waar iedereen zijn eigen drop krijgt is misschien erg random, maar dat voelt eerlijker dan domweg in een groep te gaan staan en hopelijk op tijd te grijpen. Of misgrijpen en weer daar een hele tijd moeten staan voor een volgende poging. Overigens is het er nu een stuk rustiger, maar dat komt omdat de mensen met de DLC ondertussen wel langs zijn geweest. Hopelijk verdeelt Bethesda de leads op een wat beter wijze een volgende keer.

Voor Markath is er een solo trial toegevoegd. Vateshran Hollows. Een trail duurt meestal wat langer dan een dungeon of bossfight, zeker als je je eigen score wil verbeteren. Dat betekent meestal je personage uitrusten voor wat komen gaat, al helemaal als je op de moeilijkheidsgraad veteran wil spelen. Normal is in ieder geval goed te doen. Er zijn zelfs wat hulpjes te vinden in de dungeon voor een volgende dungeon waar een chronisch tekort aan magicka of stamina tijdelijk wordt opgelost. Mijn build is vooral magicka. Twee van de poorten waren ook twee vingers in de neus, maar daar waar stamina om de hoek kwam kijken had ik toch wat meer moeite. Maar tot nu toe is het nog van ‘komt er nog wat?’ Gelukkig is dat zo. De eindbaas van deze trial vind ik persoonlijk erg tof. De uitdaging gaat flink omhoog, de mechanics vliegen om je oren en er is een DPS-check: doe je wel genoeg damage in een bepaalde tijd anders is het een gegarandeerde dood. De trial is zeker niet kort en als je echt als een mes door boter wil gaan is er flink wat voorbereiding in. En zoals in elke trial: als je opeens toch weg moet, dan kun je de trial verlaten zonder je voortgang te verliezen. Dat is nog een vriendelijk.

Markath is een prima eind voor het jaar Dark Heart of Skyrim. Het verhaal krijgt een slot en spelers weten nu wat ze mogen verwachten van 2021 van The Elder Scrolls Online. De nieuwe solo trial is niet al te pittig op normal, al moet je wel je mannetje kunnen staan. Veteran is zoals gewoonlijk wat pittiger, dan moet je je wat beter voorbereiden. Maar wat echt niet door de beugel kan is de staat van het spel nadat Markath uitkwam. Veel en random crashes, en dan hebben we het niet over de eerste dag, maar het heeft daadwerkelijk meerdere patches en downtimes gekost om het op te lossen. En nog steeds gaat het soms niet helemaal top, af en toe een flinke fps-dip, maar de crashes zijn nu nagenoeg verdwenen. Alles is nu in ieder geval weer speelbaar, wat we bij release niet konden zeggen. Hopelijk hebben de makers een goed voornemen voor 2021: stabiliteit en kwaliteit waarborgen.