Marvel's Avengers

Games gebaseerd op een films of comics waren vroeger meestal middelmatig, maar onder andere Batman Arkham en meest recentelijk Marvel’s Spider-Man lieten zien dat het ook fantastische spellen kunnen zijn. Nu is Marvel druk bezig haar MCU verder uit te breiden, maar ondertussen willen ze ook wat meer bekendheid in games krijgen. Square Enix kreeg de licentie om een Avengers-game te maken. Dit kwam in handen van de ontwikkelaars van de reboot van Tomb Raider, Crystal Dynamics en Eidos Montreal. Moet goedkomen, toch?

Nou, nee. Om maar meteen met een Hulk Smash in huis te vallen: Marvel’s Avengers haalt bij lange niet de epische gameplay van eerder genoemde spellen. Het spel bestaat eigenlijk uit twee delen: een verhaalmodus en een modus waarin je alleen of met meerdere spelers allerlei missies gaat tackelen. Het is aan te raden de verhaalmodus eerst te doen, want de andere missies spelen zich af na het einde van het verhaal. Het scheelt je wat spoilers. En niemand wil de endgame spoileren, toch?

Marvel's Avengers - Hulk Smash (Foto: Square Enix)

Het verhaal van Marvel's Avengers draait om A-Day, een feestdag waar Tony zijn nieuwste techniek wil demonstreren om onbeperkt energie te kunnen krijgen. Dat loopt gigantisch mis als er een terroristische aanslag wordt gepleegd, geleid door Taskmaster. De Avengers kunnen hem stoppen maar het kwaad is al geschied en er volgt een grote ontploffing. Het goedje waaruit energie getrokken kon worden ontsnapt en zorgt ervoor dat mensen muteren en soms ongecontroleerde superkrachten krijgen. Captain America is ondertussen nooit meer teruggevonden na de ontploffing. De Avengers zijn van hun sokkel gevallen en worden als outcast gezien, de club valt uit elkaar. Een nieuwe macht staat op die mutanten meteen oppakt, en duidelijk nog wat anders van plan is.

Jij zult de Avengers weer bij elkaar moeten krijgen door ze te vinden en ze in te laten zien dat de wereld ze weer nodig heeft. Vijf Avengers hoef ik niet meer voor te stellen: Iron Man, Thor, Hulk, Black Widow en Captain America zijn al bekend door de films. Kamala Khan is is wat onbekender: ze heeft ook superkrachten gekregen en ze kan zichzelf enorm stretchen, uitvergroten en meer. Ik vind het leuk dat ze eens niet meteen Hawkeye hebben gepakt, die komt later nog het spel in. Met haar krachten is ze ook daadwerkelijk één van de leukere helden om mee te spelen.

Maar ik vind haar wel erg irritant in de tussenscenes. Ze was voor haar verandering een enorme Avenger-fan, en dat merk je in het hele verhaal. Zo moet ze de harddisk met daarop Yarvis vinden in een verlaten Stark-onderzoeksgebouw midden in een jungle. Voor je die vindt komt je in een kamer met allerlei Avenger-spullen. Gaat ze eerst nog soppen op elk item dat ze tegenkomt. Daarna volgt er een bossfight. Eenmaal terug in het hoofdkwartier gaat ze weer flippen bij alles wat ze tegenkomt qua Avenger-spul. Laat staan wanneer ze voor het eerst een nieuwe Avenger tegenkomt. Het had van mij niet zo overdreven gehoeven, maar misschien is het mijn humor niet.

Marvel's Avengers - Kamala Khan (Foto: Square Enix)

De verhaalmodus van Marvel’s Avengers is wat we mogen verwachten van Crystal Dynamics: het zit leuk in elkaar en de missies zijn gevarieerd genoeg. Dat komt omdat het verhaal de zes helden volgt en je dus ook steeds weer een andere held in je handen geeft. De missies zijn dan ook gebouwd om die held heen. Zo zul je met Thor en Iron Man kunnen vliegen, maar een Black Widow zal het meer van stealth en gadgets moeten hebben. Soms ga je alleen, soms gaat de AI mee om je wat te helpen. De helden spelen anders en dat maakt dat het verhaal nooit saai wordt om te spelen.

Het vechten is echt even wennen. Niet alleen omdat iedere held een andere moveset heeft, maar ook omdat het niet zo vloeiend gaat als bijvoorbeeld Spider-Man of Batman Arkham. Daar kon je mooie combo’s maken als je tegen een groep vijanden bezig was. Ondanks dat je hier tegen hele waves mag vechten en er een uitgebreid combosysteem langzamerhand vrij te spelen is kun je de combo’s zelf niet zo makkelijk aan elkaar knopen. Het helpt ook niet dat sommige moves bijvoorbeeld van je vereisen de heavy attack langer ingedrukt te houden. Dat langer is te lang, en ik ben toch echt wel wat fighter-games gewend met charge moves.

