PlayStation 5

DualSense
Om gelijk met de deur in huis te vallen: de DualSense is de de beste controller ooit gemaakt. De nieuwe controller is een stukje groter dan de DualShock 4 en ligt uitzonderlijk goed in de hand. Echter, dat is nog maar het begin, want hij komt met allerlei nieuwe gimmicks die waarschijnlijk snel een nieuw standaard gaan worden.

De grootste innovatie zijn mijns inziens de zogenoemde ‘adaptive triggers’. Ontwikkelaars kunnen de triggers vrij programmeren om ze op verschillende manieren weerstand te laten geven. Het kan dat de trigger bijvoorbeeld steeds zwaarder wordt of dat hij halverwege een harde drempel heeft en daarna weer zachter voelt. De tactiele feedback hiervan is indrukwekkend en het verleent allerlei acties binnen games, van boogschieten tot een foto maken, van een extra laagje textuur.

Een andere techniek die ook voor extra textuur zorgt is de haptic feedback. Er zitten twee motoren in de Dualsense die de klassieke trilfunctie naar een hoger niveau tillen. Het is in essentie een verbeterde versie van de ‘HD Rumble’ in de Switch-controllers. Dankzij de haptic feedback is de rumble veel preciezer en daardoor kan het meerdere sensaties communiceren. In Astro’s Playroom bijvoorbeeld is er een level waarin het gaat hagelen, en dan voelt het ook alsof het een beetje hagelt binnen je controller. Verder kan de rumble ook dingen zoals elektriciteit, zand en zelfs bepaalde bewegingen enigszins realistisch overbrengen.

Daar blijft het niet bij, want de DualSense heeft verder een ingebouwde speaker en microfoon. De speaker klinkt een stuk beter dan die van de DualShock 4 en de nieuwe microfoon werkt verrassend goed. Je hoeft de controller niet dicht bij je mond te houden en stemmen klinken er vrij helder mee. Al deze features bij elkaar zorgen ervoor dat de Dualsense echt als iets nieuws aanvoelt.

Ondanks al die pluspunten komt ook de DualSense met een aantal kanttekeningen. De batterijduur van de oplaadbare batterij is bijvoorbeeld net zo matig als die op de DualShock 4. Dat betekent dat je de controller meestal na zo’n 5-6 uurtjes weer aan de oplader moet hangen. Verder maak ik me zorgen over de levensduur van de adaptive triggers. Het is vrij nieuwe technologie en wellicht dat ze op een gegeven moment gaan slijten. Tenslotte lijk ik een pechvogel te zijn, want in mijn controller is de rumble sterker aan de rechterkant dan aan de linkerkant.

Games
Een nieuwe console haal je uiteindelijk vooral voor de games en Sony is juist daarop de laatste jaren ijzersterk in. Opvallend daarbij is dat ze dit jaar al twee toppers voor de PS4 hebben uitgebracht (Ghost of Tsushima en The Last of Us: Part II), maar nog steeds voldoende hebben overgehouden voor een van de beste launch-lineups aller tijden.

De kwaliteit van een game zoals Demon’s Souls staat buiten kijf en de nieuwe graphics zijn om van te smullen. Spider-Man: Miles Morales is een uitstekende uitbreiding/vervolg op de originele game. Echter, het is eigenlijk de al eerder genoemde Astro’s Playroom, de gratis game die iedere PS5-eigenaar automatisch krijgt, die een beetje de show steelt. Deze game is niet enkel een geweldige demo voor alle functies van de DualSense, maar oprecht een klasse platforming-game. Het is ietwat kort, maar die paar uurtjes kunnen zich meten met de gepolijste toppers van Nintendo.

Sackboy: A Big Adventure, Godfall, Bugsnax (gratis met PlayStation Plus) en The Pathless zijn ook leuke alternatieve opties die de lineup extra variatie geven. Er zijn ongetwijfeld een paar mensen die gelijk zullen roepen dat veel van deze games ook op de PS4 beschikbaar zijn, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Dit zijn allemaal nieuwe games en ze spelen een stuk beter op de PS5 dankzij de betere specs en de controller.

Sony lijkt het ook na de lancering goed voor elkaar te hebben. Volgens de game-gigant komt het volgend jaar onder andere met Ratchet & Clank: Rift Apart, Gran Turismo 7, Horizon Forbidden West en een nieuwe God of War. Op dit gebied hebben ze Microsoft zeker afgetroefd, de grote Xbox Series X-games lijken pas verder in de toekomst uit te gaan komen. Gelukkig heeft de PS5 ook hele degelijke backwards compatibility, al is het alleen met PS4-games.

Sony biedt wat betreft games dan weer nog geen echt alternatief voor Microsoft’s gelauwerde GamePass. De PlayStation Plus Collection, die veel van de PS4 Sony-toppers beschikbaar maakt voor abonnees, is leuk, maar wordt waarschijnlijk niet verder uitgebreid. Sony gaat er vooralsnog vanuit dat fans het niet erg vinden om de volle mep voor hun games te betalen. Als ze de huidige kwaliteitsstandaard weten vast te houden krijgen ze waarschijnlijk nog gelijk ook.

User Interface
Tenslotte kunnen we ook de nieuwe user interface niet onbesproken laten. De UI is net als de games lekker snel. Alles waar je op drukt toont zich onmiddellijk en apps zoals party chat hebben totaal geen lag. Helaas is het op bijna alle andere aspecten minder dan de UI van de PS4. Sony heeft gepoogd de boel te simplificeren, maar in feite zitten nu een paar opties achter meer menu’s. In de settings gaan, trophies checken (die ook nu onoverzichtelijk horizontaal worden weergeven) en zelfs de console uitzetten heeft meerdere inputs nodig.

PS4-eigenaren moesten drie jaar wachten op folders en nu zijn ze wederom niet aanwezig bij de launch van de console. Een grotere ergernis is het feit dat HDR, in tegenstelling tot de PS4, op dit moment alleen aan of uit kan. Als je een SDR-game opstart moet je handmatig HDR uitzetten zodat de kleurweergave accuraat blijft. Verder zijn er nog een aantal kleine missers. De PS5 ondersteunt geen Dolby Vision, waardoor zijn waarde als Ultra HD Blu-Ray-speler twijfelachtig is. Het ondersteunt ook geen 1440p weergave, dus mensen die graag op dat soort monitors spelen krijgen opgeschaalde 1080p (lees: slechtere beeldkwaliteit).

Persoonlijk zie ik ook nog weinig waarde in de Activity Cards. Met deze nieuwe functie kun je vanuit de PS5 specifieke onderdelen van games lanceren. Soms is het leuk, maar vaak kies ik liever vanuit het spel zelf. Gelukkig is er wel nog een leuke toevoeging: je persoonlijke speeltijd van games is nu zichtbaar. Altijd fijn als consoles dat bijhouden.

Conclusie:
De PlayStation 5 is een in grote lijnen een fantastische console. Het slaat homeruns op twee cruciale gebieden: de games en de controller. Toch zijn er ook een aantal onderdelen waar de console het nog erg laat afweten. De kwaliteitscontrole van Sony op het gebied van hardware is slecht en er zijn al veel mensen met luide consoles. Verder is de user interface matig en het moet nog via veel updates de komende jaren beter worden. De PS5 is kortom wel al de moeite waard om in je bezit te hebben, maar even wachten tot de kinderziektes eruit zijn kan zeker ook geen kwaad.