Giraffe and Annika

Ik had minimaal een giraffe verwacht met zo’n titel, maar developer Atelier Mimina verwijst naar een NPC met deze titel. De hoofdrol is voor Annika, een kat-achtig meisje. Zij helpt Giraffe in het oplossen van de mysteries op het eiland Spica. En ondertussen leren wij wie Annika eigenlijk is.

Giraffe and Annika is geen moeilijke game. Je kunt eigenlijk niet doodgaan. Sterker nog, er wordt amper gevochten. Je moet op zoek gaan naar gevallen sterren, die jou weer nieuwe abilities geven. De eerste ster uit de eerste dungeon geeft je de mogelijkheid te springen bijvoorbeeld. Daardoor kun je weer op nieuwe plekken van het eiland komen. Het platformen zelf is zelfs niet heel precies. Gelukkig maar, want de bewegingen van Annika voelen nogal ‘zweverig’.

Giraffe and Annika (Foto: NIS America)

Annika is vooral bezig om vijanden eruit te rennen. Alleen de boss battles waren een verrassing voor me. Nee, geen Demon Souls-achtige bazen, maar een ritme-game. Die zag ik niet aankomen. Je moet met Annika op tijd naar een plek op het scherm springen om projectielen te vangen die de baas naar je gooit. Af en toe zitten daar wat zwaardere aanvallen bij die je moet dodgen. Nu ben ik bedreven in Hatsune Miku en dat soort spelletjes, ook deze game is niets in vergelijking met de moeilijkheidsgraad van Hatsune. Giraffe and Annika is dan ook gericht op de meer casual speler die liever een uurtje of wat speelt, het weer neerlegt en na een paar dagen verder gaat. En dat is prima, deze game introduceert je verschillende genres op een casual manier.

Giraffe and Annika ziet er leuk uit. Het is geen grafische hoogvlieger, maar het brengt de rustige sfeer goed over. Het is het best te vergelijken met een JRPG-stijl als de Tales of-serie. De cutscenes zijn in mangastijl gedaan, inclusief tekstballonnetjes. Ook hier is het kindvriendelijk, dus er vallen geen borsten uit topjes. De muziek luistert prettig weg.

Het is wel jammer dat de makers je nog een run willen laten doen om je de ‘true ending’ te laten zien. Je kunt namelijk niet meer terug uit die laatste dungeon, dus je moet het uitspelen en opnieuw beginnen. Nu duurt een playthrough 5 of 6 uurtjes, en de tweede keer weet je veel beter hoe het gaat, dus je rent er vrij snel doorheen. Een echt irritatiepunt is het dag- en nachtsysteem. Sommige huisjes kun je pas binnen als het een bepaalde tijd is. Dus als je pech hebt ben je net te laat en moet je wachten. Of de tijd doden door te gaan zoeken naar collectibles als je de tijd nog iets nuttig wil besteden. Een beetje nutteloos, al zou je ook kunnen gaan slapen om de tijd te veranderen.

Giraffe and Annika is een leuke introductie voor kinderen in enkele genres. Voor volwassenen is deze game moeilijker aan te bevelen, er zijn wel betere en uitdagendere JRPG- en ritmegames. Het is een korte game, maar als je alles wil weten dan zul je er twee keer doorheen moeten. Het enige jammere is de dag- en nachtcyclus. Moeten gaan slapen of wachten om verder te kunnen spelen lijkt me niet de bedoeling van een game.

Gespeeld op Nintendo Switch. Ook beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.