Super Mario 3D All-Stars

Mario blijft koning als het gaat om platformers. Dit begon in 2D, maar ook zijn 3D-avonturen zijn de meesten niet onbekend. Het is niet voor niets dat games als Super Mario 64 en Super Mario Galaxy nog altijd tot de beste games ooit worden gerekend. Super Mario Sunshine is meer het zwarte schaap van de familie, maar heeft ook een trouwe fanbase die van de unieke setting kan genieten. 

Super Mario 3D All-Stars 64

Voor de collectie heeft Nintendo een aantal verbeteringen doorgevoerd. Zo is de framerate in alle games nu stabiel zonder drops. Zeker Super Mario 64 kon in drukke gebieden of met explosies nog wel eens wat inzakken (het was immers een game voor Nintendo 64) en is enorm geholpen met de stabiliteit. Super Mario Sunshine en Galaxy draaiden al als een zonnetje en dat is zo gebleven. Voor die twee is een grotere winst geboekt in de resolutie. Beide games draaien docked nu in een resolutie 1080p (in handheld  720p) en zien er beter uit dan ooit. Helaas is Super Mario 64 blijven steken op 720p in beide modi, al zijn wel enkele textures verbeterd.

Super Mario 3d All-Stars Sunshine

Daarnaast is er nog gesleuteld aan de controls van Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy. De GameCube had de beschikking over analog triggers die in Sunshine invloed uitoefende op je waterstraal. Hield je R slechts een beetje ingedrukt, kon je tegelijk rennen en waterspuiten. Drukte je R compleet in, dan bleef Mario staan op zijn plaats en kon je gericht waterspuiten. In de Switch-versie zijn deze mogelijkheden verspreidt over twee knoppen. In Super Mario Galaxy heb je veel acties die gebruik maken van motion controls. Deze werken nog steeds met motion controls als je een joy-con of pro controller gebruikt. In handheld-modus (en dus ook op Switch Lite) zijn deze acties gebonden aan het touchscreen. Daarnaast kun je nu de spin-move gebruiken met Y.

Super Mario 3d All-Stars Mario Galaxy

Elke game is nog steeds prachtig en speelt heerlijk weg. De muziek (ook los te beluisteren via de bijgevoegde albums) is legendarisch te noemen. Van het rustige kasteel van Peach tot duistere tonen van Bowser, van de tropische klanken van Delfino Plaza tot de mooie klanken van Noki Bay en van de georkestreerde meesterwerken van bijvoorbeeld Gusty Garden Galaxy en Battlerock Galaxy. De triple jumps, de backflips, spelen met Fludd, spin-moves en meer. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar elke game biedt iets unieks en is gewoon van kwaliteit.

Helaas heeft Nintendo niet de moeite genomen om net wat extra's toe te voegen die de games nóg beter zouden maken. Camera-issues zijn er nog steeds en hadden best aangepast kunnen gebruiken. Of wat dacht je van enkele Shines uit Sunshine die gewoon niet goed werken, zoals de Pachinko Game of de matige uitwerking van de boten in de game. Een simpele tracker voor de blue coins in de game was ook een welkome toevoeging geweest. In Super Mario Galaxy waren veel sterren met unieke mechanics die verplicht met motion controls gedaan moesten worden. De optie om dit te doen met de controlstick was tof geweest. Ik en velen met mij hadden gehoopt dat Nintendo enkele van deze elementen zou verbeteren, maar dat is helaas niet gedaan.

En dat is jammer, want met relatief weinig moeite had Super Mario 3D All-Stars meer kunnen zijn dan dat het nu is. Wat het nu is, is een collectie van drie van de beste games ooit, dus dat is nog altijd genoeg voor de fan om mee aan de slag te gaan. Toch blijft er nu weer een gevoel achter van: 'Maar wat als?' Fantastische games, tegenvallende collectie dus, hoe tegenstrijdig dat ook kan klinken.