Destiny 2: Beyond Light

Destiny 2: Beyond Light is de volgende evolutie van de MMO looter-shooter van Bungie. Deze uitbreiding voelt als een transitie naar de volgende (laatste?) fase van Destiny 2. Dat betekent dat er veel nieuwe elementen worden geïntroduceerd, maar tegelijk gaat deze ontwikkeling ook niet zonder veel groeipijnen.

Het verhaal van Destiny 2 is constant in beweging en het is inmiddels eindelijk gearriveerd op het punt dat de piramide-schepen daar een onderdeel van uitmaken. The Darkness, de mysterieuze tegenhanger van The Traveller, is namelijk aangekomen op Europa, een van de manen van Jupiter. Het heeft onderweg een boel planeten geconsumeerd die dan ook uit het spel zijn verdwenen. De game heeft daarmee een heleboel content verwijderd, iets waar ik later nog op terugkom.

Eerst wil ik het hebben over de nieuwe korte campaign. In deze uitbreiding neem je het op tegen Eramis, een nieuwe antagonist van de Fallen-ras die eerder in Europa is aangekomen en contact heeft gemaakt met The Darkness. Eramis heeft een nieuwe kracht van The Darkness gekregen: stasis. De guardians maken daarna ook snel contact met The Darkness en verdienen ook deze ijzige power. Stasis is tof en tevens ook visueel spectaculair. Je kunt er vijanden mee bevriezen om ze vervolgens in duizend stukjes te laten barsten.

Europa als locatie is ook gaaf. Het ijslandschap spreekt in eerste instantie niet erg tot de verbeelding, maar het zit ook vol met vervallen gebouwen en verloren ruimteschepen. Als je buiten reist kun je ook zomaar terechtkomen in een van de dynamische sneeuwstormen die plotseling kunnen ontstaan. Dan zie je echt geen hand voor ogen en word je weggeduwd door de harde windvlagen. Ik kan een dergelijke vijandelijke omgeving wel waarderen.

Voor de nieuwe verhaalmissies verken je dus Europa terwijl je Eramis achterna zit. Deze Fallen-bazin is niets minder dan een schreeuwlelijk en een generieke slechterik. Al na vier of vijf uurtjes volgt de laatste confrontatie en ze is al snel verslagen. Ze laat totaal geen indruk achter en is mijn inziens een van de slechtste personages in Destiny. De post-game content was die eerste tien dagen ook bijzonder mager. Als ik de game enkel op basis daarvan had moeten beoordelen had het een laag cijfer gekregen.

De zogenaamde ‘sunsetting’ heeft de game op dit stadium ook pijn gedaan. Zoals gezegd zijn er dus veel locaties van het spel verdwenen (Mars, Mercury, Io, Titan, Leviathan). Daarmee zijn ook alle strikes, crucible maps en raids aan deze locaties verbonden ook verwijderd. Echter, daar blijft het niet bij; ook een heleboel wapens zijn uit het spel gehaald of irrelevant gemaakt. Enkel wapens uit de afgelopen seizoenen en alle exotics zijn nog bruikbaar. Het spel is daarmee dermate gekrompen dat je daar als speler ook merkbaar last van hebt. Een inmiddels bekend voorbeeld is dat spelers nog maar één bruikbaar heavy machinegeweer tot hun beschikking hebben.

Volgens Bungie was dit alles nodig om het spel beter te laten draaien. De bestandsgrootte is gereduceerd van meer dan 100gb naar zo’n 60gb en op de launch-dag op 10 november was de game gelijk een stuk meer soepel. Zelfs op de PS4 waren de laadtijden beter en er was minder lag in de menu’s. Sunsetting doet dus even pijn, maar ik verwacht dat het wapenaanbod de komende seizoenen weer genoeg wordt aangesterkt. De oude locaties zijn ook niet permanent weg. Bungie gaat ze tijdens nieuwe seizoenen rouleren en weer relevant maken met nieuwe content.

De game heeft tevens op 8 december een next-gen patch gekregen en dit heeft de console-versie van Destiny 2 volledig getransformeerd. De overstap van 30fps naar 60fps is voor dit spel gigantisch en de game voelt vele malen beter om te spelen. De patch heeft de game ook een stuk mooier gemaakt. Het is nu native 4K en de langlopende HDR-problemen zijn enigszins opgelost. Console-spelers krijgen verder toegang tot de field-of-view setting, waarmee je op een hogere waarde meer van de omgeving kunt zien. Het spel laadt tevens een stukje sneller en menu’s zijn nu schokkend vlot. Als je een TV hebt die 120 hertz ondersteunt kun je ook nog Crucible met 120fps spelen. Het is een heerlijke upgrade die Destiny 2 op consoles eindelijk op het niveau van de pc-versie brengt.

Beyond Light heeft op het gebied van content ook niet stilgezeten. Op 21 november kwam de nieuwe raid, Deep Stone Crypt, uit. Deze raid is kortgezegd fantastisch. Zoals gebruikelijk vereist het weer veel communicatie tussen spelers, maar dit keer zijn de nieuwe mechanieken heel duidelijk. Er zijn specifieke rollen (scanner, operator en suppressor) die je tijdens de verschillende gevechten moet doen en het is meestal helder wat de taakverdeling is, iets dan niet altijd het geval is tijdens raids. De raid is tijdens zekere onderdelen ook adembenemend mooi. Deep Stone Crypt is mijn inziens na Last Wish de beste Destiny 2 raid tot nu toe.

De uitbreiding is na de raid ook niet meteen afgelopen. Er zijn gelijk nieuwe missies en evenementen gekomen in Europa. Het was bijvoorbeeld leuk om de Lament te halen, een nieuwe exotic zwaard dat werkelijk alles verpulvert. Bungie heeft wat dat betreft de content redelijk goed uitgespreid. Een week na de launch is verder ‘Season of the Hunt’ begonnen (vereist een aparte aankoop). De opdrachten die verbonden zijn aan dit seizoen zijn tot nu toe alleen redelijk matig. Het is irritant om elke keer naar Crow, het personage dat aan dit seizoen is gebonden, terug te lopen en de missies waren gelijk repetitief.

Conclusie:
Bungie kan na de breuk met Activision niet meer gigantische uitbreidingen zoals Forsaken produceren en de kwaliteit van Beyond Light is net als Shadowkeep vaak oneven. Het is alleen ook duidelijk geworden dat Bungie met Beyond Light een nieuw begin maakt. Ze breiden op dit moment het spel voor het eerst in jaren op interessante manieren uit. Stasis (en nieuwe toekomstige Darkness klassen) geven de game een nieuw impuls, maar het gaat verder dan dat. Bungie heeft allerlei nieuwe perks voor wapens geïntroduceerd en ook leuke ideeën toegepast zoals Heroic Lost Sectors en Patrols. Destiny 2 is al een tijdlang een ‘levende game’ en ik verwacht dat Bungie de komende seizoenen nog meer gaat experimenteren en veranderen. Dat vind ik persoonlijk een goede ontwikkeling, al is het spel op dit moment nog niet hersteld van alle opgeruimde content.

Gespeeld op PS4 en PS5. Ook beschikbaar voor Xbox One, Xbox Series X|S en pc.