Godfall

Godfall draait om het verslaan van je broer, Macros. Hij wil opklimmen tot God, iets wat wij natuurlijk gaan voorkomen. Nou ja, je verliest aan het begin van de game, maar dat gebeurt vast geen tweede keer. Wat volgt is een enorm lineare game die de focus vol plaatst op drie zaken: graphics, combat en loot.

Godfall Combat

Gearbox heeft vanaf het begin een duidelijk focus geplaatst op hoe de game eruit ziet. De game zit vol effecten, de personages en omgevingen stralen (letterlijk) en alles ziet er eigenlijk gewoon strak uit. Fauna beweegt met je mee, water en andere verschijnselen zijn mooi en animaties zien er goed uit. Ook de diverse Valorplates, stukken armor die je kunt gebruiken en je unieke krachten geven, zijn lollig om mee aan de slag te gaan. Elke plate geeft andere stats en een andere feel mee. Het geheel voelt wel erg standaard, een beetje zoals Infinity Blade ooit was voor iOS. Een soort tech-demo gevoel van wat een eventueel volledige game zou kunnen bieden. Mooi, maar enigszins ongeïnspireerd.

Dit gevoel komt een beetje terug in de hele game. Het verhaal is lastig om te volgen, puur omdat het zo oninteressant is. Om Macros te bereiken en te verzwakken, moet je natuurlijk wel zijn luitenanten en handlangers verslaan. Hoe word je sterk genoeg? Veel combat, veel loot verzamelen en missies voltooien. Het jammere is dat het level design enorm linear is en je vrij weinig bewegingsopties hebt. Je kunt niet manueel springen, er zijn amper aftakkingen en het enige wat je tussen combat doet is rennen van A naar B en soms ga je daarna nog even naar C. Wederom niet erg inspirerend. Na het voltooien van een missie krijg je de optie om nog bonus objectives te doen. De motivatie is dat je hiervoor nog meer loot ontvangt, maar ik betrapte me erop dit zelden te doen, want op die manier kon ik sneller verder. De levels zijn bij lange na niet interessant genoeg om langer rond te rennen dan nodig is.

Godfall loot

En dat is erg jammer, want de rest is op zich wel tof. Combat is impactvol, voelt zwaar aan en respecteert je input. Er wordt precies gedaan wat er van je verwacht wordt, maar geef je teveel input dan kom je weer met jezelf in de knoop, want je kan niet ineens een aanval afweren als er nog een eigen aanval 'in de queue' staat. Tegelijk heb je veel variatie in aanvallen, dodgen, parryen en meer. De skilltree is niet erg uitgebreid, maar elke skill heeft dan weer nieuwe niveaus waardoor je constant je personage kunt aanpassen en diverse builds kunt uitproberen. Het jammere is dan wel dat combat eigenlijk alleen bij grotere bazen goed tot zijn recht komt, want de variatie van vijanden daartussen is gering en meestel erg voorspelbaar en simpel.

Maar de bazen zijn tof. Je volledige arsenaal moeten gebruiken, patronen moeten leren en volhouden tot de lange adem op is. Het voelt een beetje als Monster Hunter, een beetje als een Souls-game, maar nog wel eigen. Hier had naar mijn mening nog veel meer de nadruk op moeten liggen dan nu het geval is. Zeker omdat je hier ook de tofste loot voor krijgt. Je hebt natuurlijk wapens, armor, ringen, kettingen en meer om te gebruiken en je vindt constant nieuwe loot. Een beetje Borderlands-achtig, zoveel loot kom je tegen. Het uitproberen van diverse builds is en blijft leuk, zo ook in Godfall. Het is soms wat vervelend om met je verschillende Valorplates verschillende builds uit te proberen, maar dat is een beetje de natuur van het beest.

Godfall Temple

Wat ik ook nog erg jammer vind is dat de game co-op biedt voor de hele game, maar de game zelf geen matchmaking heeft. Ook is splitscreen co-op helaas geen ding, wat multiplayer eigenlijk meteen weer lastiger maakt dan nodig. Waarom er niet gewoon een optie is om te queuen voor een missie en gekoppeld te worden aan andere spelers is me echt een raadsel, want dat is nou typisch iets dat de game een stuk beter had kunnen maken.

Uiteindelijk is Godfall een launchtitel zoals je die verwacht. Goed in sommige aspecten, niet goed in andere aspecten en uiteindelijk een ervaring die lang niet zo goed is als je zou willen. Godfall zou ik dan ook alleen aanraden aan iemand die echt op zoek is naar zware en tactische combat en houdt van loot en de rest kan negeren. De rest is het namelijk niet waard.