Cyberpunk 2077

Er zijn niet heel veel aangekondigde games die een hype jarenlang vast kunnen houden. Maar kan Cyberpunk 2077 die hype waarmaken? Night City, here we come!

Het verhaal van Cyberpunk 2077 in een notendop, om spoilers te mijden. Jij bent “V” en reist naar Night City om het te maken als huurling. Je krijgt een grote klus en die gaat niet geheel op rolletjes, anders was het een korte game geweest. Vanaf dan is je leven niet meer zeker, en je zult op zoek moeten gaan naar een manier om Night City nog langer te kunnen bewonderen, want je bent ten dode opgeschreven. Zet daarbij Keanu Reeves die je bijstaat tijdens je avontuur en je weet dat de setting tof is.

Ontwikkelaar CD Project Red heeft ervoor gezorgd dat het verhaal erg leuk is om te spelen, maar belangrijker, dat de missies en ook side-quests leuk zijn om te doen. Bij zoveel RPG’s zijn veel sidequests karige “haal even dit op bij de buurman” dat je je bijna beledigd voelt. In Cyberpunk 2077 zijn het kleine verhaaltjes waardoor het leuk is om dieper in de levens van de inwoners te duiken. Je onderbuurman heeft bijvoorbeeld al een hele bijzondere band. De missie is niet lastig of zo, maar het laat zien dat het leven in Night City erg hard is. In Cyberpunk 2077 zijn er naast missies ook events in de stad. Berovingen, gijzelingen, dat soort events. Niet wereldschokkend vernieuwend, maar het zorgt er wel voor dat er genoeg te doen is. Dat maakt het spelen in Night City zo leuk: er zijn genoeg problemen te tackelen.

Cyberpunk 2077 op Xbox

Dat kun je op allerlei manieren. Je kunt jezelf upgraden naar een allrounder, maar leuker is het om je te specialiseren. Voor mijn eerste run ben ik de stealth-route opgegaan. Dus mezelf opgelegd zoveel mogelijk te hacken, vijanden af te leiden, shortcuts te vinden en dergelijke. Maar als je à la Rambo de stad wil overleven: ook daar is een skilltree voor. Je lichaam is à la Deus Ex ook te upgraden met allerlei upgrades om je speelstijl te ondersteunen. Het enige waar ik minder blij mee ben is het inventory-systeem. Ik krijg altijd jeuk van telkens de specs van wapens te moeten vergelijken: je komt er nogal wat tegen. Ik krijg ernstige The Division 2 flashbacks. Loot die je niet gebruikt kun je verkopen of afbreken voor resources, zodat je weer eigen spul kunt craften.

Klinkt alsof Cyberpunk 2077 over het algemeen de hype kan waarmaken, toch? Nou, nee. Daar gooit vooral de kwaliteit van de software roet in het eten. Binnen een uur kwam de eerste “uh, hangt het spel nou?”. Het hele beeld bevroor voor een paar seconden en net wanneer ik opstond om de boel te resetten kwam er weer leven in. Dat is geen framedrop, maar een framestop. Tijdens de main-quest moest ik volgens de quest-marker met iemand praten. Prima, ik praten, maar daarna moest ik nog steeds met hem praten. Misschien een dialoog-optie gemist, al waren er maar twee die ik allebei al gekozen had? Dus nog een keer praten, maar nee hoor, geen verandering. Saven, kijken of ik kan herladen en hop, opeens is de questmarker veranderd. Slordig. Ook had ik al meerdere malen een tutorial-hint die in beeld bleef staan, ook daar is een reload nodig om dat op te lossen. Of vijanden die ik moest verslaan die niet verschenen, dat soort rare fratsen. Hoe dat precies langs Quality Assurance is gegaan is me een raadsel.

