Planet Coaster - Console Edition

Er zijn een paar games waar ik meer dan duizend uur in heb zitten. Final Fantasy XIV en Diablo 2 halen dat met gemak, en ook Transport Tycoon en Rollercoaster Tycoon heb ik vroeger erg veel gespeeld. Nu ik niet meer op pc game is het dan ook erg aanlokkelijk om de net uitgebrachte Planet Coaster – Console Edition te spelen. Tijd om zien of mijn pretpark-skills nog steeds op hoog niveau zijn.

Er zijn twee tutorial-levels in Planet Coaster - Console Edition toegevoegd. Er waren geen tutorials in de pc-versie, maar gezien ik die niet gespeeld heb is het een welkome les in de menu’s van de game. De eerste tutorial legt uit hoe je in je park navigeert, hoe je staf en bezoekers kunt monitoren en natuurlijk hoe je een attractie bouwt. De tweede tutorial gaat verder op de titel van de game: hier leer je wat er bij het ontwerpen van een nieuwe achtbaan komt kijken.

Planet Coaster - Console Edition heeft niet alleen tutorials maar ook een paar nieuwe personages die je helpen. Oswald B. Thompson is de verteller, die vooral gasten blij wil maken. Financieel adviseur Cynthia Clark wil elke dollar uit de parkgasten wringen. Eugene Newton is de ingenieur, die altijd op zoek is om het park efficiënter te laten draaien, terwijl pretparkfanaat Lucy Summers die vanuit een bezoekersoogpunt laat weten wat ze van het park vindt. Het maakt het plaatje compleet en de stemmen en grapjes passen prima bij de game.

Planet Coaster - Console Edition (Foto: Frontier Developments)

Het belangrijkste verschil met de pc-versie is natuurlijk de besturing. Nou ja, het hoeft overigens niet als je domweg een muis en toetsenbord op je Xbox aansluit. Dat werkt prima, maar ja, een controller ligt nu eenmaal lekkerder in de hand, dus daar ga ik mee verder. De makers hebben gezorgd dat veel met cirkelmenu’s te regelen is. Dus je opent een cirkelmenu en met je stick licht je het menu-item in de cirkel op die je wil uitvoeren. De knoppen passen zich aan naargelang je in welk gedeelte je van een menu of handeling bent. Het werkt intuïtief, waardoor je niet meteen weer naar muis en toetsenbord grijpt.

Naast de basisgame krijg je met de Planet Coaster - Console Edition twee pakketten: ‘Magnificent Rides Collection’ en ‘Classic Rides Collection’. Deze geven beide negen extra attracties en achtbanen en thema's die bij deze attracties passen. Jammer dat de interessantere DLC zoals Knight Rider, Ghostbusters en Back to the Future er niet bij zitten. Er is een DLC-optie, dus waarschijnlijk gaan er wel meer uitbreidingen beschikbaar komen. Maar ik had ze liever er meteen bij gezien. Het heeft vast met licenties te maken die nu uitgebreid moeten worden. De vraag is dan of ze dat extra geld willen ophoesten.

De Frontier Workshop is een bibliotheek van objecten, achtbanen en parken die door andere spelers gemaakt en gedeeld zijn. Daar gaat over een tijdje dus heel veel in staan. Jammer dat het samen delen wel werkt tussen bijvoorbeeld Xbox One en Xbox Series X vs PlayStation 4 en PlayStation 5, maar dat de pc-creaties niet te delen zijn met consoles en vice versa. Als ze dat voor elkaar hadden gekregen, een grote bibliotheek voor alle platformen, had je nu al een enorme hoeveelheid eigengemaakte creaties te kiezen gehad. Dat het niet gebeurd is heeft vast te maken met het aantal objecten dat de consoles aan kunnen en DLC-objecten die niet beschikbaar op consoles zijn.

Vooral de PlayStation 4- en Xbox One-consoles hebben minder geheugen om mee te spelen en daarom is de Oswald-Eugene Counter in het leven geroepen. Het beperkt het aantal objecten dat je toe kunt voegen aan je park. Hoe groot kan je park worden? Het ligt eraan wat je in je park plaatst. Een burgertent bestaat ook weer uit kleinere objecten, zoals een reclamebord, wat scenery, etc. Maar die kost weer veel minder geheugen dan een uitgebreide achtbaan met items rondom de baan. Deze Counter laat eigenlijk zien hoeveel geheugen een object inneemt. PlayStation 4 en Xbox One hebben 8GB tot hun beschikking, PlayStation 5 en Xbox Series X hebben 16GB aan ruimte. De next-gen consoles kunnen dus grotere, vollere parken aan.

Alleen als je het uiterste uit Planet Coaster wil halen door meerdere achtbanen door en over elkaar heen te laten lopen in het hele park met daarbij een bende winkels, attracties, staf en thema-items zul je uiteindelijk tegen die counter aan lopen, ook op next-gen. De game loopt door deze ‘beperking’ wel altijd soepel. Misschien dat ze later een optie toevoegen om dan maar variabele of lagere framerate toe te laten en alsnog de counter upgraden, maar ik heb tot nu toe geen last van deze limiet.

Naast de tutorial en de career-modus zijn er ook challenges en de sandbox. De challenges bestaan meestal uit scenario’s waar een slechtlopend park weer winstgeven moet worden gemaakt. Maar er is meestal een twist. Zo kunnen in een scenario attracties in desbetreffende park sneller stuk gaan, dus moet je meer technici aannemen en trainen. Het zorgt voor wat extra’s ten opzichte van de carrière, waar je meestal moet zorgen voor zoveel bezoekers, zoveel cashflow en zoveel attracties. De sandbox is natuurlijk helemaal top: onbeperkt geld en geen opgelegde uitdagingen. Kortom, je kunt je pretpark helemaal inrichten zoals je wil. Nou ja, op die object-counter dan na, als je dan toch je best wil doen.

Wil je de meest uitgebreide versie van Planet Coaster dan moet je de pc-versie spelen. Naast meer geheugen, dus een groter park, is daar de meeste content voor beschikbaar, door middel van dlc en de aangeboden objecten in de Frontier Workshop. Ben je vooral van plan lekker chill op de bank een pretpark of achtbaan te ontwerpen, dan is Planet Coaster - Console Edition al helemaal prima. De besturing werkt intuïtief, je wordt in het begin op het juiste spoor gezet door de tutorials en in ieder geval op Xbox Series X zie ik geen haperingen in framerate terwijl ik mijn park in sandbox aardig vol aan het bouwen ben. Van de Frontier Workshop verwacht ik wel flink wat meer objecten te kunnen downloaden als spelers meer gaan delen, maar de game is net uit, de echte fanaten zijn nu druk bezig van alles te bouwen. Hopelijk komt de overige DLC er later ook nog bij, als licenties en dergelijke geregeld zijn.

Gespeeld op Xbox Series X, ook verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4 en PlayStation 5.