De Sims 4 - Star Wars: Journey to Batuu

De Sims loopt al tijden maar naar andere planeten zijn we nog niet eerder geweest. Nu Electronic Arts de Star Wars-licentie meer gebruikt is het onmogelijke toch gebeurd: De Sims meet Star Wars. Is deze Force een succes?

Toegegeven, de makers van De Sims proberen eens wat anders. Dat waardeer ik, maar helaas waardeer ik deze poging een stuk minder. Als Sims-speler wil je vooral extra toevoegingen en opties, en nieuwe gameplay. Pak Jaargetijden, daarin verandert je Sims-leven door de invloeden van het weer. Met een complete Star Wars-lore tot je beschikking moet je toch wat kunnen verzinnen om nieuwe gameplay en toevoegingen te bedenken, zou je zeggen.

De Sims 4 - Journey to Batuu (Foto: Electronic Arts)

In De Sims 4 - Star Wars: Journey to Batuu ga je op een vakantie naar de Star Wars-planeet. Het is een kwestie van kiezen of je op vakantie wilt gaan en dan staat de planeet tussen de opties. Op de kaart van Batuu zie je drie gebieden. Daar zit geen enkele mogelijkheid om een vakantiehuis te plaatsen. Om je behoeftes te doen is het een kwestie van auto-solve aanklikken, je rent naar de bosjes en je bent weer good-to-go. Dus je Sims-leven wordt opeens wel erg simpel op Batuu.

De nieuwe gameplay moet komen van missies. Er zijn missies voor drie facties: Resistance, First Order en Scoundrel. Als je een factie helpt krijg je daar reputatiepunten voor. Heb je er genoeg dan ga je wat bekende leiders tegenkomen. Je kunt maximaal twee facties bevrienden. De Resistance en de First Order zullen nooit vrienden worden, dus beide partijen blij maken gaat niet lukken. Logisch. Er zijn twee aspiraties, bij de een moet je bevriend raken met de First Order, de ander bij de Resistance.

Het grote probleem is dat de missies van De Sims 4 - Star Wars: Journey to Batuu erg, erg saai zijn. Er is erg veel dialoog te lezen en soms is het domweg proberen. Je moet bijvoorbeeld een Scoundrel-contactpersoon ontmoeten. Maar je weet niet hoe hij heet of hoe hij eruit ziet. Dus je gaat naar het enige café in deze uitbreiding en gaat daar iedereen die er zit of binnenkomt aanklikken, totdat je de dialoogoptie ziet om met diegene te praten over smokkelwaar. Je reist ook erg veel tussen de drie gebieden. Gelukkig zijn de laadtijden minder lang dan in andere uitbreidingen, maar het is wel irritant.

Heb je dit een tijd gedaan dan verdien je een lightsaber, het iconische wapen van een Jedi. Je sim kan er alleen mee showen omdat het een fitness-actie is. Dus opeens is hij een Jedi, blijkbaar. En dat met vooral heel veel praten! Je kunt ook je eigen android kopen, een BB-8 of R2D2 mag je naar je Sims-huis meenemen. Erg leuk om te hebben, maar twee items als prijs voor heel weinig gameplay is erg matig. Er zijn nog allerlei kledingstukken en wat huisraad te kopen, zodat je je eigen huis tot een Star Wars-wannabe kunt inrichten, maar ik had liever een vakantiehuisje op Batuu gehad, waar die items wel passen.

Ze hadden veel meer variatie in missies van De Sims 4 - Star Wars: Journey to Batuu moeten stoppen, waar daadwerkelijk gameplay in zit in plaats van maar ‘praat met persoon x’, ‘hack een computer’ of ‘open een kist’. Laat me trainen zodat ik een Jedi kan worden met Force-powers en de lightsaber ook echt verdien. The Force lijkt me een inkopper als skill, maar nee, er zijn alleen maar twee Aspirations: krijg een hogere ranking bij de First Order of de Resistance. Als Star Wars-fan ben ik teleurgesteld omdat er zóveel mogelijk zou zijn geweest met The Force als skill gecombineerd met gameplay, als Sims-fan ben ik teleurgesteld door de saaie missies en het gebrek aan andere toevoegingen. Een pluspunt: de presentatie is zeker leuk, maar de graphics en geluid verhelpen het gebrek aan leuke gameplay niet.

Gespeeld op Mac, ook verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4.