Cyberpunk 2077 op Xbox

Ik ben dan nog blij dat ik op Xbox Series X speel waardoor de laadtijden in ieder geval tot een minimum zijn teruggebracht. De auto-save functie is in ieder geval een handige feature op deze manier. En dan kom ik nog goed weg op deze console. Het regent klachten op internet over de Xbox One en PlayStation 4-versies. Daar zijn nog veel meer grafische glitches, veel framedrops, crashes en nog meer ellende. CD Project Red heeft zich dan ook al verontschuldigd en beloofd het spel flink te verbeteren met patches.

Toch geeft me dit een naar gevoel. Vroege reviews zijn allemaal op de pc-versie gebaseerd, blijkbaar zijn er geen vroege reviewcodes voor consoles uitgestuurd. Dat lijkt mij vrij bewust gedaan. Nu zullen uitgever en aandeelhouders vast erg op de flinke verkoopcijfers zijn gaan geilen en was nogmaals uitstellen voor de kerstperiode niet gewenst, maar een eerste indruk krijg je maar een keer. Kopers van de last-gen versie worden bewust genaaid. Ik heb door Smart Delivery ook op Xbox One even kunnen spieken en het is echt een wereld van verschil.

Cyberpunk 2077 (Foto: CD Project Red)

Op de nieuwe consoles is het lang niet zo erg gesteld met Cyberpunk 2077. Grafisch is het op Xbox Series X allemaal erg aardig, maar het haalt het niet bij de pc-versie: dan is het met raytracing en co nog even wat mooier. Xbox Series X en PlayStation 5-gamers moeten daarvoor nog wachten tot de next-gen patch er is. Dat zal nog wel even duren, zeker met de problemen die de ontwikkelaar nu op te lossen heeft. Dus op dit moment heb je vooral profijt van de snelle laadtijden, maar je speelt grafisch nog steeds de last-gen versie. Gelukkig met een stuk minder problemen dan wanneer je daadwerkelijk op de last-gen consoles speelt.

Night City zelf ziet er gedetailleerd uit. Zoveel lichtbronnen, auto’s en inwoners, het zou een mogelijk levendige stad kunnen zijn. ‘Zou’ want de AI en de dialogen van al die inwoners zijn belabberd te noemen. In het begin van het spel zitten er twee agenten bij een stalletje te praten over hun collega’s. Na allerlei best wel grote gebeurtenissen kom ik daar terug, en hebben ze het nog steeds die dialoog, alsof ik in Groundhog Day zit. En dan heb je nog een origineel gesprek. De meeste inwoners waar je mee kunt praten zeggen me erg kortaf dat ik op moet tiefen. Of inwoners die naast elkaar staan en exact dezelfde bewegingen maken. Dat was leuk geweest als ze als mime-spelers verkleed waren geweest. Geen idee of het een bug is, of dat er gewoon niet zoveel random gedrag is geprogrammeerd. Daar maakt een game als Watch Dogs: Legion een sterkere indruk.

Misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Misschien waren de ambities van CD Project Red te hoog of het geduld van de marketingmachine te laag. Of had Quality Assurance last van een lage bezetting. Cyberpunk 2077 kan voor mij de hype niet waarmaken. Een extra uitstel had dit spel heel veel goed gedaan. En dan heb ik het niet over een maandje. Ik keer zeker terug naar Night City, maar pas wanneer de next-gen patch er is. Tegen die tijd zullen er flink wat meer bugs opgelost zijn mag ik hopen. Jammer, want het verhaal en de missies zijn tof, er is veel te doen in een prachtig uitziende Night City en je kunt jezelf helemaal los laten gaan in customization van V, zowel cosmetisch als in speelstijl. Ik heb me een week lang echt wel vermaakt in Night City. Maar met zoveel bugs is een game, zelfs Cyberpunk 2077, op het moment niet aan te raden als je het nog niet als preorder gekocht had. Medewerkers bij CD Project Red zullen nog even moeten doorcrunchen om de game op niveau te krijgen, zeker op last-gen consoles. Want daar scoort de game een dikke onvoldoende.

Xbox One versie gespeeld op Xbox Series X, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, backwards compatibel met PlayStation 5, pc en Stadia.