Hyrule Warriors: Age of Calamity

The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft de bekende franchise een flink boost gegeven. Het was niet alleen een nieuwe visie voor de game-reeks, het vernieuwde onze verwachtingen van een open-wereld game. De vrijheid die je kreeg in de game is nog steeds ongekend, en nu nog vinden gamers nieuwe manieren om te spelen. Het is dan ook heerlijk om vooral te experimenteren met je items, de omgeving en de vijanden.

Nou Koei Tecmo, ga er maar aan staan. Je mag een musou-game maken dat gebaseerd moet zijn op een iconische game. Nu is de developer, Omega Force, erg bedreven in het ‘hack&slash’-eriseren van een franchise. Naast hun eigen Dynasty en Samurai Warriors hebben ze andere series onder handen genomen, zoals One Piece, Dragon Quest, Fire Emblem en natuurlijk al een eerdere Zelda-variant, Hyrule Warriors, gebaseerd op de oudere 3D-zelda’s. Omega Force heeft in samenwerking met Nintendo gezorgd dat Hyrule Warriors: Age of Calamity niet alleen wat verhalende referenties naar Breath of the Wild heeft, maar ook complete mechanics.

Het verhaal van Hyrule Warriors: Age of Calamity brengt ons terug naar de Great Calamity, voor de gebeurtenissen in Breath of the Wild dus. De Champions moeten overgehaald worden, Zelda moet haar kracht nog zien te ontwaken en natuurlijk staat Ganon op het punt meer dan alleen ‘hallo’ te zeggen. Daar zit dus genoeg voer om een verhaal te maken maar het is niet een simpele prequel waardoor je weet hoe het een en ander gaat lopen. Er is wel veel herkenning, maar ik had wel wat meer diepgang in de personages willen zien. Zelda ruimt eerst duizenden tegenstanders in een missie op, een missie later is ze de hulpeloze prinses. Hoe dan? Gelukkig gaan de fans een hoop verrassingen tegenkomen, maar die laat ik nu in het midden, want dat zou spoileren zijn.

Hyrule Warriors: Age of Calamity - Scene (Foto: Nintendo)

Net zoals in de meeste musou-games sla je in Hyrule Warriors: Age of Calamity combo’s door het mixen van lichte en sterke aanvallen. Dit keer zijn er Breath of the Wild-elementen in de gameplay gestopt. Zo zijn de vier runes terug. Je kunt bijvoorbeeld met Magnesis met metalen kisten rondzwieren om zo vijanden verrot te slaan of vijanden in Stasis slaan en ze op te laden om enorm ver weg geslagen te worden als de tijd weer start.

De runes worden ook regelmatig gebruikt om grotere vijanden tegen te gaan. Elk personage heeft ook een speciale aanval die ze een uniek maken. Link vuurt een salvo pijlen af, Revali vliegt over de kaart om verschillende aanvallen te gebruiken en Urbosa gebruikt bliksem. Het is wat minder overdreven dan in de voorloper, maar ze hebben wel gezorgd dat elk personage ander speelt. Je kunt iedereen levelen en ondertussen de uitgebreide kaart verkennen en missies doen. Zelfs na het verhaal te hebben uitgespeeld is er nog genoeg te doen. Verwacht geen honderd uur in de game te stoppen zoals in Breath of the Wild, maar een goede veertig uur lukt wel.

Niet alleen de runes zijn een referentie naar Breath of the Wild. Hyrule Warriors: Age of Calamity heeft natuurlijk bekende vijanden uit de serie, onder andere zul je de Guardians zien. Je gebruikt ook de Sheikah Sensor om ingrediënten te vinden om potions te koken, er zijn Koroks overal en nergens verborgen, je uitrusting speelt een rol en natuurlijk kun je paragliden en shield-surfen. Het is een feest der herkenning voor de kenners en door de grafische stijl heb je gewoon het idee dat je een ander deel uit de Breath of the Wild speelt. Wel met een compleet andere gameplay, want nu moet je duizenden tegenstanders verslaan door je wapens en runes te gebruiken.

Hyrule Warriors: Age of Calamity - Battle (Foto: Nintendo)

De missies waarin je met de personages speelt, zijn gevarieerd genoeg om niet saai te worden. Je vecht meestal tegen een heleboel standaard kannonenvoer die je met honderden tegelijk aanvallen, terwijl je probeert doelen op de kaart te bereiken, zodat je een baas kunt uitdagen, een kamp kunt redden of een nieuwe held kunt unlocken. Vaak kun je met meerdere personages een missie aan gaan, je kunt met een druk op de knop wisselen personage. Bovendien kun je je de AI-helden orders om naar een bepaald punt te gaan, zodat je zelf tegen een boss kunt vechten terwijl een andere held naar een kamp gaat dat door de tegenstanders wordt aangevallen.

Toch is er een flink minpunt: Hyrule Warriors: Age of Calamity vraagt soms iets te veel van de Switch waardoor je soms een vertraging merkt. Zeker bij de speciale flashy aanvallen gebeurt dat. Zonde. Sommige omgevingen met weerseffecten worden ook niet echt lekker weergegeven. In handheld-modus wordt de game wat blurry om het systeem wat te ontzien. Performance-wise is het dus niet helemaal top. Daarnaast zijn er enkele specifieke missies met daarin de Divine Beasts in de hoofdrol die minder leuk zijn om te doen.

Hyrule Warriors: Age of Calamity is fanservice in een hack&slash-jasje. Het gebruikt heel veel elementen uit Breath of the Wild en dat maakt het anders dan de zoveelste Musou-game. Het haalt dan ook het niveau van de eerste Hyrule Warriors, maar dan als ode aan Breath of the Wild, inclusief de graphics. Het is alleen jammer dat de performance er wat onder lijdt, zeker in handheldmodus, maar docked merk je soms ook vertraging op. Ondanks dat heb ik me prima vermaakt en konden ze me verrassen met enkele van de vele speelbare personages. Mijn musou-craving is weer even gevoed, nu wil ik meer Breath of the Wild!

Exclusief voor Nintendo Switch.