Microsoft Flight Simulator

Ik weet nog dat ik tijdens HCC-dagen telkens even langs de Microsoft Flight Simulator-club liep om de die-hards te zien spelen met tig schermen om een zo groot mogelijke cockpitview te hebben. Het is een hele tijd geleden dat Microsoft de flightsim weer wat liefde heeft gegeven, maar vorige maand was het dan zo ver: Microsoft Flight Simulator stond op de startbaan.

Tja, daar zit ik dan met een Macbook van het werk. Gelukkig kon Microsoft er een degelijke pc bij leveren. MSI leverde hiervoor een Trident X: niet (veel) groter dan een console. Het wordt geleverd met een extra glazen zijpaneel zodat de RGB-verlichting in de kast ook te zien is. Helaas, na deze review stond de pakketbezorger alweer voor de deur om deze stille game-pc weer op te halen. Met deze machine, bestaande uit onder andere een i7-9700@3.6GHz, GeForce RTX 2080, 32 GB RAM kon ik in ieder geval Microsoft Flight Simulator spelen.

Microsoft Flight Simulator (Foto: Microsoft)

Na al die jaren is er heel wat veranderd. Grafisch is Microsoft Flight Simulator een pareltje. Asobo, de maker van deze versie, heeft gebruik gemaakt van de map-data van Bing, om het landschap ook de moeite waard te maken. Nu is Bing niet de beste database als het gaat om gegevens, maar het is altijd veel beter dan eigenlijk maar wat verzonnen data. Dus niet met Microsoft bellen als je huis niet te zien is, De Bing-drone moet ooit nog eens langskomen. Die moet ook nog over Buckingham Palace vliegen, overigens. Asobo heeft beloofd het landschap en de details van de game de komende jaren bij te werken en te verbeteren met nieuwe updates. De game ondersteunt ook mods, dus er zullen vast en zeker andere mensen bijspringen om het een en ander sneller te verbeteren.

Microsoft Flight Simulator gebruikt ook actuele weer – en vliegkaarten en krijgt die data binnen via de oh zo populaire cloud. Dat betekent dat de temperatuur, windsnelheden en dergelijke kloppen met wat er op dat moment aan de hand is in het gebeid waar je bent. Ook zie je andere vliegtuigen die er op dat moment ook daadwerkelijk zijn. Aan deze erg toffe details kleeft een nadeel: je internetverkeer gaat flink omhoog, tot wel 1 GB per uur in sommige gebieden. Vlieg je op Saba is het wat rustiger, maar een drukker punt zoals New York is flink streamen. Je kunt de realtime data ook uitzetten, dan heb je hier compleet geen last van. Het voegt in mijn ogen echt wat toe, dus ik zou het alleen uitzetten als je een erg trage internetverbinding hebt, of nog een datalimiet.

Nu kan ik gaan roepen hoe realistisch het vliegen zelf is, maar laten we wel wezen: ik ben geen piloot. Ik heb een co-pilot in mijn auto en ik ben wel eens in een cockpit geweest, vroeger, toen dat nog mocht. Dat het overgrote merendeel van de spelers totaal geen ervaring heeft met het besturen van een vliegtuig weet Asobo ook, dus er zijn allerlei hulpjes in te schakelen zodat ook newbies de lucht in kunnen. Microsoft Flight Simulator heeft daarnaast nog drie moeilijkheidsgraden, zodat je niet in zwaar weer terecht kunt komen met je Boeing. De tutorials mogen nog wel wat uitgebreider. Je begint in een Cessna, je wordt wel bijgepraat over een start- en landing, maar verwacht geen complete piloot-opleiding.

Al deze hulpjes en vooral de grafische details kosten wel wat pc-kracht. Op de geleende MSI Trident met een RTX 2080 draait het net met 30fps op 4K en full detail. En dan bedoel ik dat het er vaker onder duikt dan dat je stabiel met 30 fps vliegt. Hopelijk gaat dit vlotter worden met de nieuw aangekondigde kaarten, maar ben je minder veeleisend dan voldoet een RTX 2080 prima, ik had geen problemen in 1440p en high detail.

Voor wie is Microsoft Flight Simulator? Eigenlijk voor iedereen, tenminste, als je van een zen-achtige game houdt. Het is een serieus spel en dus ook saai te noemen. Wel leuk saai, ik kan echt heerlijk over het landschap vliegen en het onder me door zien glijden. Eigenlijk moet er nog een spectator modus bij, zodat je zelfs niet meer hoeft te doen. Je moet dus geen dog fight-achtige actie verwachten. Je stelt de hulpjes zo in dat het voor jou te doen is en leuk blijft en dan is het lekker genieten van het uitzicht terwijl je het vliegtuig opstijgt, navigeert en landt.

Asobo heeft al aangegeven dat dit spel nog vele jaren ondersteund gaat worden. Er komt nog een carriere-modus, voor nu moet je het doen met achievements en challenges. Is dat erg? Nee, als we op al die content nog moeten wachten dan roepen ze pas over vijf jaar de vertraagde vlucht om. Nu kun je al oefenen, het besturen beter onder de knie krijgen en misschien wel een hulpje of twee uitzetten tegen de tijd dat er meer content is.

Microsoft Flight Simulator is een mooie opvolger in de aloude reeks. Het is zeker niet perfect, er zijn fouten in het landschap te vinden en de content mag nog wel wat meer worden, maar dat belooft dan Asobo ook te doen. Er is mod-ondersteuning, dus ze kunnen op hulp rekenen. Het spel is ook zeker niet voor iedereen, maar als je eens een spel wil spelen waar je helemaal zen van kunt worden (zet dan wel alle hulpjes aan) is dit een prima tijdvsverdrijf. Je hebt er een flinke pc voor nodig om met de hoogste settings los te gaan, maar daar krijg je dan ook de natte droom van een wannebee-piloot voor terug.

Verkrijgbaar voor pc, komt ook naar Xbox Series X/S, ooit.