Sackboy: A Big Adventure

De eerste trailer van Sackboy: A Big Adventure riep bij veel kijkers meteen de gedachte op: 'Hey, dat speelt als Super Mario 3D World!' Dat is een gedachte met twee kanten. De game en gameplay zien er tof uit, maar aan de andere kant word je meteen vergeleken met Mario. Sackboy weet zichzelf grotendeels te bewijzen, maar komt niet als platformer helemaal uit de verf.

Sackboy A Big Adventure 1

De game kent een vrij generiek verhaal, maar goed, het doet wat het moet doen. Waar de game straalt is het uiterlijk, de variatie, het gebruik van kartonachtige-achtergronden gekoppeld aan naaimaterialen en andere huishoudartikelen. De stylistische aanpak werkt en maken Sackboy aandoenlijk om naar te kijken, terwijl het tegelijkertijd een heel toegankelijk gevoel geeft aan de game. Deze aanpak komt in de hele game terug en maakt alles, van begin tot eind, een compleet geheel. Het helpt ook dat de game met elk level iets nieuws probeert te doen, qua uiterlijk en ook zeker qua gameplay. Dat kan een nieuwe mechanic zijn, nieuwe vijanden en ga zo maar door. Het maakt dat je de aandacht erbij kan houden en uitkijkt naar het volgende dat de game te bieden heeft.

Dit pakket wordt aan elkaar geplakt door de ondersteunende muziek. De eigen muziek is magisch mooi en past vaak bij het level waarin je rondrent. Soms heb je, zoals in Rayman Legends, levels waarin je speelt op de beat van een écht nummer zoals Uptown Funk en soms zit er gewoon een remix subtiel ergens verborgen in een ander muziekje. De kwaliteit van de muziek is hoog en is veel aandacht aan besteed. Het jammere aan de muzieklevels is dat het geen soepel gebeuren is, puur omdat je (waarschijnlijk) druk bezig bent met het opzoeken van de collectibles in een level. De stukjes waarin je platformt op de beat van de muziek werken, maar daartussen volgt een repetitief stukje terwijl je aan het verkennen bent.

Sackboy A Big Adventure coop

Over collectibles gesproken: de game zou geen spinoff zijn van LittleBigPlanet zonder aanpassingsmogelijkheden. In de game kom je enorm veel kostuums tegen voorSackboy, die je vrij kunt combineren tot hilarische resultaten. Ook kun je Sackboy verschillende kleuren geven en hem vormgeven met verschillende materialen. Hiervoor moet je natuurlijk wel de levels rondspeuren op zoek naar de verschillende onderdelen. Daarnaast kun je currency vinden om ook kostuums te kopen, moet je genoeg punten verzamelen voor de maximale score en vind je orbs om levels vrij te spelen. Genoeg om te vinden dus en toegegeven, sommigen zijn nog best lastig te vinden ook.

Persoonlijk raad ik iedereen aan om, indien mogelijk, de game in co-op te spelen. Online matchmaking is helaas niet mogelijk, al wordt dat als het goed is in een toekomstige patch toegevoegd. Gelukkig maar, want de game kent co-op exclusieve levels. Buiten dat is couch co-op hilarisch om te doen, want je kunt elkaar natuurlijk saboteren. Elke game wordt ook gespeeld als competitie, want aan het einde wordt getoond wie het beste heeft gepresteerd en die krijgt ook een trofee (die je uiteraard kunt afpakken). Solo vond ik de game een stuk minder, want de levels voelen dan al snel veel te groot aan. Ik wil niet zeggen dat de game met co-op als focus is ontwikkeld, al lijkt het daar soms wel op.

Sackboy A Big Adventure Happy Sackboy

Waar het mis gaat met de game is het platformen en de moveset. De moveset is erg beperkt: Sackboy kan rennen, rollen, slaan en heeft een enkele jump met flutter. Dat is het. Voor heel de game. Er is niets om te bemeesteren, er zijn geen power-ups, dit is het. Voeg daarbij toe dat het springen onnauwkeurig aanvoelt, iets waar ik al een hekel aan had in LittleBigPlanet, en het platformen is gewoon niet bevredigend. Zeker als je nagaat dat movement van Sackboy traaaaaag is. Zelfs zonder slakkenkostuum. Het is allemaal niet gamebreaking slecht of iets dergelijks, maar wel onnauwkeurig en ergens zelfs wat saai. Niet positief voor een platformer natuurlijk, die nu overeind wordt gehouden door de rest van de game.

Want begrijp me niet verkeerd, Sackboy is een leuke game. De variatie in de levels is duidelijk te zien, de collectibles houden je bezig en de muziek houdt je aandacht vast. Maar het gaat echt mis in het platformen zelf. Het is allemaal net te traag, net niet precies genoeg en net te beperkt.