Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack

De buren zullen weer blij zijn: Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack is uit en bevat twee drum-games met de kawaii drums Don en Katsu in de hoofdrol.

Beide games hebben een eigen verhaal, het maakt dus niet uit in welke volgorde je de spellen gaat spelen. In Rhythmic Adventure 1 komen Don en Katsu de twee stopwatches Ticky en Tocky tegen. Zij beschermen de geschiedenis. Ticky wordt ontvoerd door een professor die de tijd wil manipuleren. Don en Katsu gaan met behulp van Tocky door tijd en ruimte om Ticky te redden. In Rhythmic Adventure 2 zijn er Ooparts, schatten die de wereld beschermen, gestolen door een organisatie. De twee drums moeten natuurlijk op pad om ze allemaal te vinden.

Net zoals in veel JRPG’s ren je door een top-down wereld en komt zo nu en dan random encounters tegen. Dan begint het gevecht tegen de vijand op een wat andere manier dan je gewend bent. Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack is namelijk een ritme-game, en door middel van je ritmegevoel ga je vijanden verslaan. De game verandert dan ook in het typische Taiko no Tatsujin -scherm waar je de nodige ‘muzieknoten’ voorbij ziet komen.

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack (Foto: Bandai Namco)

Je zult dus op de maat moeten drummen, en perfects slaan is veel beter dan ‘good’ of ‘bad’. Als je die laatste slaat (of compleet mist) ben je namelijk vatbaar voor de aanvallen van de tegenstanders. Als je combo van goede slagen maakt, begint je team te knabbelen aan de vijandelijke levensmeter. Er is een flinke 'maar' in de gameplay van de verhaalmodus: de drumcontroller die voor Taiko-games is gemaakt werkt daar niet. Waarom daarvoor gekozen is snap ik niet, elk ander Taiko-spel heeft volledige ondersteuning voor de drumcontroller, maar opeens zijn de ontwikkelaars vergeten dat daar alle knoppen op zitten, ook om rond te lopen.

Een tweede wat minder erg punt: als je nog nooit eerder een Taiko-game hebt gespeeld heb je geen idee wat je moet doen met een ballonnetje of enorme muzieknoot op de muzieklijn. Dat had wat beter uitgelegd mogen worden. Tip voor nieuwkomers: begin in de Taiko-gamemodus. In die modus kun je namelijk nummers oefenen zonder tegenstanders. Er zijn al aardig wat nummers te oefenen en dan zijn er nog nummers die je vrijgespeeld hebt in de verhaalmodus. En voor de fans die geinvesteerd hebben in de drumcontroller: daar werkt het wel.

Dan nog zal de verhaalmodus meer van je vragen dan alleen good en perfect hits. In Rhythmic Adventure 1 kun je een team van vier leden hebben, elk met hun eigen aanvalskracht en perk. Je kunt ze ook drankjes geven of uitrusten met allerlei hoedjes en andere accessoires om ze nog wat sterker te maken. Wat dat betreft is Rhythmic Adventure 2 makkelijker: daar kun je een team van negen leden maken.

Al die items kun je in de wereld vinden, er zijn genoeg kisten geplaatst. Er zijn ook wat NPC’s te vinden van wie sommige je uitdagen tot een gevecht. Win je die, dan heb je grote kans dat je of een item krijgt, of dat de NPC in kwestie zich bij je voegt als teamlid. Er zijn ook boss-battles, waar je echt wel moet zorgen dat je en goed slaat en een sterk team bij je moet hebben.

De nummers waarop je kunt drummen zijn flink gevarieerd. Klassiek, vocaloid, j-pop, er is van alles. Een van mijn favoriete nummers van Hatsune Miku staat erbij en mijn alltime taiko-favoriet ‘Saitama 2000’ en wat van Studio Ghibli: ik ben al tevreden. Wat bekendere nummers: Pokémon, Monster Hunter, Kirby en Let it Go (nooooooooo). Heb je eerdere Taiko-games gespeeld, dan ga je een hoop bekende deuntjes tegenkomen. Er zijn wat nummers die niet op beide games staan, maar gezien dit een bundel is, lekker boeien. Wat wel irritant is: in het verhaal kom je vaak dezelfde nummers tegen, alsof ze de nummers die je kunt tegenkomen beperkt hebben. Het is soms zelfs zo dat je een nummer twee gevechten achter elkaar krijgt, dat is wel erg repetitief te noemen. Onbegrijpelijk ook, als de ontwikkelaar uit meer dan honderd nummers zou kunnen kiezen.

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack is erg leuk. De verhaalmodus maakt het anders dan andere Taiko-games. De tracklist is enorm, alleen jammer dat daar in de verhaalmodus niet beter gebruik van is gemaakt. Je komt namelijk daar een beperkt aantal nummers tegen, soms zelfs een nummer twee keer achter elkaar. Ook is de verhaalmodus niet bepaald vriendelijk voor nieuwkomers, er wordt niets uitgelegd over hoe het spel te spelen. Dat laatste is op te lossen door jezelf in de taiko-modus te gooien, daar heb je heel veel nummers om te oefenen. Een raar dingetje: de story mode kun je niet met de drumcontroller spelen. De Taiko-modus is geen probleem. Ondanks deze minpunten ben ik helemaal blij als ik een van de twee games uit de Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack opstart. Kawaiiiiii!!!!

Exclusief verkrijgbaar op Nintendo Switch