Marvel's Avengers - Fight (Foto: Square Enix)

Grafisch zijn er gelukkig wat dingen uit te ze zetten die in de eerdere demo zo overdreven aanwezig waren. Dat de Hulk je scherm doet trillen als ie springt en weer op de grond terecht komt is natuurlijk leuk, maar als je een uur of twee naar een trillend scherm zit te kijken dan kun je de rest van de dag niet meer normaal door je ogen kijken. Ik vind het alleen zo jammer dat je tegen een hele zooi robots moet vechten, er zit weinig variatie in uiterlijk in. Normale robot, persoon in een mech en wat drones en dan heb ik het gros van de vijanden eigenlijk al genoemd. De bossfights zijn over het algemeen wel leuk, gelukkig. Zeker richting het einde van het verhaal krijg je wat meer uitdaging.

Dan de endgame van Marvel’s Avengers. Toch ironisch dat de endgame lang niet zo vermakelijk is als de Endgame van de film. Natuurlijk is de game net nieuw en komen er langzamerhand specifieke builds boven drijven. Daar kunnen builds bij zitten die het spelen leuker maken. Maar het probleem is dat eigenlijk 99% van de builds leuk zouden moeten zijn om te spelen. Dat is het nu niet omdat de missie-opbouw van de endgame zo is gemaakt dat elke held het moet kunnen halen. Dat maakt het dat je hetzelfde aan het doen bent, maar de ene keer in een jungle, de andere keer in Siberië. Dan helpt het ook niet dat loot een gevalletje item met cijfertjes is. Je gaat er niet anders door uitzien. Wil je niet in multiplayer dan gaat de AI een handje helpen. Nu zijn er missies waar je bepaalde capture-the-flag-achtige dingen moet doen. De AI kan daar niet mee omgaan. Je moet alles zelf doen en als de vijand een gebied aan het overnemen is dan mag je het zelf oplossen. Dat soort endgame solo doen wordt dan frustrerend.

Marvel's Avengers - Warbot (Foto: Square Enix)

De opbouw van de endgame-missies is altijd: zooi kanonnenvoer, volgende wave met een sterkere commander erbij, nog een wave met twee of meer commanders erbij. Heb je gewonnen, loop/vlieg verder en dan begint het weer van voor af aan. De daily missies bestaan uit vaak dezelfde boss-fights, de omgevingen zagen we eigenlijk al in de verhaalmissies. Het is allemaal erg inspiratieloos. Ze zullen toch echt meer variatie en meer redenen moeten geven om mensen te laten plakken aan deze endgame. Er komen nieuwe helden, dat is al zeker, maar we hebben vooral meer variatie in omgeving en vijanden nodig. Waarom zie ik dezelfde bazen als in de verhaalmissies als je een complete Marvel-universum aan schurken hebt? Dan maakt die loot die ik misschien kan verdienen met +1 damage extra niet veel meer uit.

Er zijn wel wat cosmetische veranderingen te vinden. Dat kun je alleen door of ingame heel veel te gaan grinden of betalen. Je kunt dagelijks punten verdienen voor elke held, waarmee je van alles unlocked, ook wat kostuums. Dat is gratis, maar natuurlijk zijn er microtransacties. Ik vind wat kostuums die niet vrij te spelen zijn erg duur, maar goed, ik ben een ‘ons-bin-zuunig’. Er zijn ook kostuums die via exclusieve partnerships te krijgen zijn, maar het merendeel is voor Amerika, dus die kunnen we op onze buik schrijven. Ik snap dat ze geld willen verdienen, maar dat kan ook anders, dit systeem zorgt alleen maar voor meer scheve gezichten bij de fans van Marvel. Het is wel alleen cosmetisch: je kunt alles spelen, er zijn geen items die het spelen makkelijker maken, het is puur voor het oog-wil-ook-wat als je iets zou kopen.

Marvel’s Avengers is een gaming as a service. Het verhaal gaat nog verder, en de makers hebben natuurlijk erg veel materiaal om uit te putten. Mijn grootste zorg zit ‘m in de endgame. Als je mensen wil vasthouden tot het volgende stuk verhaalcontent dan zul je ze bezig moeten houden. De missies die nu als endgame worden aangeboden gaan dat niet doen. Er moet meer variatie en uitdaging in. De loot zorgt er niet eens voor dat je held er anders uitziet, het zijn nu alleen items met cijfertjes die je gaat vergelijken. Ik kom op deze review terug als we wat verder in de tijd zijn en er meer content is. Misschien hebben we hier te maken met een nieuwe Destiny, die na feedback ook flink verbeterde. Voor nu zakt deze naar de middelmaat en dat is jammer voor een AAA-game waar ik veel van verwachtte.

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Later ook beschikbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X.