Rollercoaster Tycoon 3: Complete edition (Nintendo Switch)

Rollercoaster Tycoon 3 heb ik helemaal platgespeeld toen de game uitkwam, maar de game heeft zijn meest bewogen jaren gehad nadat het hoogtepunt al lang en breed over was. Ontwikkelaar Frontier en publisher Atari kregen hommeles over niet-betaalde royalties, met als resultaat dat de game tijdelijk niet te koop was op Steam. Nu de juridische strijd gestreden is, is het tijd voor een uitstapje naar het verleden: Rollercoaster Tycoon 3 is niet alleen terug op pc, maar heeft ook een port gekregen naar de Nintendo Switch.

RCT3Switch1

De Complete Edition bevat zoals verwacht de hoofdgame van RollerCoaster Tycoon 3, inclusief de uitbreidingen Soaked! en Wild!. En dat is veel waar voor je geld voor twee tientjes, met veel attracties, een sandbox mode en drie campaigns waar je wel even zoet mee bent. Ook heeft de game een aantal voordelen ten opzichte van huidige generatie coaster-sims (Planet Coaster, Parkitect):  momenteel kun je daar nog geen zwembaden bouwen en Planet Zoo is een aparte game, hoewel de dieren in Rollercoaster Tycoon 3 niet altijd die diepgang hebben. Maar Soaked! is sowieso de uitbreiding waar het te halen valt: ik was bijna vergeten hoe leuk ik het vind (en hoe erg ik het mis) om zwembaden te bouwen in mijn pretparken.

Builder-sims zijn niet ontzettend populair zijn voor de Switch, vanwege de precisie en de snelheid die je kan bereiken met een muis op de pc. Maar ik moet zeggen dat RollerCoaster Tycoon 3 zich uitstekend leent voor Nintendo’s console. Het grootste voordeel is dat Rollercoaster Tycoon nog werkt met een grid om te bouwen en niet met snapping tools zoals vandaag gebruikelijk is in sims: hierdoor is het makkelijker om paden en attracties te plaatsen waar je ze wilt hebben. Het tempo ligt wel een stuk trager dan wanneer je bouwt op pc, maar zeker met de sandbox en geen tijdslimiet op de doelen tijdens de scenarios is Rollercoaster Tycoon 3 wel ideaal om lui op de bank te spelen.

Ook is de besturing verrassend goed uitgewerkt: het grootste gedeelte van de opties is ondergebracht in twee cirkelmenu’s, die je naar voren haalt met de linker-en rechterbumper van de Switch. Ik moest wel even wennen, maar na een klein half uurtje spelen had ik het al in de vingers en kon ik moeiteloos switchen tussen menu’s. Het besturen van de camera gaat met de twee joysticks op de joycons en iedereen die een consolegame heeft gespeeld zal er geen moeite mee hebben.

Wel was het fijner geweest als je niet constant de bumper moest vasthouden bij het navigeren in menu’s, en hoe je sommige opties bereikt is ook niet helemaal duidelijk. Hoe je bijvoorbeeld de UI bovenin kon bereiken werd niet uitgelegd in de tutorial, en het kostte me wat zoekwerk om uit te vogelen hoe ik de dag-en nachtcyclus kan veranderen. Maar afgezien van die minpunten is het verrassend hoeveel complexiteit aan besturing met zo weinig middelen bijna moeiteloos te verkrijgen was.

RCT3Switch2

Ondanks dat de game al 16 (!) jaar oud is ziet het er allemaal nog heel acceptabel uit. Wat daar het meeste bij helpt is de artstijl: het is niet ontzettend gedetailleerd, maar de kleurrijke omgevingen en de over-the-top gezichtsuitdrukkingen van je gasten zorgen ervoor dat de game cartoonesk maar ook tijdloos aanvoelt. Vooral spelers van Planet Coaster zullen zich thuis voelen met Rollercoaster Tycoon 3, aangezien beide games op de Cobra-engine draaien. Wat betreft de performance loopt de port als een zonnetje, en is Rollercoaster Tycoon 3 ook goed te spelen wanneer je park wat aan de grotere kant wordt. Wel zijn er een aantal flikkeringen op het scherm waarvan ik mij kan herinneren dat ze ook al zaten in het origineel, zoals met water en muren van gebouwen, maar die zijn nauwelijks op te merken tenzij je echt actief bezig bent met het bouwen.

Wat opvalt is dat de mogelijkheid voor eigen muziek en afbeeldingen op billboards ontbreken. De afbeeldingen zijn ondanks de algemeenheid wel oké, en de soundtrack is ook prima (wanneer je uitzoomt zal Summer Air bij spelers de nodige nostalgie opwekken) maar toch blijft het een gemis. Hier komen wel de beperkingen van de Switch aan het licht doordat het met de console vrijwel onmogelijk is eigen afbeeldingen en muziek te importeren. Vanzelfsprekend zit ook custom scenery gemaakt door de community niet bij de Switch, waar ik toch heel wat nuttige decorstukken en attracties aan te danken had toen ik de game nog speelde op pc.

Ondanks de leeftijd heeft Rollercoaster Tycoon 3 de tand des tijds goed doorstaan en de Complete Edition voelt als een goede finale voor een game die al zoveel hobbels heeft meegemaakt. Het heeft niet de bouwmogelijkheden, aanpassingsopties en grafische pracht van Planet Coaster, maar op de Switch voelt Rollercoaster Tycoon 3 als een 3D-versie van Parkitect. Weliswaar niet de rol die de game had in 2004, maar die toch als een natuurlijke fit voelt voor de Switch. Voor degenen die op een nostalgietrip willen gaan of zo’n coaster sim-gek zijn dat ze overal willen spelen, is Rollercoaster Tycoon 3: Complete Edition een bezoekje meer dan waard.