Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is een remaster van Kingdoms of Amalur: Reckoning. Het is geen remake, dus verwacht geen wonderen. Het verhaal van Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is in ieder geval niet aangepast. Er is een oorlog tussen mensen en de elfen. Die oorlog lijkt vrij eenvoudig voor de elfen omdat zij terugkeren uit de dood en de mensen blijven dood. Dan ben je al snel in de meerderheid en win je de oorlog op je elfenklompen. Sterker nog: jij, als menselijke hoofdrolspeler, begint ook dood. Gelukkig zijn wetenschappers bezig met een nieuwe magische uitvinding: de Well of Souls. Deze bron zou stervelingen weer tot leven moeten wekken om opnieuw te vechten, en het blijkt dat jij de eerste en het enige succes bent.

Net wanneer je weer bijkomt vallen de vijanden de bron aan, en moet je ontsnappen. Niet heel veel later leer je dat iedereen in de wereld een fate, een lot dus, heeft. Jij niet, want met jouw sterven is je lot opgehouden. Je krijgt dus een schone lei en jouw toekomst staat niet in de sterren geschreven. Sterker nog, omdat je niet in het lot voorkomt, en het lot dus geen rekening met jou houdt, kun je het lot van anderen veranderen. Je kunt dus de uitkomst van de oorlog gaan veranderen, en tegelijkertijd leren wie jij bent, wat er gebeurd is in jouw vorige leven en hoe je het lot hebt ontlopen.

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning (Foto: THQ Nordic)

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is een vrij standaard RPG die je veel meer ziet. Je hebt een open wereld waarin je quests kunt vinden, naast missies om het verhaal verder te helpen. Veel van die quests kunnen op verschillende manieren worden volbracht. Je kunt proberen mensen over te halen dingen voor je te doen of je informatie te geven, je kunt de held uithangen. Of je valt NPC's in de wereld aan, steelt items en probeert een crimineel te worden.

Opvallender is het skill-systeem van Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning. Meestal kies je in RPG’s een klasse en daar horen dan verschillende skills bij die je vrijspeelt door te levelen. Soms is er nog een dual-class of een specialisatie mogelijk. Niet in Amalur. Je plaatst je skill-points in een van de drie skill-trees: een tree is er om meer sneaky te spelen, een om flink te meppen met grote wapens en een met spreuken. Er is flink wat te kiezen en de skill-trees geven je de ruimte om je te specialiseren in de negen verschillende wapens en verschillende spreuken van het spel. Maar door je puntenverdeling val je in een klasse. Niet andersom. Wat dat betreft is het skillsysteem te vergelijken met bijvoorbeeld Diablo, alleen kun je uit alle skills kiezen, van alle klassen.

In plaats van een magische klasse te kiezen waarbij skills horen kun je uit alle skills kiezen en zo je eigen klasse maken. Wil je een pure fighter zijn: prima. Wil je als fighter en magiër spelen: hoi Battlemage. Je kunt je specialisatie in magie alsnog doen, zodat je je meer focust op flinke damage door spreuken in plaats van het zwaard die je voor de meest standaard vijanden gebruikt. Wil je meer een sneaky mage zijn, ook goed. Je krijgt enorme vrijheid om jouw build te maken.

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is een remaster, er zijn dus verbeterde textures en hogere resoluties. Het ziet er zeker niet als het beste ooit uit, maar ik vind het een mooi opgepoetste game. Dit keer is er een moeilijkheidsgraad toegevoegd. De makers hebben ook wat balans in levels gedaan en zeker fijn: de loot komt beter overeen met de speelstijl van je personage. Voor de pc-versie is het makkelijker geworden om mods te maken. Eigenlijk is er vrij weinig veranderd dus.

Daarin schuilt het grote probleem van Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning. Als je het origineel al hebt dan is het niet echt nuttig om deze remaster te kopen. Het brengt een nieuw laagje verf over het originele spel, dat is het. Mocht je het origineel gemist hebben, dan is deze remaster wel de moeite waard. Het heeft een verhaal dat je vrij snel vergeet omdat er zoveel te doen is in de wereld, en vooral het skill-systeem biedt je heel veel vrijheid. THQ Nordic polst of er nog interesse is in de game, dus hopelijk zien we later nog meer van de wereld van Amalur, maar dan in een compleet nieuw modern jasje, in plaats alleen een lik verf.

Gespeeld op PlayStation 4. Ook beschikbaar op pc en Xbox One.